2011-03-15, 23:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av longmann
Min syster och famil befinner sig i Japan, de har blivit evekuerade till Osaka från Tokyo.
"blivit"? eget val/myndighetsåtgärd/annat?
Citera
2011-03-15, 23:30
Medlem
eduaxels avatar
3500 bränslestavar alltså. Ursäkta min franska, men det är ju helt jävla sjukt.

Tänker mig bara på hur det här kan spåra ur. Just nu brinner en reaktor, förmodligen går det inte vistas utanför kontrollrummet snart och knappt där. Alternativt så dör dom rätt omgående, dem som försöker fylla på med havsvatten. Sedan när alla på plats är döda och ingen kan jobba med de andra reaktorerna så blir det härdsmälta i en efter en.

Som någon sade, det var 64 bränslestavar vid Tjernobyl 40% smälte.
Citera
2011-03-15, 23:30
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frinken
Du - lite mindre Bagdad-Bob och lite mer källhänvisning på dig - skulle vi uppskatta.

Sorry. Men jag försöker bara hålla en lite mer saklig ton. T.ex. när folk börjar yra om att en mätare ökar till 150 nanosievert per timme, så försöker jag förklara att det då är ca 10.000 gånger kvar till farliga nivåer, och att det är strax över naturlig bakgrundsstrålning.

Sen bryter en brand ut i denna reaktorbyggnad 4, inte bra givetvis. Men då fylls hela Flashback-tråden med inlägg av typen "Är det över med oss nu", eller "Hoppas att många dör så vi har något kul att diskutera", och liknande. En tidigare fråga var om man säkert kan åka till .... Thailand ... nu.

Det är så oerhört överdrivet. Det är bara det jag försöker göra gällande. Förstå om du vill förstå, avstå om du vill.
Citera
2011-03-15, 23:31
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu tar vi bara ett stort djupt andetag.

1. Japan håller inte på att gå under. Även i värsta tänkbara case så kan det bli ett område på några mil som får hållas avspärrat i lång tid framöver.

2. Utsläpp över längre avstånd (t.ex. Tokyo, för att inte säga Thailand... eller Sverige) är helt ofarligt. Man kan eventuellt skönja en mycket mycket svag ökning av cancerfall av vissa typer. Ungefär som man kunnat göra i Kiev nära Tjernobyl.

...

Jag förstår att panik lätt byggs upp. Men detta börjar bli löjligt.
Ingen panik här ännu så länge. Bra att du beskrev vad som kan bli följden vid wcs. När jag läste det som TheFinal skrev så gav det bilden av något mycket värre än det du beskriver.

Jag skulle dock kalla det för en stor katastrof om ett område på flera mil blir obeboeligt.
Senast redigerad av Softis... 2011-03-15 kl. 23:39. Anledning: omform
Citera
2011-03-15, 23:31
Bannlyst
Förstår inte varför media gång på gång ställer frågan till experter om vi kommer att bli utsatta för radioaktivitet. Snälla någon det är runt 800 mil till Japan, fågelvägen! Och det är mindre än 100 mil till Ukraina, plus att olyckan i tjernobyl var värre. Nej, vi behöver inte oroa oss, bara man inser avstånden borde man fatta att det är helt ofarligt att vistas utomhus här i Sverige.

Har hittills sett 4 gånger, bara på tv, olika experter svara på samma fråga.
Citera
2011-03-15, 23:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yidhraha
Ber om ursäkt om detta frågats förr, hittade inget.

Men stämmer det att det kan ta upp mot 14 dagar för bränslet att svalna tillräckligt för att det ska bli "säkert"?.

Nej, använt kärnbränsle ska först förvaras strålsäkert och kylas i 40 år, sedan ska det förvaras strålsäkert i 100 000 år. Lite mer än 14 dagar...
Citera
2011-03-15, 23:32
Medlem
Catings avatar
Okej, det är Expressen, men ändå:

Så här skriver nu nyhetsbyrån AP om branden:
The operator of Japan's stricken Fukushima
Dai-Ichi nuclear power plant says a fire has broken out
again at its No. 4 reactor unit.
Tokyo Electric Power Co. spokesman Hajimi Motujuku says
the blaze erupted early Wednesday in the outer housing of
the reactor's containment vessel. Fire fighters are trying
to put out the flames. Japan's nuclear safety agency also
confirmed the fire, whose cause was not immediately known.
On Tuesday, a fire broke out in the reactor's fuel storage
pond _ an area where used nuclear fuel is kept cool _
causing radioactivity to be released into the atmosphere.

Officials are struggling to address the failure of safety
systems at several of the plant's reactors after Friday's
massive earthquake and tsunami.

De använda bränslestavarna kyls inte tillräckligt - kemisk reaktion - brand? Jag kan ingenting om detta, så det är enbart en fråga.
Senast redigerad av Cating 2011-03-15 kl. 23:35.
Citera
2011-03-15, 23:35
Medlem
SugaredThoughtss avatar
3500 bränslestavar? Var kommer den siffran ifrån? Är det kapaciteten för bassängerna eller är det så många de har däri nu? Låter som alldeles för mycket för att inte bryta mot x antal säkerhetsprotokoll.
Citera
2011-03-15, 23:35
Medlem
greken1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kan slänga in en länk (via Norska Nrk)

: http://www.nrk.no/video/direkte_fra_tsunamirammede_japan/81D9FFA96D38C279/

Det visar live den Japanska kanalen nhk (på engelska)

Du har ingen annan länk? funkar inte för mig
Citera
2011-03-15, 23:36
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ingen som vet vem som äger kameran som gav oss bilder på explosionerna. Den borde kunna visa branden. Censurerar de? Finns lagrum för det i Japan (eller Sverige) för att undvika panik t ex?

Jag har inte sett några nya bilder på Fukushima de senaste dygnen.
Efter att 2:an och 4:an exploderat/brunnit har det inte visats något?
Rätta mig om jag har fel, jag kan naturligtvis ha missat grejer - har inte surfat på några "alternativ-sajter". Någon annan som sett filmklipp etc?
WikiLeaks... något hett material?
Senast redigerad av Callas 2011-03-15 kl. 23:38.
Citera
Medlem
Såg precis på BBC's livesändning där det var en finsk man i Washington(?) som svarade på lite frågor. Jag tyckte han sa att de försöker få igång en reaktor? För att kunna sköta strömförsörjningen till pumparna.. de har tydligen problem med att få dit bränsle i tid för generatorerna.

Nu kan det ju ha rört sig om en reaktor på ett annat ställe som inte alls är någon av de berörda här, men är det någon som vet någonting om det här? Eller så missuppfattade jag totalt vad han pratade om..
Citera
Bannlyst
Nej sånt här är aldrig roligt, tycker synd om de som fortfarande arbetar på kärnkraftverket. Skulle tydligen vara rätt höga stråldoser. Man kan ju bara tänka sig hur de måste må psykiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in