2011-03-13, 15:01
Medlem
VonRofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Jag har ingen aning om vad som sker, men flera utlänningar har börjat packa sig hem från Kansai nu också det här är helt sjukt. Vi får ingen information alls från japanska myndigheter, ska man kontakta UD tro eller vet dom heller ingenting

Befinner du dig där? Det kan ju vara så att Japan väljer att mörka en aning, helt idiotiskt.
Citera
2011-03-13, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hertig-Af-Werma
Det kommer aldrig att ske, läs gärna https://morgsatlarge.wordpress.com/2...lear-reactors/ som länkandes tidigare i tråden av sPaZz. Mycket matnyttig information

Ja, ord är helt överflödiga, därmed var saken biff!
Citera
2011-03-13, 15:06
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Påpeka då gärna min s.k. logiska felaktigheter.

Densiteten på bränslet är som sagt beroende av tryck och temperatur. Eftersom temperaturen är väldigt hög så krävs det att bränslet trycks ihop med en stor kraft för att densiteten ska bli så hög att man når den superkritiska massan. OM vätgasexplosionen lyckades göra detta så kommer de prompta neutronerna innuti bränslet att själva upprätthålla kedjereaktionen! Hur svårt kan det vara att förstå?

Tillåt mig att påpeka att du själv svamlar på som en jävla idiot utan någon koll
Se det fetstilta nedan:
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Rent tekniskt borde det vara mängden uranium dioxide som bestämmer huruvida fissionsprocessen kommer att fortgå eller om man kan få stopp på den. Så länge man har startat en fissionsprocess så sköter den sig själv bara mängden uran motsvarar den kritiska massan (oavsett om vattnet runt härden har kokat bort).
Låganrikat uran behöver termiska neutroner för kedjeklyvningsprocessen, för att få termiska neutroner behövs vatten. Till och med DN har vid det här laget listat ut att om vattnet kokar bort slutar fissionen.
http://www.dn.se/Images/2011/03/13/Grafik-hardsmalta-stor.jpg
Se punkt 3 till höger.

Som jag sade i mitt tidigare inlägg, beskriv detaljerat hur låganrikat uran kan nå kriticitet med snabba neutroner (dvs utan vatten), eller sluta posta disinformation.
Sedan är det ju lite sändagshumor att du tycker att ett fast material skall tryckas ihop i en betydande grad av temperatur och tryck. Speciellt som det är en rätt grundläggande fysisk egenskap hos alla ämnen, med få undantag, att volymen ökar med ökande temperatur.

Vänligen sluta posta.
Citera
2011-03-13, 15:06
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Edit: Det jag menar är alltså att OM en partiell härdsmälta inträffade relativt snabbt efter tsunamin och vätgasexplosionen sedan tryckte ihop bränslet efteråt så kanske det räcker för att hålla kedjereaktionen igång!

En (förmodligen korkad) fråga från en okunnig. Kan en explosion utanför reaktorinneslutningen påverka de kritiska massan innanför? Eller menar du att effekten av explosionen går in samma väg som ångan ventilerades?
Citera
2011-03-13, 15:18
Medlem
Callass avatar
15.01: TT: Nödläge har utfärdats vid ytterligare ett japanskt kärnkraftverk, Onagawa, sedan förhöjd strålning konstaterats, uppger IAEA.

Kärkraftverket ligger vid städerna Inagawa och Ishinomaki i Miyagiprefekturen, den regionen som hårdast drabbats av jordbävningen. I fredags började det brinna i en turbinbyggnad, på ett annat ställe började det läcka vatten, rapporterar BBC.

Källa: SvD.

Citera
2011-03-13, 15:19
Medlem
LikeAGloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonRof
Befinner du dig där? Det kan ju vara så att Japan väljer att mörka en aning, helt idiotiskt.

Jag befinner mig ganska långt ifrån händelsernas centrum men man är ju orolig som fan, min flickvän som är fransyska är redan "omhändertagen" och Frankrike jobbar hårt för att få ut alla fransmän ur landet. Svenska UD varnar bara för resor i närområdet och i japansk media ligger locket på så jag vet faktiskt inte vad som händer. Gatorna är typ helt tomma och det är helt spöklikt
Citera
2011-03-13, 15:27
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Se det fetstilta nedan:

Låganrikat uran behöver termiska neutroner för kedjeklyvningsprocessen, för att få termiska neutroner behövs vatten. Till och med DN har vid det här laget listat ut att om vattnet kokar bort slutar fissionen.
http://www.dn.se/Images/2011/03/13/Grafik-hardsmalta-stor.jpg
Se punkt 3 till höger.

