Citat:
Ursprungligen postat av dire
Men du bortser ju från det faktum att kärnkraften blir säkrare och säkrare tack vare teknisk utveckling. Detta innebär att i framtiden kommer skadan relativt nyttan att bli ännu mindre.
Visst har man råd med utvecklingsprocessen, på samma sätt som flygindustrin har råd med att utveckla sin säkerhet ytterliggare efter varje olycka. Faktum är ju att det inte krävs en olycka för att detta säkerhetsarbete skall ske utan att det förmodligen sker löpande, oavsett.
Det som nu hänt i Japan har man väl konstaterat är fruktansvärt osannolikt. Man kan inte skydda sig helt från alla oerhört osannolika scenarier utan man får faktiskt lita till sannolikhetsläran. Det är givet att det kommer ske mängder av osannolika händelser, i alla typer av sammanhang, som vi inte har möjlighet att skydda oss helt och fullt mot. Detta som händer nu innebär ju faktiskt att vi med ännu mindre sannolikhet kommer drabbas av något liknande i framtiden, då incidenten förmodligen leder till en uppsjö nya säkerhetsåtgärder världen över.
Om man har råd med dom skadorna eller utvecklingskostnaderna/riskerna som det innebär, är ju upp till var och en att tycka om. För mig är the dealbreaker, om man tex jämför flyplansutveckling att skiten är kvar i hundratusen år.
Det+det faktum att det man bollar med ändå till syvene och sist är en icke-förnybar energikälla gör i alla fall att min åsikt är klar.
Varför inte satsa dom grymma pengarna vi nu gör på forskning/utveckling av kärnkraft på något miljömässigt och framtidsmässigt hållbart?
Jag låter som värsta djävla miljöpartisten, men är förmodligen så längt därifrån man kan komma, men det behöver inte innebära att man inte ser tokeriet med att koka vatten på uran.
Vad gäller ditt sannolikhetsresonemang kan jag bara hänvisa till Tage Danielsson, denna virtous i klarsynthet och språkbruk.