2011-03-18, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Kan man inte skicka en obotligt sjuk cancerpatient att göra lite jobb där inne?

Visst kan man göra det, eller så kan man göra som somliga föreslår och skicka in Tepcos högsta ledning som straff för att de inte uppgraderat säkerheten ordentligt.

Men ingen av dem kommer att kunna göra speciellt mycket nytta, så jag föredrar ändå att man fortsätter att ha personal där som kan anläggningen och vet vad de sysslar med. Det är inte något okvalificerat jobb vid normal drift, och den nuvarande situationen ställer inte direkt lägre krav på personelens kompetens.
Citera
2011-03-18, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sludgespill
Visst kan man göra det, eller så kan man göra som somliga föreslår och skicka in Tepcos högsta ledning som straff för att de inte uppgraderat säkerheten ordentligt.

Men ingen av dem kommer att kunna göra speciellt mycket nytta, så jag föredrar ändå att man fortsätter att ha personal där som kan anläggningen och vet vad de sysslar med. Det är inte något okvalificerat jobb vid normal drift, och den nuvarande situationen ställer inte direkt lägre krav på personelens kompetens.

Men en cancersjuk fd arbetare som är sjukskriven från sitt styrelseuppdrag i Tepco då?
Att man måste tänka på allt...
Citera
2011-03-18, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Wikipedia är väldigt tillförlitligt i allt som inte är politiserat, vilket det ju är i det här fallet. Dock så överensstämmer det med vad jag sett tidigare gällande UCS. De är en lobbyorganisation, och de lobbyar för vindkraft. Det wikipedia säger om deras hållning till kärnkraft är även det något som överensstämmer med det jag sett tidigare från organisationen, med skillnaden att det jag träffat på är betydligt mer anti-kärnkraft än vad som står på wikipedia.
"The UCS also acknowledges that nuclear power can reduce greenhouse gas emissions, but maintains that it must become much safer and cheaper before it can be considered a workable solution to global warming"
Således är att en person från UCS säger att kärnkraft kan leda till en hemsk olycka precis i linje med deras förutbestämda åsikt i ämnet, att kärnkraft inte är tillräckligt säkert.
Fast det är kanske en debatt för ett annat ämne.

Min åsikt är oavsett att ett uttalande från en representant från UCS inte är detsamma som ett uttalande från en representant för NRC. Så ditt första inlägg som blandade ihop de båda var lite missvisande.

Nu blandar du ihop applen och paron.
Gulingarna har noll koll pa vad som sker i Fukushima?
Hittar dock ingen kalla pa Wikioedia som bekrafter det, men kanske kan fixa ihop en egen sida dar som referens at dig.
Citera
2011-03-18, 21:43
Medlem
Callass avatar
SVT:
Citat:
Japans premiärminister Naoto Kan lovade vid ett möte med det internationella atomkraftorganet IAEA att informationen om utvecklingen vid kärnkraftverket i Fukushima ska bli bättre.

IAEA framförde kritik mot informationsflödet. Kan lovade att platsen ska fotograferas regelbundet och att strålningsmätningar ska göras oftare, allt för att förbättra informationen.

Apropå att lära sig kommunicera och informera...
Läste igår att TEPCO skaffat ett - officiellt och verifierat - twitterkonto.
Citera
2011-03-18, 21:43
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbican
Nu blandar du ihop applen och paron.
Gulingarna har noll koll pa vad som sker i Fukushima?
Hittar dock ingen kalla pa Wikioedia som bekrafter det, men kanske kan fixa ihop en egen sida dar som referens at dig.
Suck... jag som hade hoppats att du inte var ett troll. Men först försöker du få mitt uttalande om UCS att se ut som om det vore kritik mot MiT och CalTech, och nu misstolkar du det här till att jag påstår att Japanerna inte har någon koll. Det är väldigt tydligt vad jag säger, läs igenom inläggen ingen. Annars verkar det som om du försöker dig på en: http://en.wikipedia.org/wiki/Strawman
Citera
2011-03-18, 21:44
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Nu har det gått en vecka , stämmer dessa siffror även vid en härdsmälta eller återaktiveras härden då?

Om härden är intakt, med styrstavar fortfarande inskjutna osv, så är aktiviteten nu efter en vecka cirka 0,2% av maximal värmeutveckling. Den återaktiveras inte av värmen i sig, nej.

Men problemet är ju att veckan har gått utan adekvat kylning...

Frågan är om saker är intakta längre. Beroende på hur grejjerna har gått sönder/smält osv, så kan man tyvärr ej utesluta att härden återigen är aktiv. Och vid en ev. härdsmälta så kan man nog utgå från att den åtminstone i viss mån kan vara aktiv.
Citera
2011-03-18, 21:51
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levis512
Precis. Och nu står vi i situationen att expertisen inte har den blekaste aning om varför det puffade utan misstänker re-kritikalitet som "inte går att utesluta". Lite för svag kunskapsbas för så stora insatser.

