Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Du behöver inte moderera mitt inlägg ett skit

Du kan läsa mina tidigare inlägg istället där jag skriver exakt det du skriver nu!
Det jag menar är att en härdsmälta faktiskt kan uppstå ÄVEN OM VATTNET HAR KOKAT BORT. Vattnet är till för att neutronerna ska ha rätt hastighet när dom träffar urankärnorna. MEN om du genom överhettning redan har uppnått en partiell härdsmälta så har du helt plötsligt ökat mängden uran. Om du ovanpå det har haft en vätgasexplosion så KANSKE bränslet har tryckts ihop. På det sättet har den kritiska massan minskat. Att du stoppar ytterligare neutroner från att nå in i härden (genom vattnet som kokat bort) har alltså ingen betydelse. Kutsarna sitter nämligen normalt sätt separerade från varandra av en anledning!
Underligt, för det du skrev tidigare var inte alls exakt vad du skrev där:
Citat:
Ursprungligen postat av rootbit
Rent tekniskt borde det vara mängden uranium dioxide som bestämmer huruvida fissionsprocessen kommer att fortgå eller om man kan få stopp på den. Så länge man har startat en fissionsprocess så sköter den sig själv bara mängden uran motsvarar den kritiska massan (oavsett om vattnet runt härden har kokat bort).
Om man får en partiell härdsmälta smälter ju en del av härden och kutsarna kommer då i kontakt med varandra och den kritiska massan kan i och med det bli superkritisk. I det läget får man en explosion av tryckkärlet likt den vid Chernobyl.
Med superkritiskt menar du nog "promtpt överkritisk", vilket är vad som skedde vid Tjernobyl.
Och det ovanstående är, så vitt jag vet, ren nonsens. Men som jag precis skrev, förklara hur låganrikat uran kan reagera med snabba neutroner i den grad att det når kriticitet. Och kan du inte ge ett tillräckligt bra svar på det så vore det tacksamt om du slutade med disinformationen.