2011-03-23, 01:08
Medlem
På den här filmen får man se de rykande ruiner som återstår av de problemtyngda reaktorerna i Fukushima:

http://www.youtube.com/watch?v=aprycG9mlZc

Någon kommenterar så här på YouTube:

Citat:
This "building" will not provide any type of control to anyone. It's a ruin and the core vessel is buried under hundreds of tons of rubble. The claim that a power supply could restart the pumps is hilarious.

Jag ställer mig samma fråga. Hur i hela friden kan man tro att någonting inne i de där skräphögarna kommer att kunna fungera? Och är det verkligen möjligt att genomföra de reparationer som är nödvändiga när man bara har ett fåtal arbetare på plats, som dessutom måste bytas ut kontinuerligt för att inte få för höga doser strålning?

Hela företaget känns mer och mer hopplöst. Varför begraver man inte alltihop under cement och sand istället för att leka med elden på det här viset?
Citera
2011-03-23, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Den bilden han visade och den skogen han pratar om har väldigt lite (läs inget) med kylningen att göra. Blir lite skeptiskt då han vilseleder intervjuaren på det sättet. Bilden är på kringutrustning till "kontrollstavar" som ses här i botten av reaktortanken:
http://www.expressen.se/nyheter/1.2374381/sa-ska-de-latta-pa-trycket-i-reaktorn
Men det har noll och inget att göra med kylning och de funktioner man behöver i nuläget.

Vet du var man kan se bilden som han visar upp under intervjun?
Citera
2011-03-23, 01:15
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klompe
Jag ställer mig samma fråga. Hur i hela friden kan man tro att någonting inne i de där skräphögarna kommer att kunna fungera?
För att de sakerna som behöver fungera inte finns på övervåningen. Tänk logiskt nu...

Vad kyler man med? Havsvatten.
Vart finns vattnet, högt eller lågt? Lågt, nära marken.
Vart borde då de saker man använder havsvatten för att kyla med finnas? Nära marken, bottenplanen.

De blev påverkade av översvämningen, men explosionerna påverkade reaktorhall och eventuellt någon övervåning. De är i sammanhanget oviktiga.
Citera
2011-03-23, 01:16
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Vet du var man kan se bilden som han visar upp under intervjun?
Nej, men jag vet exakt vad han pratar om efter den beskrivningen. Det står ju i intervjun, "butt end of the reactor", sedan pratar han om en "forest". Har du varit på plats vid en reaktortank så vet du exakt vad bilden föreställer på den beskrivningen... eller om du inte varit det får du väl helt enkelt lita på någon som varit det.
Senast redigerad av Sorken80 2011-03-23 kl. 01:19.
Citera
2011-03-23, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
För att de sakerna som behöver fungera inte finns på övervåningen. Tänk logiskt nu...

Vad kyler man med? Havsvatten.
Vart finns vattnet, högt eller lågt? Lågt, nära marken.
Vart borde då de saker man använder havsvatten för att kyla med finnas? Nära marken, bottenplanen.

De blev påverkade av översvämningen, men explosionerna påverkade reaktorhall och eventuellt någon övervåning. De är i sammanhanget oviktiga.

Tsunami, jordbävning och explosioner kan nog ha vållat allvarliga skador i alla möjliga delar av reaktorbyggnaderna. Vet man överhuvudtaget någonting om vilket skick kylsystemen befinner sig i? Vad jag har hört är det enda man hittills har kunnat konstatera att pumparna inte fungerar i en av byggnaderna. Det bådar inte gott.
Citera
2011-03-23, 03:15
Medlem
Ojss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Senaste sammanfattningen enligt reuters :

