2011-03-17, 19:25
Medlem
Flashborns avatar
Hahaha otroligt lustigt att se hur rädda alla är, har ni läst så mycket aftonbladet? Lyssna på "K-B.Hickorysnorre"

Han verkar ha hjärnan intakt trots alla nukleärkatastrofer.

Mvh
Citera
2011-03-17, 19:26
Medlem
Storbrittaniens chefsforskare, Sir John Beddington, säger sitt:

'If the Japanese fail to keep the reactors cool and fail to keep the pressure in the containment vessels at an appropriate level, you can get the dramatic word 'meltdown'. But what does that actually mean? What a meltdown involves is [that] the basic reactor core melts, and as it melts, nuclear material will fall through to the floor of the container. There it will react with concrete and other materials. That is likely… remember this is the reasonable worst case, we don’t think anything worse is going to happen.

'In this reasonable worst case you get an explosion. You get some radioactive material going up to about 500 metres up into the air. Now, that’s really serious, but it’s serious again for the local area. It’s not serious for elsewhere … if you then couple that with the worst possible weather situation i.e. prevailing weather taking radioactive material in the direction of Greater Tokyo and you had maybe rainfall which would bring the radioactive material down - do we have a problem?

'The answer is unequivocally no. Absolutely no issue. The problems are within 30 km of the reactor. And to give you a flavour for that, when Chernobyl had a massive fire at the graphite core, material was going up not just 500 metres but to 30,000 feet. It was lasting not for the odd hour or so but lasted months, and that was putting nuclear radioactive material up into the upper atmosphere for a very long period of time. But even in the case of Chernobyl, the exclusion zone that they had was about 30 kilometres.

'And in that exclusion zone, outside that, there is no evidence whatsoever to indicate people had problems from the radiation. The problems with Chernobyl were people were continuing to drink the water, continuing to eat vegetables and so on and that was where the problems came from. That’s not going to be the case here. So what I would really re-emphasise is that this is very problematic for the area and the immediate vicinity and one has to have concerns for the people working there. Beyond that 20 or 30 kilometres, it’s really not an issue for health.'
Citera
2011-03-17, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urban_legend
jag kan enkelt konstatera att något inte stämmer. märker inte du det?

De är under stor press, vill inte sprida panik samt de planerar vad de ska göra. Får de inte kontroll på reaktorerna måste de evakuera miljoner med människor och skämmas i några hundra år. Troligtvis också avveckla det mesta av deras kärnkraft.

Dom har nog stora problem som det är, står i valet och kvalet nu vadfan som ska bli av skiten. Halva landet i lågor lixom.
Citera
2011-03-17, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
I varje reaktorbyggnad finns en pool för använt bränsle.
Vet inte om det finns några gemensamma utöver dem, på någon annan plats i anläggningen, har inte hört om det.

34% av bränslet finns fördelat i de olika reaktorernas "dammar" 60-80 ton i varje... 60% finns i den gemensamma nära fyran vad jag förstår och resten i en torrförvaring på området!

Att det finns en kommunikation mellan utrymmena eftersom olkyckan sprider sig även till
Citera
2011-03-17, 19:29
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashborn
Hahaha otroligt lustigt att se hur rädda alla är, har ni läst så mycket aftonbladet? Lyssna på "K-B.Hickorysnorre"

Han verkar ha hjärnan intakt trots alla nukleärkatastrofer.

Mvh

Ha, ja skulle Tjernobyl ha skett idag har man känslan av att det skulle blivit masshysteri.
Citera
2011-03-17, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av urban_legend
problem i två reaktorer. Och sedan blir det ett fel i den 4e reaktorn som är avstängd som gör att det börjar brinna i en annan reaktor.

Inget säkerhetssystem fungerar som det ska i något av reaktorerna.

sen blev det något "okänt" fel med vattenslangarna som skulle kyla reaktorerna.

inte nog med allt detta.

sedan blåser taket bort på en av reaktorerna och blottlägger en "pool" så det finns INGET som skyddar för radioakiv strålning. då menar jag INGET.

sen försöker de vattenbomba reaktorerna och missar målet 80% av försöken, missar de med flit kan man ju undra.

antingen så har de bara jävligt mycket otur i allt de gör, eller så vill de att allt går åt helvete.

fattar du nu, ringer det en klocka?

Ja det är ju ett osannolikt förlopp. Och dessutom är det världens äldsta verk, minst en reaktor skulle pensioneras i år. Kan vi tänka oss att detta är värsta tänkbara? Och bra, en 14 m tsunami orsakad av den fjärde största uppmätta jordbävningen genom tiderna. Allt drabbade detta gamla och mest osäkra verk. Och hur går det? Jag gissar på att det handlar om en 500 m zon i slutändan, men för säkerhets skull säger dom 3 km.

