2011-03-16, 21:58
Medlem
Inhales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Tidigare har expertisen både här på FB och i allehanda TV studior varit överens om en 3 milaradie som säkerhetszon: Nu rekomenerar experterna i Sverige alla svenskar som befinner sig i Japan en 8 mils radie från Fukushima. Vad har hänt?

Men kan du inte läsa de sista sidorna i tråden?
Kan sammanfatta lite om vad som hänt de senaste timmarna.

De verkar ha slut på vatten i flera reaktorer och även i bassängen där de förvarar gammalt bränsle vilket motsvarar bränsle för 50 (FEMTIO) styckna reaktorer.
De håller på och drar en ny kabel med el så de kan starta upp de vanliga pumparna och få bukt med kylningspromlematiken och därmed förhoppningsvis kunna andas ut.

De ska enligt uppgift ha ett par timmar kvar innan de kan koppla in elen.
Men om bränslet redan blottats är man ganska nära en härdsmälta och då hjälper inte vattnet lika mycket med tanke på att det förångas direkt.

Ska dom hinna?
kommer elen fungera?
kommer rören hålla tätt efter den kraftiga jordbävningen?

Fy fan vad nervös jag är! Detta är ju "the real shit" alltså.
Tänk er vilken press de jobbar under där borta, både de i reaktorerna och de som jobbar med att dra elen!

Kommer inte kunna sova förrens jag vet hur det gått.
Citera
2011-03-16, 22:00
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Det är fullt möjligt men det räckte med 3 mils radien för tre timmar sedan i värsta tänkbara scenariot. Då blir man lite frågande till 8 mil nu.

USA har experter på plats sedan idag, de har vidarebefordrat information om hur läget ser ut.
Citera
2011-03-16, 22:01
Medlem
joppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Vi kanske ska lära oss en gång för alla att naturen äger oss, att vi måste vara mer ödmjuka inför naturen. Titanic sjönk pga brist på respekt för naturkrafterna, precis som kärnreaktorerna går under pga bristande respekt. Indianerna lärde sig det för länge sedan, den vite mannen har genom hela sin livstid varit i krig med naturen och gjort allt för att försöka övervinna den istället för att finna harmoni.

Det är rent skitsnack. Är du medveten om hur stor denna jordbävningen var? Och den hade flera efterskälv som var större än de flesta jordbävningar man normalt hör om.

Orskaen till att det inte har gått helt åt helvete redan, är ju för att japanerna är medvetna om naturens krafter. De har ju byggt kraftvärket för att kunna klara de normala jordbävningar som ofta sker i Japan. Att det så kom en enorm, hade de väl inte räknat med, men kom inte och påstå att japanerna inte försöker anpassa sig till naturens krafter.

Hade vi gjort som indianerna hade vi inte suttit här på FB. Så hade vi skickat röksignaler till varandra
Citera
2011-03-16, 22:02
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
http://en.wikipedia.org/wiki/Chernobyl_disaster
En bit ner finns radiation levels.

Nära reaktorn 300 Sv/h, att jämföra med det högsta uppmätta här som var 400 mSv/h, eller 0.4 Sv/h.

NPS border: 1937μSv/h at 14:30, Mar. 16 är alltså hur mycket Sv/h? 1,937?
Citera
2011-03-16, 22:03
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
kommer att då? av 300mSv? jösses, det är 3 gånger MINSTA möjliga cancerrisk... Ditt hur strålar mer än så.

Jag tillhör dem som försöker tona ner hotet så mycket som möjligt. Ja, strålningen just inne i Fukushima-anläggningen är kanske 1000 gånger lägre än den var som värst i Tjernobyl.

Dock är 300 mSv en hög strålning. Det är ca 10 miljoner gånger högre än naturlig bakgrundsstrålning.
Är man där oskyddad i 5-10 timmar så kan man få allvarliga skador som kräver behandling och i några fall kan leda till döden.

På en timme i Fukushimas anläggning så är man "förbrukad" som kärnkraftsarbetare, eftersom man då har fått den maximala dosen som man får ha under en livstid som kärnkraftsarbetare. Då har man fått ca 1% ökad risk att få cancer i sitt liv, om jag räknat rätt.

Så återigen, detta är Japanernas största problem. De är ett civilicerat I-land och kan inte hålla sig med "biorobotar" som Sovjet kunde.
Citera
2011-03-16, 22:03
Bannlyst
Helvette läste just Aftonbladet, det ser fan ut att bli värre och värre för varje dag som går.

