Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Påpeka då gärna min s.k. logiska felaktigheter.
Densiteten på bränslet är som sagt beroende av tryck och temperatur. Eftersom temperaturen är väldigt hög så krävs det att bränslet trycks ihop med en stor kraft för att densiteten ska bli så hög att man når den superkritiska massan. OM vätgasexplosionen lyckades göra detta så kommer de prompta neutronerna innuti bränslet att själva upprätthålla kedjereaktionen! Hur svårt kan det vara att förstå?
Tillåt mig att påpeka att du själv svamlar på som en jävla idiot utan någon koll

Se det fetstilta nedan:
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Rent tekniskt borde det vara mängden uranium dioxide som bestämmer huruvida fissionsprocessen kommer att fortgå eller om man kan få stopp på den. Så länge man har startat en fissionsprocess så sköter den sig själv bara mängden uran motsvarar den kritiska massan (oavsett om vattnet runt härden har kokat bort).
Låganrikat uran behöver termiska neutroner för kedjeklyvningsprocessen, för att få termiska neutroner behövs vatten. Till och med DN har vid det här laget listat ut att om vattnet kokar bort slutar fissionen.
http://www.dn.se/Images/2011/03/13/Grafik-hardsmalta-stor.jpg
Se punkt 3 till höger.
Som jag sade i mitt tidigare inlägg, beskriv detaljerat hur låganrikat uran kan nå kriticitet med snabba neutroner (dvs utan vatten), eller sluta posta disinformation.
Sedan är det ju lite sändagshumor att du tycker att ett fast material skall tryckas ihop i en betydande grad av temperatur och tryck. Speciellt som det är en rätt grundläggande fysisk egenskap hos alla ämnen, med få undantag, att volymen ökar med ökande temperatur.
Vänligen sluta posta.