Som jag sade i mitt tidigare inlägg, beskriv detaljerat hur låganrikat uran kan nå kriticitet med snabba neutroner (dvs utan vatten), eller sluta posta disinformation.
Sedan är det ju lite sändagshumor att du tycker att ett fast material skall tryckas ihop i en betydande grad av temperatur och tryck. Speciellt som det är en rätt grundläggande fysisk egenskap hos alla ämnen, med få undantag, att volymen ökar med ökande temperatur.

Vänligen sluta posta.

Jisses... som jag skriver så slutar man att understödja fissionsprocessen när vattnet försvinner! Det har jag skrivit i flera tidigare inlägg!! Det jag menar är att stoppet av tillförsel av långsamma neutroner inte nödvändigtvis innebär att kedjereaktionen avstannar om rätt förutsättningar finns. Neutroner INNE I BRÄNSLET kan hålla kedjereaktionen igång av sig självt eftersom dom INTE KAN FLY. Detta pga ÖKAD DENSITET!!

Du skriver självklarheter ditt jävla pucko som jag redan tidigare har konstaterat! Jag kände att jag var tvungen att hålla mig till elementär fysik eftersom ni inte verkar förstå sammanhanget! Är TÄTHETEN tillräckligt hög i förhållande till antalet urankärnor i bränslet så sänker du den kritiska massan!! Tätheten på bränslet kan öka genom en yttre explosion (precis som när man slår ihop två subkritiska massor i ett kärnvapen med hjälp av sprängmedel). Den yttre explosionen i det här fallet är alltså vätgasexplosionen...
Senast redigerad av rootbit 2011-03-13 kl. 15:36.
Citera
2011-03-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
15.01: TT: Nödläge har utfärdats vid ytterligare ett japanskt kärnkraftverk, Onagawa, sedan förhöjd strålning konstaterats, uppger IAEA.

Kärkraftverket ligger vid städerna Inagawa och Ishinomaki i Miyagiprefekturen, den regionen som hårdast drabbats av jordbävningen. I fredags började det brinna i en turbinbyggnad, på ett annat ställe började det läcka vatten, rapporterar BBC.

Källa: SvD.

Klart japanerna mörkar otroligt mycket, allt för att det ska se bättre ut för omvärlden
Citera
2011-03-13, 15:30
Medlem
.Mortimer.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sPaZz
https://morgsatlarge.wordpress.com/2011/03/13/why-i-am-not-worried-about-japans-nuclear-reactors/

Det där var nog det bästa jag läst under hela den här helgen. Saklig redovisning av vad vi vet har hänt samt vad vi inte vet men som troligen har hänt, vad som fortsatt skulle kunna hända samt vad som absolut inte kommer kunna hända. Alla Tjernobyltroll borde ta och läsa igenom den posten noggrant och sluta spamma ur sig sina domedagsprofetior.
Citera
2011-03-13, 15:31
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om vad som sker, men flera utlänningar har börjat packa sig hem från Kansai nu också det här är helt sjukt. Vi får ingen information alls från japanska myndigheter, ska man kontakta UD tro eller vet dom heller ingenting

Jag rekommenderar dig att ta dig hem från Japan precis som din franska flickvän redan frått hjälp av franska myndigheter. Ta dig till närmaste flygplats med utrikesterminal och fixa biljett på plats. Du kan förstås försöka få tag på svenska UD men bättre handla först och se till du är på väg hem.
Citera
2011-03-13, 15:33
Medlem
Jibezs avatar
Hoppas det inte är värre än vad vi tror och att inte Japan mörklägger en massa, vilket dom verkar göra.
Citera
2011-03-13, 15:39
Medlem
VonRofs avatar
Citat:
Jag befinner mig ganska långt ifrån händelsernas centrum men man är ju orolig som fan, min flickvän som är fransyska är redan "omhändertagen" och Frankrike jobbar hårt för att få ut alla fransmän ur landet. Svenska UD varnar bara för resor i närområdet och i japansk media ligger locket på så jag vet faktiskt inte vad som händer. Gatorna är typ helt tomma och det är helt spöklikt

Det kan ju bara vara en säkerhetsåtgärd av Frankrike, men vill du vara säker så börja fundera över att kanske börja planera en "flykt". Men kolla upp mer om det är fler än Frankrike som valt att gå den vägen.

Sen får vi väl hoppas att killen i Fukushima inte dog av radioaktiviteten, för då handlar det inte längre om "doser om är ofarliga för människan".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in