Citat:
Ursprungligen postat av Izuni
Hur resonerar du då? Jag förstår att du syftar till deras skrämselrubriker som är uppförstorat problematiken enormt men hur har det lett till människors död?
Edit: Nu förstår jag, genom att flytta fokus från de som desperat hjälp, ja det är verkligen sorgligt och förkastligt.
Jo det kan jag förklara. Japan är utsatta för en enorm kris, som är deras största i fredstid. De har ett antal samtidiga kriser:
1. Tsunamin: Detta är den egentliga krisen. Vi har en ofattbar förödelse, längs en 50 mil lång sträcka där flera miljoner människor bor. Officiella dödstal är än så länge kanske 15.000 personer, men fortfarande har man inte ens nått städer där tusentals människor bodde. Sannolikt har denna tsunamikatastrof krävt mer än ett hundra tusen människors liv i Japan.
2. Kärnkraftsverket; som i värsta fall kan ge en död zon inom några kilometer från verket. Sannolikt 5-10 döda i form av arbetare vid explosionerna.
3. HYSTERIN kring kärnkraftsverket; där en stor del av landets två miljoner västlänningar försöker lämna landet samtidigt. Detta har gett igenkorkade vägar, belastade flygplatser; myndigheter som måste ägna all sin kraft åt att bemöta västmedia. Detta har säkert gett 10% fler offer i Tsunamin, genom att folk fryser ihjäl i norr, har inte mat, inte bränsle. Allt detta orsakat av hysterin nere i Tokyo; som i sin tur är orsakad av vissa väst-tabloider.
Så resonerar jag.