Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Wikipedia är väldigt tillförlitligt i allt som inte är politiserat, vilket det ju är i det här fallet. Dock så överensstämmer det med vad jag sett tidigare gällande UCS. De är en lobbyorganisation, och de lobbyar för vindkraft. Det wikipedia säger om deras hållning till kärnkraft är även det något som överensstämmer med det jag sett tidigare från organisationen, med skillnaden att det jag träffat på är betydligt mer anti-kärnkraft än vad som står på wikipedia.
"The UCS also acknowledges that nuclear power can reduce greenhouse gas emissions, but maintains that it must become much safer and cheaper before it can be considered a workable solution to global warming"
Således är att en person från UCS säger att kärnkraft kan leda till en hemsk olycka precis i linje med deras förutbestämda åsikt i ämnet, att kärnkraft inte är tillräckligt säkert.
Fast det är kanske en debatt för ett annat ämne.
Min åsikt är oavsett att ett uttalande från en representant från UCS inte är detsamma som ett uttalande från en representant för NRC. Så ditt första inlägg som blandade ihop de båda var lite missvisande.
Just det där med "billigare" är intressant. Kärnkraft slår väl allt, utom vattenkraft, när det gäller hur billig den producerade elen är?
Jag hade en intressant diskussion med en ingenjör tidigare ikväll. En bekant som varit med och byggt 14 kärnkraftverk, mest i Sverige och Finland.
Han blev milt sagt
rätt förvånad när jag avslöjade Tepcos skuldberg (mellan $88-$95 miljarder dollar beroende på källa). För enligt honom så är kärnkraftverk = tälja guld med kniv.
Fick även lära mig en hel del intressant runt säkerheten och hur de svenska verken är byggda. Det gjorde mig både tryggare med den svenska kärnkraften, samtidigt som det gjorde mig rätt bekymrad.