2011-03-26, 23:22
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
quark skrev
Det finns simultantolkning av japansk tv: http://www.livestation.com/channels/...-world-english

Många Tack!! Det kommer att bli en värdefull informationskanal.
Citera
2011-03-26, 23:29
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Mediarapporterna beror på Tepco's tabeller: www.tepco.co.jp/en/nu/monitoring/

Det skrevs att man hade sett förhöjda värden vid 13 tillfällen. Det stämmer att de ibland skriver "under 0.02 uSv/h" istället för det vanliga "under 0.01 uSv/h". Jag vet inte om det betyder något.

Men t ex "Main Gate" ligger 1 km bort, kan man mäta neutroner på det avståndet och avgöra om kedjereaktion pågår?

Förresten, såg du att aktvitet i vattenproven vid södra utloppet ökade med faktor 10 från i förrgår till igår? Mest I-131. Ingen rapporterad Cl-38.

T ex
http://www.nisa.meti.go.jp/english/files/en20110326-1-5.pdf
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-26 kl. 23:41.
Citera
2011-03-26, 23:36
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men t ex "Main Gate" ligger 1 km bort, kan man mäta neutroner på det avståndet och avgöra om kedjereaktion pågår?
Jag vet inte. De har en bil där vid grinden med mätinstrument.

Det är svårt att mäta låga intensiteter av neutroner (som man kan se i debatterna om kall fusion). De skriver inte vad de har för mätinstrument. Är det för termiska neutroner? Men då förstår jag inte enheten som de använder.
Citera
2011-03-26, 23:38
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Undrar hur denna tråd ser ut om en vecka eller så? Inga fler nyheter från Fukushima, men folket i tråden håller humöret uppe med Neutroner, Härdsmälta, katastof, och så
Citera
2011-03-26, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
1. Fast har de inte bara sagt det för fyrans lagringsbassäng, det det påstås finnas icke-uttjänt bränsle?

Jag vet inte om du följt Quarks inlägg. Men h*n tycks övertygad att kedjereaktion pågår någonstans i 1:an baserat på NISA:s rapport om stora förekomster av CL-38 i källaren i 1:ans turbinbyggnad. Det är jag som undrar/spekulerar om kedjereaktion (förutom i reaktortanken) kan ske i 1:ans lagringspool.

2. Jag tror jag bara har sett uppgifter i media om förekomst av neutronstrålar. Finns mer officiell data? Har du sett t ex de här dokumenten http://www.nisa.meti.go.jp/english/files/en20110326-3-4.pdf med tabeller förberedda för neutronmätningar. I rutorna står ND, vilket jag gissar står för No Data. Måste man vara mycket närmare reaktorn för att mäta neutronstrålar (i dok jag länkar till ligger mätpunkterna ca 1 km bort)?

1. Kan väl stämmer.

2. Tepco har mät 1.5km bort. Man kan mäta neutronstråla från satelliter i rymden för militära ändamål (förhoppningsvis har USA hjälper lite här).
Citera
2011-03-26, 23:42
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Madagascar skrev
Jag antar att du har sett de här statusrapporterna:
http://www.nisa.meti.go.jp/english/f...110326-3-3.pdf

I den statusrapporten står det: Reactor pressure, unit 2 -0.027MPa g (A)
-0.027MPa g (B) (As of 13:00, March 26th, unit 3 0.038MPa g (A)
-0.101MPa g (C) (As of 11:15, March 26th)

Ursäkta en dum fråga igen. Vad betyder - tecknet framför tryckangivelsen?
Citera
2011-03-26, 23:43
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engelsmann
1. Kan väl stämmer.

2. Tepco har mät 1.5km bort. Man kan mäta neutronstråla från satelliter i rymden för militära ändamål (förhoppningsvis har USA hjälper lite här).

Ok bra, då ska jag hålla koll på de värdena Tepco rapporterar från sina avlägsna mätpunkter.
Citera
2011-03-26, 23:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
I den statusrapporten står det: Reactor pressure, unit 2 -0.027MPa g (A)
-0.027MPa g (B) (As of 13:00, March 26th, unit 3 0.038MPa g (A)
-0.101MPa g (C) (As of 11:15, March 26th)

Ursäkta en dum fråga igen. Vad betyder - tecknet framför tryckangivelsen?

Det borde vara avvikelsen från normaltryck 0.1013 MPa.
Citera
2011-03-26, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Undrar hur denna tråd ser ut om en vecka eller så? Inga fler nyheter från Fukushima
Oroa dig inte det lär komma nyheter så det räcker och blir över den närmaste veckan från Fukushima.
Citera
2011-03-27, 00:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Jag vet inte. De har en bil där vid grinden med mätinstrument.

Det är svårt att mäta låga intensiteter av neutroner (som man kan se i debatterna om kall fusion). De skriver inte vad de har för mätinstrument. Är det för termiska neutroner? Men då förstår jag inte enheten som de använder.

Jag får försöka plugga lite neutronmätning.

Du, det var inga positiva nyheter du har bidragit med här i tråden... Men du tycks ha rätt. Dr Poe var inne på det här spåret igår också. Men Sorken övertygade oss om att det var spontana neutroner...

Hmm... det kan alltså vara kaos där med bränsle, styrstavar och havsvatten i reaktortanken. Vi kanske inte ens vet om reaktortanken håller. Borsyra (t ex har Sydkorea sagt att de skulle skänka hela sitt lager till Japan) har nämnts några gånger. Tror du att man fått in borsyra i 1:an? Hjälper det?

EDIT:
Vid Fukushima Daiichi ser det i alla fall fridfullt ut nu, http://www.tepco.co.jp/nu/f1-np/camera/index-j.html
Senast redigerad av Madagascar 2011-03-27 kl. 00:22.
Citera
2011-03-27, 00:08
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Madagascar skrev
Det borde vara avvikelsen från normaltryck 0.1013 MPa.

OK! Tack! Jag hade någon knäpp tanke om att - tecknet på något sätt kunde indikera ett läckage.
Citera
2011-03-27, 00:15
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Undrar hur denna tråd ser ut om en vecka eller så? Inga fler nyheter från Fukushima, men folket i tråden håller humöret uppe med Neutroner, Härdsmälta, katastof, och så

Har du läst och förstått infon som quark har tillfört här de senaste timmarna? Eller tror du quark är en domedagsprofet eller ett nukleärt troll?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in