Latest developments:
* Nuclear plant still emitting radiation but source unclear, says IAEA. The UN atomic watchdog says Japan has not given some information relating to one reactor.
* Smoke and steam seen rising from two of the most threatening reactors, No.2 and No.3, denting hopes of immediate progress in bringing them under control.
* Core of reactor No. 1 also a worry with temperature touching 380-390 Celsius (715-735 Fahrenheit), plant operator says. Reactor built to run at a temperature of 302 C (575 F).* Engineers have re-established power cables to all six reactors and have started a pump at one of them to cool overheating fuel rods. Lighting had been restored at one of the control rooms, local media said.
by Stephanie Ditta at 20:14

http://live.reuters.com/Event/Japan_earthquake2

kan det vara så att kontrollrumet till 1an är tillbaka online, den som de inte ryker om så mycket. samt att fler å kanske än värre överaskningar kommer när de eller om de får igång kontrollrumen till de övriga reaktorerna. tänker främst på trean
Senast redigerad av Ojs 2011-03-23 kl. 03:22.
Citera
2011-03-23, 04:34
Medlem
Fukushima Engineer Says He Covered Up Flaw at Shut Reactor

http://www.bloomberg.com/news/2011-03-23/fukushima-engineer-says-he-covered-up-flaw-at-shut-reactor.html
Citera
2011-03-23, 04:40
Medlem
Citat:
Absolut! Gubbjäveln är galen. Och okunnig. Varför lyssna på en expert på kärnkraftssäkerhet med erfarenhet som sakkunnig från haveriet på Three Mile Island? Vi har ju mycket större expertis här i tråden i form av snillen som VitruvianskeMannen, Sorken80 och DUFATTARINGENTING. Jag menar, Sorken80 har ju lärt sig källkritik i skolan och DUFATTARINGENTING har en lärobok i fysik B från 2008 som han bläddrar i. Det är grejer, det!
Roligt att du pratar om experter, experterna är ju oeniga i det här fallet, men du väljer ju bara att länka experters uttalande som stöder din tes.

Sedan postar du en artikel från en sida som också förespråkar en kärnvapenapokalyps när solstormarna blir mer aktiva. Vilket bara det säger att du blint naivt tar åt dig saker bara det stämmer med din verklighetsbild.

Helt korrekt referera jag till min fysik B bok från gymnasiet. Du menar att din sida som samtidigt förespråkar en världsundergång snart pga solstormar är bättre?
Citera
2011-03-23, 04:46
Medlem
Citat:
Fukushima Engineer Says He Covered Up Flaw at Shut Reactor

http://www.bloomberg.com/news/2011-03-23/fukushima-engineer-says-he-covered-up-flaw-at-shut-reactor.html

Just precis, därför var reaktor 4 som tas upp i artikeln under reparation/underhåll när olyckan inträffa.
Citera
2011-03-23, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
Just precis, därför var reaktor 4 som tas upp i artikeln under reparation/underhåll när olyckan inträffa.

Vad har du för stöd för att påstå att det faktum att reaktor 4 är avstängd för underhåll har att göra med det fuskbygge som beskrivs i artikeln jag länkade till?
Citera
2011-03-23, 05:54
Medlem
Citat:
Vad har du för stöd för att påstå att det faktum att reaktor 4 är avstängd för underhåll har att göra med det fuskbygge som beskrivs i artikeln jag länkade till?
Bra fråga, det jag har är indicier. Dom tömde reaktorn på kärnbränsle innan underhållningsarbetet börja. Dock givetvis inget bevis helt korrekt.

Dock är det trevligt att du äntligen försöker lägga dig på en högre nivå. Hoppas därav dina argument håller samma klass som du förväntar dig av andra.

Dvs inget mer argument om att bara för att arbetsplatsen ser skitig ut så innebär det att allt är kört.

Inga fler konspirationsteorier om att dom döljer fakta eftersom problem uppstår hela tiden.

Inga mer youtubeklipp av konstiga källor.

Inga mer artiklar från källor som tror på jordens undergång pga solstormar.
Citera
2011-03-23, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
Bra fråga, det jag har är indicier. Dom tömde reaktorn på kärnbränsle innan underhållningsarbetet börja. Dock givetvis inget bevis helt korrekt.

Du har helt fel. Det finns inga "indicier" som stödjer din konspirationsteori om varför reaktorn var avställd. Däremot finns det hur många källor som helst som visar att underhållsarbetet på reaktor 4 var en ren rutinåtgärd, till exempel den här:

Citat:
Unit 4 had been shut down for routine maintenance — and all its fuel was removed to the reactor building’s spent fuel pool — prior to the earthquake.

http://www.iaea.org/newscenter/news/tsunamiupdate01.html

Försök avhålla dig från att fantisera ihop dumheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in