Manar till viss ödmjukhet hos kärnkraftsindustrin.
I bränslebassängerna placerar man bränslet så att det inte går att få återkriticitet. Man använder sig av geometrisk separering så att man ingenstans får en kritisk massa. Hänvisar exempelvis till general design criteria 62 från NRC, japan har troligen en motsvarande skrivelse om de inte använder detsamma i sin lag:

Criterion 62--Prevention of criticality in fuel storage and handling. Criticality in the fuel storage and handling system shall be prevented by physical systems or processes, preferably by use of geometrically safe configurations.
http://nrc.gov/reading-rm/doc-collections/cfr/part050/part050-appa.html

Problemet just nu är att bråte från explosionen kan ha påverkat hur bränslestavarna står i kylbassängen, samt att om de varit torrlagda längre tid kan bränslekapslingen smält och bränslet ligga i en hög på marken. Eftersom man inte känner till hur den geometriska förhållandet nu är, och man inte vet om det torrkokat, går det inte att utesluta återkriticitet om man fyller på vatten.

Bristen i kunskapsbasen beror alltså inte på okunskap om teorin, utan på otillräcklig indata. Det är en inte helt vanlig situation man befinner i sig för tillfället.
Citera
2011-03-18, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Kan man inte skicka en obotligt sjuk cancerpatient att göra lite jobb där inne? Han får ta på sig en rymddräkt för att lindra lite.

Intressant tanke. Hade jag haft en obotlig cancer och bara haft 6 mån kvar enligt läkaren hade jag ställt upp faktiskt ...
Citera
2011-03-18, 21:59
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Wikipedia är väldigt tillförlitligt i allt som inte är politiserat, vilket det ju är i det här fallet. Dock så överensstämmer det med vad jag sett tidigare gällande UCS. De är en lobbyorganisation, och de lobbyar för vindkraft. Det wikipedia säger om deras hållning till kärnkraft är även det något som överensstämmer med det jag sett tidigare från organisationen, med skillnaden att det jag träffat på är betydligt mer anti-kärnkraft än vad som står på wikipedia.
"The UCS also acknowledges that nuclear power can reduce greenhouse gas emissions, but maintains that it must become much safer and cheaper before it can be considered a workable solution to global warming"
Således är att en person från UCS säger att kärnkraft kan leda till en hemsk olycka precis i linje med deras förutbestämda åsikt i ämnet, att kärnkraft inte är tillräckligt säkert.
Fast det är kanske en debatt för ett annat ämne.

Min åsikt är oavsett att ett uttalande från en representant från UCS inte är detsamma som ett uttalande från en representant för NRC. Så ditt första inlägg som blandade ihop de båda var lite missvisande.

Just det där med "billigare" är intressant. Kärnkraft slår väl allt, utom vattenkraft, när det gäller hur billig den producerade elen är?

Jag hade en intressant diskussion med en ingenjör tidigare ikväll. En bekant som varit med och byggt 14 kärnkraftverk, mest i Sverige och Finland.

Han blev milt sagt rätt förvånad när jag avslöjade Tepcos skuldberg (mellan $88-$95 miljarder dollar beroende på källa). För enligt honom så är kärnkraftverk = tälja guld med kniv.

Fick även lära mig en hel del intressant runt säkerheten och hur de svenska verken är byggda. Det gjorde mig både tryggare med den svenska kärnkraften, samtidigt som det gjorde mig rätt bekymrad.
Citera
2011-03-18, 22:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag är nog någon timme sen med denna nyhet; ursäkta isåfall; men här är iallafall en mycket positiv nyhet från BBC :

1950: Statement from the Fukushima station operator (Tepco): "Tepco has connected the external transmission line with the receiving point of the plant and confirmed that electricity can be supplied."

Då har man el; och kan börja pumpa in vatten i alla reaktorer och pooler med mycket större effektivitet. Bäst är om man direkt kan driva anläggningens orginalpumpar och rörsystem. Även om dessa är skadade, så är elen också en möjlighet att använda mobila pumpar. Så läget är nu mycket bättre.
Citera
2011-03-18, 22:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag är nog någon timme sen med denna nyhet; ursäkta isåfall; men här är iallafall en mycket positiv nyhet från BBC :

1950: Statement from the Fukushima station operator (Tepco): "Tepco has connected the external transmission line with the receiving point of the plant and confirmed that electricity can be supplied."

Då har man el; och kan börja pumpa in vatten i alla reaktorer och pooler med mycket större effektivitet. Bäst är om man direkt kan driva anläggningens orginalpumpar och rörsystem. Även om dessa är skadade, så är elen också en möjlighet att använda mobila pumpar. Så läget är nu mycket bättre.

Men det var väl en utmärkt nyhet. Kanske de kan börja få ihop det här nu så att det går att så småningom lägga detta till handlingarna. Med tanke på dem då.
Citera
2011-03-18, 22:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Vad bra!
Jag skulle vilja följa arbetet live, men man får väl vänta på någon rapport senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in