Jämför den tomtytans värde med fysiologiska effekter som olja och kol eldade kraftverk ger.

Du är rökt.
Citera
2011-03-17, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Därför att de allra lättaste partiklarna, under 10um aerosoler, följer med varm luft upp i denna vädersituation och kan spridas långa vägar. Klart mätbart, men inte alls skadlig.

Sjalvklart, ar det ingen fara att dom anvander brandkarsslangar for att spruta vatten pa reaktorn heller. Utgar att att dom ofta gor det i Japan. + Att det ar normalt att branslestavar ar exponerade.

Sorry, om jag missforstar allvaret och jag ar helt ute och cyklar nar jag tror att mycket av Japan kommer bli en "ghosttown"
Citera
2011-03-17, 19:34
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTheSavage
Nu förstår du inte vad du skriver. Bränslet är inte kritiskt när det står i bassängen, det är ställt speciellt för att motverka detta. Oavsett hur färskt det är. Det är likadant i Sverige men här exploderar det inte. Frågar var hur fan blev det kritiskt och var artikeln baserad på spekulation.

Just det, givet att fortfarande bränslet ligger där det ska förstås. Om TEPCO själva inte utesluter möjligheten så är väl det så nära källan man kommer? För övrigt så tror jag att det är fullt rimligt att anta att ett par vätgasexplosioner som har blåst ut väggar och tak i reaktorbyggnaden också kan rubba placeringen av bränslet?
Citera
2011-03-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTheSavage
Nu förstår du inte vad du skriver. Bränslet är inte kritiskt när det står i bassängen, det är ställt speciellt för att motverka detta. Oavsett hur färskt det är. Det är likadant i Sverige men här exploderar det inte. Frågar var hur fan blev det kritiskt och var artikeln baserad på spekulation.

Intressant! Vet du hur bränslet normalt är placerat i bassängen för att inte bli kritiskt? Och hur måste det vara placerat för att bli kritiskt?
Citera
2011-03-17, 19:35
Medlem
JohnTheSavages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Ha, ja skulle Tjernobyl ha skett idag har man känslan av att det skulle blivit masshysteri.

De skulle aldrig kunnat bygga någon sarkofag heller, de hade stått och duttat i årtionden för att det var för mycket strålning för att gå nära.
Sovjet hade ju lite handlingskraft iaf, offrade några tusen pers för att få jobbet gjort.
Japanerna håller ju fortfarande på och mäter strålning och tar rast när det är för mycket, vilket gör att arbetet går långsamt vilket leder till mer strålning totalt istället, även om ingen dör av det.

Men det kanske är så det ska fungera i civiliserade länder.
Citera
2011-03-17, 19:36
Medlem
Citat:
I Tjernobyl hade du en skenande fission och en explosion, av ånga, som skickade iväg högaktivt dynga runt ett stort område, samtidigt som det startade en brand i grafiten (det verkets moderator, bromsar upp neutroner och ökar effekten). Aktivt bränsle plus den enorma hettan den brinnande grafiten alstrade medförde en rökplym som nådde upp till tropopaus, därefter är det vädrets makt vart det ska ramla ner igen.

Detta har inte hänt och kommer inte att ske i japan. Det finns inget som kan skicka upp partiklarna så högt så att de växelverkar med vädret och följer med nederbörd. Helt omöjligt!

Ok, det är möjligt om något får för sig att smälla en atombomb i området.

Fan, försök att se lite nyktert på saker.

Citat:
Det spelar ingen roll hur det blåser!!!
För helvete, det finns inget som kan blåsa någonstans!

En folkomröstning vore katastrof, folket är lurat av sensationsmedia. Helt skadat.

Nu är jag ingen kärnskraftsmotståndare men underskattar du inte katastrofens "potential" lite väl ändå? Är det t.ex. omöjligt att en ordentlig brand i uppstår bland det förbrukade kärnbränslet och medför liknande effekter som vid grafitbranden i Tjernobyl?
Citera
2011-03-17, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Barbican
Sjalvklart, ar det ingen fara att dom anvander brandkarsslangar for att spruta vatten pa reaktorn heller. Utgar att att dom ofta gor det i Japan. + Att det ar normalt att branslestavar ar exponerade.

Sorry, om jag missforstar allvaret och jag ar helt ute och cyklar nar jag tror att mycket av Japan kommer bli en "ghosttown"

Men vi talar om äpplen och päron. Det är en sak att vara i närheten av strålkällan, en annan sak är spridningen.
Jag har sett att alla domedagsdrönare har stuckit nu, skönt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in