2011-03-21, 12:30
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
En bild på reaktor 3:
http://tvde.web.infoseek.co.jp/cgi-bin/jlab-dat/s/795436.jpg

Har det skett en explosion?
Citat:

Blev riktigt orolig ett tag att det skett en ny explosion på reaktor 3.
Citat:
En annan bild på reaktor 3:
http://tvde.web.infoseek.co.jp/cgi-bin/jlab-dat/s/795434.jpg

Men... dessa bilder är ju riktigt hemska!
Det ser verkligen ut som mera har sprängts bort från byggnaderna.
(Men det skulle kanske kunna bero på att det är en vinkel vi inte är vana med?)
Citera
2011-03-21, 12:31
Bannlyst
Varför måste man kylla kärnkraft med vatten? Vore det inte bättre att sätta in någon sådan där fet vindsnurra framför reaktorn och luftkyla skiten om elen ryker? Dessutom får man fet mycket mer elström.
Citera
2011-03-21, 12:34
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nytt! Tack! Tidigare medelades att evakuering skett av personal vid 3:an pga rök vid 3:an. Evakuering av all personal från hela området pga av rök vid 2:an är nytt.

Har du mer info? Kan du säga något om din kontakt?

Som jag nämnt tidigare så råder informationsförbud för alla anställda vid Fukushima. Det hindrar inte att det läcker ut en del uppgifter ändå.

Min kontaktperson sitter i en nyckelposition när det gäller strålskyddsfrågor och strålningsfysik och sitter i Fukushimas ledningsgrupp.
Citera
2011-03-21, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Som jag nämnt tidigare så råder informationsförbud för alla anställda vid Fukushima. Det hindrar inte att det läcker ut en del uppgifter ändå.

Min kontaktperson sitter i en nyckelposition när det gäller strålskyddsfrågor och strålningsfysik och sitter i Fukushimas ledningsgrupp.

Hörde någonstans att det vatten som kyler uranstavar är det sjukt rent. Blir vattnet skitigt, då är hela rasket typ paj. Vad kostar det att bygga en ny kärnkraftslåda?

Lär vara skapligt dyrt.
Citera
2011-03-21, 12:38
Medlem
Sedated90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealBad
Varför måste man kylla kärnkraft med vatten? Vore det inte bättre att sätta in någon sådan där fet vindsnurra framför reaktorn och luftkyla skiten om elen ryker? Dessutom får man fet mycket mer elström.

Effektivare att kyla med vatten än med luft kanske? Det är väl den stora anledningen skulle jag tro i alla fall.
Citera
2011-03-21, 12:38
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
En privat mailkontakt meddelar att all kärnkraftspersonal evakuerats från kraftverksområdet idag. Anledningen är att oidentifierad rök har iakttagits från reaktor 2.

Om detta har meddelats i tråden tidigare så bortse från detta inlägg.

Mailuppgifterna är några timmar gamla så det kan självklart ha hänt en del sedan dess.
Citera
2011-03-21, 12:39
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

Intressant...

Om du inte kan säga något specifikt, kan du säga något allmänt? Lugnt eller paniskt i korridorerna? Hur mycket info tror du undanhålls allmänheten? Eller något annat?
Citera
2011-03-21, 12:43
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tycker det ser ut som om trenden i Tokyo är långsamt stigande:
http://mu.jklmnop.net/japan/

Pågår inte Tepcos presskonferens ovanligt länge!? Hoppas det inte är ett dåligt tecken.

Ytterligare en bra online-länk! Du sköter dig utmärkt!

Något stigande men kanske inte signifikant. Värdet kan variera en del även under helt normala förhållanden.
Citera
2011-03-21, 12:46
Medlem
Citat:

På internet ska man inte lita på någon, så dina 25 besök på internationella kärnkraftverk har jag haft en skeptisk inställning till, men inget du hittills har skrivit har talat mot detta, jag är därför nu redo att ge dig större förtroende, grattis.

Vad TROR du sker just nu, dels på plats vid Fukushima och ang. de förhöjda nivåer vi ser söder ut.
Dvs. vad tror du hänt som får dem att evakuera och tror du Ibaraki/Kanawaga fått sina förhöjda värden av Fukushima eller kan vi ha problem någon annanstans?

Har du någon övrig synpunkt på evakueringszonen?
Citera
2011-03-21, 12:46
Medlem
Citat:
Hörde någonstans att det vatten som kyler uranstavar är det sjukt rent. Blir vattnet skitigt, då är hela rasket typ paj. Vad kostar det att bygga en ny kärnkraftslåda?
Har väl även med kontaminering att göra?
Citera
2011-03-21, 12:48
Medlem
Madagascars avatar
Något om Tepcos presskonferens nyss:
http://english.kyodonews.jp/news/2011/03/79951.html
Citera
2011-03-21, 12:48
Medlem
Citat:
Varför kyla med något som har så pass låg värmekapacitivitet? Fläktkylt kärmkraftverk, nja... Lutar mer åt bly, vatten eller saltkylda reaktorer när generation 4 kommer. http://en.wikipedia.org/wiki/Generation_IV_reactor
Lite skit i vattnet orsakar inget haveri, man använder dock demineraliserat vatten för att undvika att radioaktiva isotoper bildas av partiklar i vattnet.
Senast redigerad av gaggzi 2011-03-21 kl. 12:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in