2011-03-13, 14:34
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Du behöver inte moderera mitt inlägg ett skit Du kan läsa mina tidigare inlägg istället där jag skriver exakt det du skriver nu!

Det jag menar är att en härdsmälta faktiskt kan uppstå ÄVEN OM VATTNET HAR KOKAT BORT. Vattnet är till för att neutronerna ska ha rätt hastighet när dom träffar urankärnorna. MEN om du genom överhettning redan har uppnått en partiell härdsmälta så har du helt plötsligt ökat mängden uran. Om du ovanpå det har haft en vätgasexplosion så KANSKE bränslet har tryckts ihop. På det sättet har den kritiska massan minskat. Att du stoppar ytterligare neutroner från att nå in i härden (genom vattnet som kokat bort) har alltså ingen betydelse. Kutsarna sitter nämligen normalt sätt separerade från varandra av en anledning!
Underligt, för det du skrev tidigare var inte alls exakt vad du skrev där:
Citat:
Rent tekniskt borde det vara mängden uranium dioxide som bestämmer huruvida fissionsprocessen kommer att fortgå eller om man kan få stopp på den. Så länge man har startat en fissionsprocess så sköter den sig själv bara mängden uran motsvarar den kritiska massan (oavsett om vattnet runt härden har kokat bort).

Om man får en partiell härdsmälta smälter ju en del av härden och kutsarna kommer då i kontakt med varandra och den kritiska massan kan i och med det bli superkritisk. I det läget får man en explosion av tryckkärlet likt den vid Chernobyl.
Med superkritiskt menar du nog "promtpt överkritisk", vilket är vad som skedde vid Tjernobyl.

Och det ovanstående är, så vitt jag vet, ren nonsens. Men som jag precis skrev, förklara hur låganrikat uran kan reagera med snabba neutroner i den grad att det når kriticitet. Och kan du inte ge ett tillräckligt bra svar på det så vore det tacksamt om du slutade med disinformationen.
Senast redigerad av Sorken80 2011-03-13 kl. 14:37.
Citera
2011-03-13, 14:36
Medlem
Kupos avatar
Citat:
Du behöver inte moderera mitt inlägg ett skit Du kan läsa mina tidigare inlägg istället där jag skriver exakt det du skriver nu!

Det jag menar är att en härdsmälta faktiskt kan uppstå ÄVEN OM VATTNET HAR KOKAT BORT. Vattnet är till för att neutronerna ska ha rätt hastighet när dom träffar urankärnorna. MEN om du genom överhettning redan har uppnått en partiell härdsmälta så har du helt plötsligt ökat mängden uran. Om du ovanpå det har haft en vätgasexplosion så KANSKE bränslet har tryckts ihop. På det sättet har den kritiska massan minskat. Att du stoppar ytterligare neutroner från att nå in i härden (genom vattnet som kokat bort) har alltså ingen betydelse. Kutsarna sitter nämligen normalt sätt separerade från varandra av en anledning!

Källa på att låganrikad uran kan bli kritisk enbart på snabba neutroner?
Citera
2011-03-13, 14:36
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Det kan ju vara så att du är härd- eller kärnfysiker. Men förklara då gärna, detaljerat, hur låganrikat uran skall kunna få en kedjereaktion baserat på prompta neutroner.

Rootbit, vilket många tidigare påpekat, verkar vara ett troll.

Det som bestämmer huruvida en kedjereaktion kan upprätthållas beror på massan uran du har och densiteten på det. Densiteten har med både tryck och temperatur att göra. Genom att öka densiteten kan man sänka den kritiska massan (eller kritiska massgränsen om du så vill). Det gör att uranet snabbare kan bli superkritiskt. När urankärnorna pressas mot varandra blir det svårare för neutronerna att fly bränslet. Sannolikheten att en neutron stöter på en urankärna är alltså högre än att den lyckas ta sig ut från härden.

Vattnet kring härden är till för att bromsa upp hastigheten på neutronerna och se till att nya och emitterade neutroner kan nå in i härden och träffa urankärnorna med rätt hastighet. När vattnet är borta hindrar man alltså dessa neutroner från att nå in. MEN om tätheten på bränslet är stor räcker det med dom prompta neutronerna för att upprätthålla kedjereaktionen. Nöjd?

Edit: Det jag menar är alltså att OM en partiell härdsmälta inträffade relativt snabbt efter tsunamin och vätgasexplosionen sedan tryckte ihop bränslet efteråt så kanske det räcker för att hålla kedjereaktionen igång!
Senast redigerad av rootbit 2011-03-13 kl. 14:42.
Citera
2011-03-13, 14:41
Medlem
Hertig-Af-Wermas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Faran ligger bla i om "smältan" bränner sig igenom reaktorinneslutningens botten ( vilket ännu aldrig hänt inte ens vid Harrisburg) och sedan rinner ner i det troligen vattenfyllda "golvet" ,eftersom smältan är enormt het skapas då en enorm ångexplosion som kan sprida fissiondelar över stora områden.
Vi får hoppas detta aldrig sker.

Det kommer aldrig att ske, läs gärna https://morgsatlarge.wordpress.com/2...lear-reactors/ som länkandes tidigare i tråden av sPaZz. Mycket matnyttig information
Citera
2011-03-13, 14:41
Bannlyst
Nu har sannolikt hela skiten flugit i luften, Tepco servern i administrationsbyggnaden svarar helt plötsligt inte längre.
Citera
2011-03-13, 14:47
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Det som bestämmer huruvida en kedjereaktion kan upprätthållas beror på massan uran du har och densiteten på det. Densiteten har med både tryck och temperatur att göra. Genom att öka densiteten kan man sänka den kritiska massan (eller kritiska massgränsen om du så vill). Det gör att uranet snabbare kan bli superkritiskt. När urankärnorna pressas mot varandra blir det svårare för neutronerna att fly bränslet. Sannolikheten att en neutron stöter på en urankärna är alltså högre än att den lyckas ta sig ut från härden.

