2011-03-18, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Problemet just nu är att bråte från explosionen kan ha påverkat hur bränslestavarna står i kylbassängen, samt att om de varit torrlagda längre tid kan bränslekapslingen smält och bränslet ligga i en hög på marken. Eftersom man inte känner till hur den geometriska förhållandet nu är, och man inte vet om det torrkokat, går det inte att utesluta återkriticitet om man fyller på vatten.

Bristen i kunskapsbasen beror alltså inte på okunskap om teorin, utan på otillräcklig indata. Det är en inte helt vanlig situation man befinner i sig för tillfället.

Jag tror vi är eniga i sak.

Det jag ifrågasätter är att det för reaktorhärden pratas om inneslutning ett, inneslutning två, hur en härd distribueras ut OM det otänkbara sker etc... medan det för spent fuel finns ett kriterie att det ska separeras så det inte uppnår återkriticitet, men att det känns som avsevärt mindre fokus lagts på att säkerställa backupsystem på backupsystem för detta material. Med resultatet att vi inte vet vad som är rätt åtgärd. Det är fel tidpunkt att behöva gissa.

Absolut att det är en långt ifrån normal situation. På alla sätt.
Citera
2011-03-18, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag är nog någon timme sen med denna nyhet; ursäkta isåfall; men här är iallafall en mycket positiv nyhet från BBC :

1950: Statement from the Fukushima station operator (Tepco): "Tepco has connected the external transmission line with the receiving point of the plant and confirmed that electricity can be supplied."

Då har man el; och kan börja pumpa in vatten i alla reaktorer och pooler med mycket större effektivitet. Bäst är om man direkt kan driva anläggningens orginalpumpar och rörsystem. Även om dessa är skadade, så är elen också en möjlighet att använda mobila pumpar. Så läget är nu mycket bättre.

Gott att höra, tack för blänkaren!
Citera
2011-03-18, 22:19
Medlem
Callass avatar
Al-Jazeera:

Nearly 300 engineers are working to restore power at pumps in four of the reactors at the crippled Fukushima nuclear plant.

Operator Tepco said:

Tepco has connected the external transmission line with the receiving point of the plant and confirmed that electricity can be supplied.

Another 1,480m (5,000 feet) of cable are being laid inside the complex before engineers try to crank up the coolers at reactor No. 2, followed by 1, 3 and 4 this weekend, company officials added.

Laurence Williams, of Britain's University of Central Lancashire, said:

If they can get those electric pumps on and they can start pushing that water successfully up the core, quite slowly so you don't cause any brittle failure, they should be able to get it under control in the next couple of days.
Citera
2011-03-18, 22:25
Medlem
Citat:
Jag är nog någon timme sen med denna nyhet; ursäkta isåfall; men här är iallafall en mycket positiv nyhet från BBC :

1950: Statement from the Fukushima station operator (Tepco): "Tepco has connected the external transmission line with the receiving point of the plant and confirmed that electricity can be supplied."

Då har man el; och kan börja pumpa in vatten i alla reaktorer och pooler med mycket större effektivitet. Bäst är om man direkt kan driva anläggningens orginalpumpar och rörsystem. Även om dessa är skadade, så är elen också en möjlighet att använda mobila pumpar. Så läget är nu mycket bättre.
Jag är inte säker på att det blir avsevärt bättre. Rör skall vara hela, ventiler skall kunna öppnas, intagskanaler skall inte vara fulla med bråte.
Jag tror mer på att kånka slang och sedan fylla tankar och svetsa brandslangs-tie-ins på rör så nära det objekt man vill kyla som möjligt för att få in vatten på rätt ställe.

Som jag skrivit i tidigare inlägg: troligen är många system vedervågade åt fanders, ett kärnkraftsuttryck som betyder att de förstörts av ett annat systems haveri, exvis gm att något rasat ner på det.
Citera
2011-03-18, 22:26
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Al-Jazeera:

Nearly 300 engineers are working to restore power at pumps in four of the reactors at the crippled Fukushima nuclear plant.

Operator Tepco said:

Tepco has connected the external transmission line with the receiving point of the plant and confirmed that electricity can be supplied.

Another 1,480m (5,000 feet) of cable are being laid inside the complex before engineers try to crank up the coolers at reactor No. 2, followed by 1, 3 and 4 this weekend, company officials added.

Laurence Williams, of Britain's University of Central Lancashire, said:

If they can get those electric pumps on and they can start pushing that water successfully up the core, quite slowly so you don't cause any brittle failure, they should be able to get it under control in the next couple of days.

Det måste bli en jätteskål för det

Och en jättespark till Aftonbladet. Som kanske bara de har sisådär 1.000 personers liv på sina samveten. Sannolikt har 10.000 - 20.000 personer i onödan avlidit på grund av vissa väst-medias hysteri kring kärnkraftverket som tagit bort fokus på hjälpbehovet efter tsunamin, och Aftonbladet har varit ledande i Skandinavien i detta, därav mitt antagande att ca 1.000 personer har dött den senaste veckan på grund av tidningen Aftonbladets agerande.
Citera
2011-03-18, 22:28
Medlem
Inhales avatar
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1367684/Nuclear-plant-chief-weeps-Japanese-finally-admit-radiation-leak-kill-people.html

Skammen han känner går nog inte beskriva.
Han har svikit företaget, de anställda, Japans invånare och han har dessutom skämt ut sig för hela världen.
Istället för att inse att katastrofen har ägt rum på grund av en jordbävning och följande tsunami så ger han sig själv hela skulden.

