2011-03-16, 20:22
Medlem
TheLs avatar
Kan vi försöka styra upp här lite innan diskussionen här spårar ut lika mycket som Fukushima!
  • Exempelvis kan folk försöka komma med frågor som inte redan har besvarats tusen gånger! Titta igenom tråden, eller Wikipedia och exempelvis NHK World!
  • Påstår du att det inte längre är farliga doser strålning vid kärnkraftverket? Säger du att det för närvarande är en strålning på 2 Sievert/h vid kärnkraftverket? Bygg upp ditt påstående med att bifoga länk till var du har läst den information som du passar vidare, gärna med lite källkritiskt tänkande!
  • Debattera Inte kärnkraftens vara eller icke vara, oavsett om du är en miljömupp eller en kärnkraftsivrare med IQ 186 och extensivt forskningsarbete inom kärnkraft bakom dig så får ni kanske ta detta i en annan tråd?! Vore skönt om denna tråd enbart handlade om "Kärnkraftverket i Fukushima" (trådens titel) vara eller icke vara.

En högre standard på tråden helt enkelt vore fantastiskt! Hoppas det kan bli så.

ONT: Har någon aktuella värden på strålningen vid kärnkraftverket? Varför vill TEPCO att militären ska försöka vattenbomba reaktor nr. 4:as vattenbassäng imorgon den 17:e igen? Känns ju som en extremt dålig backup-plan, kan det verkligen vara så att det är deras sista utväg? Har hört att det inte finns vatten i bassängen och att de uttjänta (varav vissa endast partiellt uttjänta) bränslestavarna ligger exponerade mot luften och att de har skett ytterligare en ny explosion i bassängen?
Citera
Medlem
rootbits avatar
FLASH: U.S. NRC chairman says spent fuel pool at Japan's reactor 4 has no water, radiation levels are "extremely high" // reuters

Källa: http://twitter.com/reuters#
Citera
Medlem
TrialEnds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Switchfoot
NEWS ADVISORY: NATO official says carrier ready for Japan nuke plant if necessary

Förklara lite mer ingående vad det betyder tack
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mechanix2208
Nu är det kört.

aftonbladet.se

Skriver de verkligen det? Jag tänker inte kolla.

Alla mätvärden jag har tillgång till talar snarare om sjunkande värden och inte ökande. Men mätplatserna är i närheten av Tokyo. Någon som vet vindstyrka och -riknting i Fukushima nu?
Citera
2011-03-16, 20:23
Medlem
Någon sade för 4 dagar sedan att Tokyo kan man ju inte evakuera för det är för många människor .....

jaha det kanske dags att börja nu. Sverige har de inte utfärdat rekommendationer såsom Frankrike och Storbritannien gjort, dvs att lämna Tokyo och hela norra Japan.....
Citera
2011-03-16, 20:24
Medlem
Catings avatar
Hittade en länk med en jäkla massa samlade mätare, chattar, diagram och gud vet allt.
Jag har ingen aning om de stämmer, om de är sanna osv osv osv, men jag tänkte att ni ville se den iaf, och avgöra själva.
http://www.globale-evolution.de/Forum/viewtopic.php?p=22523#p22523
Citera
2011-03-16, 20:24
Medlem
Kupos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Jag tror också det.

Det börjar komma en del rykten på olika chattar nu ser jag. Tex här
Can someone confirme : in Fukushima the radiation is 300 m.sievert?

@uninvitedrock okey... TBSV just said,that it's 300 m. sievert....could it be....?

Om det inte är något vatten i bränslebassängen så kan man räkna med extremt hög strålning inne i byggnaden eftersom det inte längre finns något vatten som absorberar den. Som tur är bör det dröja ganska länge innan härdarna börjar smälta där, så det bör inte vara någon risk för extra spridning av radioaktiva ämnen (just nu).
Citera
2011-03-16, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Switchfoot
NEWS ADVISORY: NATO official says carrier ready for Japan nuke plant if necessary

Vad skall de med den till? De bör ju inte åka dit med en kärnkraftsreaktor till som sedan behöver krishanteras när ingen kan befinna sig i närheten
Citera
Medlem
osiriz88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrialEnd
Förklara lite mer ingående vad det betyder tack
Skulle också vilja veta vad ett hangarfartyg kan göra åt detta.
Citera
Medlem
Freedom Fighters avatar
Jag börjar snart snea på den disparata nyhetsrapporteringen. Det är bud och kontrabud och spretigt i största allmänhet.
Citera
2011-03-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kupo
Om det inte är något vatten i bränslebassängen så kan man räkna med extremt hög strålning inne i byggnaden eftersom det inte längre finns något vatten som absorberar den. Som tur är bör det dröja ganska länge innan härdarna börjar smälta där, så det bör inte vara någon risk för extra spridning av radioaktiva ämnen (just nu).

Så det räcker med att fylla på vatten där igen så sprids inte radioaktiviteten på samma sätt längre?
Citera
2011-03-16, 20:26
Medlem
GanjaThorulfs avatar
"The situation at Japan's Fukushima Daiichi nuclear power plant has become extremely unnerving. The Tokyo Electric Power Company has now admitted that the spent fuel rods could go critical - that is, a nuclear chain reaction could restart." This would be an absolute worst case disaster which would make Chernobyl look like a dress rehearsal.

http://www.zerohedge.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in