2011-03-17, 17:53
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acshigh
Reaktorerna ligger innanför metertjocka betongväggar, och det är till dessa inneslutningar som TEPCO sagt sig misstänka att det uppkommit hål eller sprickor. Tyvärr är ju inte TEPCO helt informativa så vi får jag hoppas också att det är felaktigt.

Sant, men det är också obekräftat. Misstankarna baseras på strålningsnivåerna, och skadorna berodde med all sannolikhet inte på vätgasexplosionen utan snarare på händelser inifrån själva reaktorn. Alla reaktorer hade problem med tryckstegringar innan och i samband med havsvatteninjektionen.

Därmed inte sagt att kylsystemet inte tagit skada ändå. Men kraften i explosionen behöver inte vara så stor som man först kan tro.
Citera
2011-03-17, 17:56
Medlem
Stroh-M.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Eller för att inte tala om ganska många människors allmäna inställning till information. Vissa är totalt okritiska. Man baxnar ibland. Jaja... för 500 år var jorden alltings medelpunkt. Den som trodde något annat blev avrättad. Jmf italienaren Bruno.

Jag försöker igen med en gammal fråga. Du kanske missade.

Vad var det egentligen som orsakade de höga värdena som kunde registreras helt borta i Tokyo i förrgår?

Jag vet inte, men de har inte bekräftats. Det var en mätning i en mätare, mätare i andra områden rapporterar inga dramatiskt ökade radioaktivitetsnivåer.

Det kan ha varit instrumentfel eller en slumpmässig övergående stegring. En mätning är för lite för att uttala sig om läget i Tokyo, så fram till att mätare mer pålitligt rapporterar stabilt höga värden finns ingen anledning till panik.
Citera
2011-03-17, 17:56
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stroh-M.D.
Naturligtvis tråkigt att du tycker så, men jag försöker bara få en uppfattning om hur situationen faktiskt ser ut. Får det mig att verka som en bror duktig kan jag leva med det - jag ser inga nackdelar med att försöka lära sig något om det krävs för att förstå vad det handlar om. Att tvingas omformulera vad man tror sig ha förstått genom att berätta det för andra är ett effektivt sätt att kontrollera den kunskapen och fästa den bättre i minnet.

Faktum är att finns förvånansvärt mycket information tillgängligt och en förvånansvärt stor mängd människor med förmåga att tolka den. Jag tillhör inte den skaran, men jag försöker syntetisera svar från andra människor som gör det och presentera dem på ett begripligt sätt.

Vad föredrar du - att vi ryckar på axlarna och säger att det går som det går? Det är väl vad majoriteten av svenskar gör just nu, men å andra sidan håller de inte till i tråden heller. Om du inte är intresserad av att försöka förstå vad som händer, vilket kommer inbegripa en del spekulationer och obekräftade uppgifter beroende på hur informationsflödet ser ut, samt en hel del amatörkärnfysikersnack, vad gör du då här?

Jag tycker du är den som har tillfört tråden mest även om jag uppfattar dig som lite väl mycket försvarare av kärnkraft men å andra sidan så behövs alla åsikter för att föra en diskussion.
Citera
2011-03-17, 17:57
Bannlyst
Citat:
Men kraften i explosionen behöver inte vara så stor som man först kan tro.
man den kan också vara större än "man" tror. helikoptern du "rapporterade" om tidigare. har du någon vettig källa för att de från den konstaterat bassängernas fyllnadsgrad eller var det bara något du läst på nåt forum?
Citera
2011-03-17, 17:57
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Jag vet inte vilken metertjock betong du pratar om, men taket och stora delar av väggarna bestod inte av mer än tunnplåt. Stora delar av byggnaden var egentligen inte mer än ett glorifierat vindskydd och hade mest en kosmetisk funktion.

Däremot kan det mycket väl vara sant att kylsystemet tagit skada. Det lär väl visa sig, men elledningarna måste på plats i vilket fall.

de hade inte råd med annat än plåt ?
Citera
2011-03-17, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko

Ska man bygga det i marmor och guld som araberna eller vad menar du?
Citera
2011-03-17, 18:03
Medlem
acshighs avatar
Citat:
Sant, men det är också obekräftat. Misstankarna baseras på strålningsnivåerna, och skadorna berodde med all sannolikhet inte på vätgasexplosionen utan snarare på händelser inifrån själva reaktorn. Alla reaktorer hade problem med tryckstegringar innan och i samband med havsvatteninjektionen.

Därmed inte sagt att kylsystemet inte tagit skada ändå. Men kraften i explosionen behöver inte vara så stor som man först kan tro.

Jag tror faktiskt kylningen till reaktorerna kan stabiliserar ordentligt om man får elektriska pumpar på plats.
Det som känns betydligt mer skakigt är kylningen till de torrlagda eller inte torrlagda (beroende på källa) bassängerna, dvs att ledningar och rör dit är intakta. Denna ligger enl. sprängskisser snett ovanpå reaktorinneslutningen, och bilder och den helikoptervideo som finns ifrån platsen, visar vad som liknar totala ruiner på dessa platser. Hoppas grymt mkt på att rören ligger skyddade inne i denna bråte.
Citera
2011-03-17, 18:03
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag tycker du är den som har tillfört tråden mest även om jag uppfattar dig som lite väl mycket försvarare av kärnkraft men å andra sidan så behövs alla åsikter för att föra en diskussion.

jag tycker också att det är bra att det är folk i tråden som kan mycket.
Jag tror precis som du säger med det mesta, att dom som är intresserade, är dom som är positiva och följaktligen på grund av intresse dom som vet mest om skiten.
Tyvärr måste väl vi som är skeptiska också lära sig, då man alltid diskuterar bäst från vetenskaplig grund och empiri tyvärr ofta nedvärderas i alla vetenskapliga sammanhang.
Citera
2011-03-17, 18:04
Bannlyst
Var det bara ettan eller var det fler reaktorer som skulle avvecklas i år?
Citera
2011-03-17, 18:05
Medlem
Strålningen I den närmsta uppdaterade prefekturen Ibraka har minskat från 872 till 856 nanogray på tre timmar och tjugo minuter. Trots att kylningsarbetet inte gått så bra. Dock så har det varit/är ostlig vind på cirka 5 knop. Vilket minskar oönskad spridning.
Citera
2011-03-17, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko

Överbyggnaderna var med all säkerhet dimensionerade för att göra precis vad som hände när det var en explosion inne i dem: de sprängdes bort.

Min reflektion efter den första explosionen var snarare att det var "snyggt" byggt eftersom det återstod ett regelskelett efter att byggnaden tryckavlastat.
Citera
2011-03-17, 18:06
Medlem
eternussermos avatar
Finns det några prognoser på hur strålningen kommer att påverka havslivet och fiskarna, vid Tjernobylolyckan fick det ju t.o.m påverkan på svenska fiskerinäringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in