Det verkar som att en falsksäkerhet är farligare en osäkerhet. Känns just nu som att media håller inne med hur farligt det här håller på bli. Tror fan jag tar första bästa plan snart, vart tycker ni jag ska fly? Vart är det säkrast?
Citera
2011-03-16, 22:04
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osiriz88
Fortfarande bara AB / Expressen som öser ut chock-panik-domedagsrubriker? Eller har de större TV-kanalerna hakat på?

Vill gärna veta vad som händer just nu, men kan inte titta på TV. Hur tokigt det än låter så sitter jag långt ute i skogen just nu och dricker öl.

AB/Expressen verkar dra på mest som vanlig. Dock verkar det som att USA förlorat förtroendet för Japan och befarar det värsta. De har, enligt Aktuellt 21.00, egen personal i området som mäter radioaktiviteten etc. USA varnar också för att bassängen med utbränt kärnbränsle är helt torrlagd just nu. Hur de nu kan veta det... Har USA förresten kvar några militärbaser i Japan?
Citera
2011-03-16, 22:05
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale
Men kan du inte läsa de sista sidorna i tråden?
Kan sammanfatta lite om vad som hänt de senaste timmarna.

De verkar ha slut på vatten i flera reaktorer och även i bassängen där de förvarar gammalt bränsle vilket motsvarar bränsle för 50 (FEMTIO) styckna reaktorer.
De håller på och drar en ny kabel med el så de kan starta upp de vanliga pumparna och få bukt med kylningspromlematiken och därmed förhoppningsvis kunna andas ut.

De ska enligt uppgift ha ett par timmar kvar innan de kan koppla in elen.
Men om bränslet redan blottats är man ganska nära en härdsmälta och då hjälper inte vattnet lika mycket med tanke på att det förångas direkt.

Ska dom hinna?
kommer elen fungera?
kommer rören hålla tätt efter den kraftiga jordbävningen?

Fy fan vad nervös jag är! Detta är ju "the real shit" alltså.
Tänk er vilken press de jobbar under där borta, både de i reaktorerna och de som jobbar med att dra elen!

Kommer inte kunna sova förrens jag vet hur det gått.

Jo,jag kan läsa men värsta tänkbara scenario innebär för mig precis det och inget annat men nu har 3 mil blivit 8 mil säkerhetsradie, Förstår du frågan nu?
Citera
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jaha, så här platt och fint är det Tokyo än så länge. Händer absolut ingenting där:
http://mu.jklmnop.net/japan/

Var mer bergigt för ett par dagar sedan. http://mu.jklmnop.net/japan/archive.html
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
NPS border: 1937μSv/h at 14:30, Mar. 16 är alltså hur mycket Sv/h? 1,937?

Men, nej. Har du inte gått i grundskola?
2mSv eller 0,002Sv.
Citera
2011-03-16, 22:07
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Det är rent skitsnack. Är du medveten om hur stor denna jordbävningen var? Och den hade flera efterskälv som var större än de flesta jordbävningar man normalt hör om.

Orskaen till att det inte har gått helt åt helvete redan, är ju för att japanerna är medvetna om naturens krafter. De har ju byggt kraftvärket för att kunna klara de normala jordbävningar som ofta sker i Japan. Att det så kom en enorm, hade de väl inte räknat med, men kom inte och påstå att japanerna inte försöker anpassa sig till naturens krafter.

Hade vi gjort som indianerna hade vi inte suttit här på FB. Så hade vi skickat röksignaler till varandra

Det läcktes ett dokument från IAEA idag där IAEA kritiserar TEPCO för att de misstänker att deras kärnkraftverk defacto inte är jordbävningssäkra.

En sak jag tycker att kärnkraftsförespråkare i allmänhet brukar bortse ifrån är att kärnkraftsbranschen troligtvis är lika smutsig som oljebranschen. Där pengar kan sparas på säkerhet så görs det kanske det med.
Citera
2011-03-16, 22:07
Medlem
Sedated90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
AB/Expressen verkar dra på mest som vanlig. Dock verkar det som att USA förlorat förtroendet för Japan och befarar det värsta. De har, enligt Aktuellt 21.00, egen personal i området som mäter radioaktiviteten etc. USA varnar också för att bassängen med utbränt kärnbränsle är helt torrlagd just nu. Hur de nu kan veta det... Har USA förresten kvar några militärbaser i Japan?

De kan man verkligen undra hur de vet men antagligen har amerikanerna sina källor.

Jo usa har flera baser i Japan kvar sedan andra världskrigets slut och som är bemannade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in