Vattnet kring härden är till för att bromsa upp hastigheten på neutronerna och se till att nya och emitterade neutroner kan nå in i härden och träffa urankärnorna med rätt hastighet. När vattnet är borta hindrar man alltså dessa neutroner från att nå in. MEN om tätheten på bränslet är stor räcker det med dom prompta neutronerna för att upprätthålla kedjereaktionen. Nöjd?

Edit: Det jag menar är alltså att OM en partiell härdsmälta inträffade relativt snabbt efter tsunamin och vätgasexplosionen sedan tryckte ihop bränslet efteråt så kanske det räcker för att hålla kedjereaktionen igång!
Eller så kanske det inte gör det. Det där var ytterligare nonsens. Du verkar kunna ämnet bra nog för att lura folk som inte har någon aning om vad du pratar om, men du har så många logiska felaktigheter att det är tragiskt att se.

Jag sade detaljerat, vilket gjorde att jag förväntade mig ett argument baserat på tvärsnittsarea för klyvning av aktuella nukleider baserat på energin/hastigheten hos neutronerna. Och hur du planerar att få låganrikat uran att nå kriticitet med enbart snabba neutroner.
Citera
2011-03-13, 14:48
Medlem
LikeAGloves avatar
Jag har ingen aning om vad som sker, men flera utlänningar har börjat packa sig hem från Kansai nu också det här är helt sjukt. Vi får ingen information alls från japanska myndigheter, ska man kontakta UD tro eller vet dom heller ingenting
Citera
2011-03-13, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Faran ligger bla i om "smältan" bränner sig igenom reaktorinneslutningens botten ( vilket ännu aldrig hänt inte ens vid Harrisburg) och sedan rinner ner i det troligen vattenfyllda "golvet" ,eftersom smältan är enormt het skapas då en enorm ångexplosion som kan sprida fissiondelar över stora områden.
Vi får hoppas detta aldrig sker.

Vad händer om härden rinner ur reaktortanken? DN påstår att det finns vattenbassänger under tanken som ska ta emot och kyla bränslet men enligt andra sidor verkar det som att just den här byggnaden inte ser ut så utan att det istället finns sk torus med kylvatten. Såg i dessa länkar som har överskådliga bilder:

http://www.beyondnuclear.org/home/2011/3/12/fukushima-dai-ichi-unit-1-reactor-schematic.html

http://www.breathingoutpsychedelicair.com/2011/japan-update-on-fukushima-reactor/

Eller blir det som Tystnad säger en gigantisk ångexplosion?
Citera
2011-03-13, 14:55
Medlem
rootbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Eller så kanske det inte gör det. Det där var ytterligare nonsens. Du verkar kunna ämnet bra nog för att lura folk som inte har någon aning om vad du pratar om, men du har så många logiska felaktigheter att det är tragiskt att se.

Jag sade detaljerat, vilket gjorde att jag förväntade mig ett argument baserat på tvärsnittsarea för klyvning av aktuella nukleider baserat på energin/hastigheten hos neutronerna. Och hur du planerar att få låganrikat uran att nå kriticitet med enbart snabba neutroner.

Påpeka då gärna min s.k. logiska felaktigheter.

Densiteten på bränslet är som sagt beroende av tryck och temperatur. Eftersom temperaturen är väldigt hög så krävs det att bränslet trycks ihop med en stor kraft för att densiteten ska bli så hög att man når den superkritiska massan. OM vätgasexplosionen lyckades göra detta så kommer de prompta neutronerna innuti bränslet att själva upprätthålla kedjereaktionen! Hur svårt kan det vara att förstå?

Tillåt mig att påpeka att du själv svamlar på som en jävla idiot utan någon koll
Citera
2011-03-13, 14:56
Medlem
Bör man vara orolig även om man bor längre söderut (typ Nagoya)? Typ för regn och så? Bör man köpa ficklampor/mat? (Ja, jag är överdrivet rädd av mig)
Citera
2011-03-13, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solstickeflicka
Bör man vara orolig även om man bor längre söderut (typ Nagoya)? Typ för regn och så? Bör man köpa ficklampor/mat? (Ja, jag är överdrivet rädd av mig)
Människor på USA's västkust ska tydligen vara rädda om något dåligt ska hända i Japan, så jag antar att du ska vara det också.
Citera
2011-03-13, 15:00
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LikeAGlove
Jag har ingen aning om vad som sker, men flera utlänningar har börjat packa sig hem från Kansai nu också det här är helt sjukt. Vi får ingen information alls från japanska myndigheter, ska man kontakta UD tro eller vet dom heller ingenting

Läste just detta på SvD:
Citat:
13.12: Svenska UD avråder från icke nödvändiga resor till de värst drabbade områdena i Japan, det innefattar prefekturerna Aomori, Iwate, Miyagi, Fukushima och Ibaraki.

13.08: Frankrike rekommenderar att franska medborgare lämnar Tokyo-området och hänvisar till risker för fler skalv och osäkerhet kring kärnkraftverken, rapporterar Reuters enligt BBC.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/svd-rapporterar-minut-for-minut_6002845.svd

Jag är inget proffs på något vis, men min personliga åsikt är att det inte borde vara någon panik att ta sig från ditt område... samtidigt som jag tror att det på lite sikt kommer att bli problem även där. Hela Japan kommer att påverkas av denna katastrof (dessa tre katastrofer; jordbävnig, tsunami och kärnkraftsolycka) för lång tid framöver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in