Jag har tidigare fått ta del och lära mig av den Japanska kulturen och jag VET att det är så här Japaner resonerar.

Bilden berörde mig som fan och jag lider verkligen med honom.
Citera
2011-03-18, 22:31
Medlem
Izunis avatar
Citat:

Och en jättespark till Aftonbladet. Som kanske bara de har sisådär 1.000 personers liv på sina samveten. Sannolikt har 10.000 - 20.000 personer i onödan avlidit på grund av vissa väst-medias hysteri kring kärnkraftverket som tagit bort fokus på hjälpbehovet efter tsunamin, och Aftonbladet har varit ledande i Skandinavien i detta, därav mitt antagande att ca 1.000 personer har dött den senaste veckan på grund av tidningen Aftonbladets agerande.

Hur resonerar du då? Jag förstår att du syftar till deras skrämselrubriker som är uppförstorat problematiken enormt men hur har det lett till människors död?

Edit: Nu förstår jag, genom att flytta fokus från de som desperat hjälp, ja det är verkligen sorgligt och förkastligt.
Senast redigerad av Izuni 2011-03-18 kl. 22:34.
Citera
2011-03-18, 22:39
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izuni
Hur resonerar du då? Jag förstår att du syftar till deras skrämselrubriker som är uppförstorat problematiken enormt men hur har det lett till människors död?

Edit: Nu förstår jag, genom att flytta fokus från de som desperat hjälp, ja det är verkligen sorgligt och förkastligt.

Jo det kan jag förklara. Japan är utsatta för en enorm kris, som är deras största i fredstid. De har ett antal samtidiga kriser:

1. Tsunamin: Detta är den egentliga krisen. Vi har en ofattbar förödelse, längs en 50 mil lång sträcka där flera miljoner människor bor. Officiella dödstal är än så länge kanske 15.000 personer, men fortfarande har man inte ens nått städer där tusentals människor bodde. Sannolikt har denna tsunamikatastrof krävt mer än ett hundra tusen människors liv i Japan.

2. Kärnkraftsverket; som i värsta fall kan ge en död zon inom några kilometer från verket. Sannolikt 5-10 döda i form av arbetare vid explosionerna.

3. HYSTERIN kring kärnkraftsverket; där en stor del av landets två miljoner västlänningar försöker lämna landet samtidigt. Detta har gett igenkorkade vägar, belastade flygplatser; myndigheter som måste ägna all sin kraft åt att bemöta västmedia. Detta har säkert gett 10% fler offer i Tsunamin, genom att folk fryser ihjäl i norr, har inte mat, inte bränsle. Allt detta orsakat av hysterin nere i Tokyo; som i sin tur är orsakad av vissa väst-tabloider.

Så resonerar jag.
Citera
2011-03-18, 22:40
Medlem
Förstår inte detta extrema fokus på härdsmältan när japans många kustbyar och vissa städer helt utplånats av tsunamin. Härdsmältan har inte ens påverkat någon av människorna och kommer troligtvis inte göra någon större skada i det långa loppet i jämförelse med denna. Dessutom har det för Sveriges del ingen betydelse. Skulle vi stänga ner våra reaktorer som står för 50% av får energidistributionen så finns inga substitut. möjligen kolenergi eller naturgas från ryssland/tyskland som knappast är mer "miljövänlig".

Tittar man på tjernobylkatastrofen så har natur och djurliv där efter ett par tre generationer (forskarna där har framförallt tittat på möss, för att se hur de klarat sig 3 musgenerationer efter katastrofen och därmed försökt få en bild av hur vi människor (som är förvånansvärt lika möss i DNA) skulle klara oss om 3 generationer) lyckats återhämta sig och anpassat sig mycket bra till strålningen, som numera är en del av naturen. Kuriosa är att en av de främsta strålningsforskarna i världen bor i utkanten av Tjernobyl där han odlar sina egna grödor som han äter (som han vet inte tar upp så mycket strålningsemiterande ämnen).
Citera
2011-03-18, 22:40
Medlem
Drazzes avatar
DigitalGlobe har lagt ut ny satelitbild från idag.
http://www.digitalglobe.com/downloads/featured_images/japan_earthquaketsu_fukushima_daiichi_march18_2011 _dg.jpg
Citera
2011-03-18, 22:42
Medlem
Hur går det för arbetarna? De är väl i stort sett döende?
Citera
2011-03-18, 22:44
Medlem
Citat:

man kan ju undra om inte ett antal hjärtsjuka personer koolat pga deras nyhetsrubriker. De har ju dragit på ungefär som Jehovas gör när de skall knacka dörr och vära/varna för armageddon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in