2011-03-15, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Är det en potentiell läcka i inneslutning till reaktor 2 som är den stora faran här? Är allt annat en piss i Mississippi?

Så vida du inte befinner dig i 20km-zonen, står utomhus i kalsongerna och andas stora djupa andetag - ja. Det är min bedömning. Men jag är ingen expert.
Citera
2011-03-15, 10:38
Medlem
Oralices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quilt
Låter märkligt då reaktor 4 varit avstängd sedan November. Mer felrapporteringar? Media är väldigt förvirrade verkar det som.

Det är väl samma bassäng som det brunnit i? BBC Och Kyodo har rapporterat samma sak.
Citera
2011-03-15, 10:39
Medlem
Banglaboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borjeboy
vad var adressen till mätaren i tokyo?

Den har stängts ner.
Citera
2011-03-15, 10:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quilt
Låter märkligt då reaktor 4 varit avstängd sedan November. Mer felrapporteringar? Media är väldigt förvirrade verkar det som.

Men det handlar ju om en mellanlagringsbassäng för utbränt kärnbränsle. Det har inget att göra med om denna reaktor är i drift nu eller inte.

Det använda bränslet är också starkt radioaktivt och måste strålskyddas och kylas i 40 år efter användandet. Uppenbarligen har man misslyckats även med det. Därför har det brunnit.
Citera
2011-03-15, 10:45
Medlem
Alla ni konspirationsteoretiker, dårfinkar, buttermuttor och andra lallare som vill tro att Tokyo eller hela den japanska allmänheten är hotad: Lugna ner er. Kärnkraftverken är byggda för att klara en total härdsmälta. Det har ännu inte skett och kommer sannolikt inte att ske.

Det farligaste vid den här incidenten är om panik utbryter. Då kan det uppstå direkta dödsolyckor i trängsel och trafikkaos. De radioaktiva läckage som har skett är inte farliga annat än precis vid kärnkraftverken. Därutöver bör man, om man bor i 30km-zonen, hålla sig inne just nu, för att vara på den säkra sidan. Det är onödigt att exponera sig för strålning.

Säg att jag har fel, kalla mig vad ni vill, men tiden kommer att visa vem som har rätt.
Citera
2011-03-15, 10:49
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IK
Säg att jag har fel, kalla mig vad ni vill, men tiden kommer att visa vem som har rätt.

Det var det enda, som jag är övertygad om att du har rätt i.
Citera
2011-03-15, 10:50
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Alla ni konspirationsteoretiker, dårfinkar, buttermuttor och andra lallare som vill tro att Tokyo eller hela den japanska allmänheten är hotad: Lugna ner er. Kärnkraftverken är byggda för att klara en total härdsmälta. Det har ännu inte skett och kommer sannolikt inte att ske.

Det farligaste vid den här incidenten är om panik utbryter. Då kan det uppstå direkta dödsolyckor i trängsel och trafikkaos. De radioaktiva läckage som har skett är inte farliga annat än precis vid kärnkraftverken. Därutöver bör man, om man bor i 30km-zonen, hålla sig inne just nu, för att vara på den säkra sidan. Det är onödigt att exponera sig för strålning.

Det säger man men mkt fin info kommer fram på tex alex jones sida: ( myndigheter ljuger alltid )
http://www.infowars.com/
Citera
2011-03-15, 10:51
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Är det en potentiell läcka i inneslutning till reaktor 2 som är den stora faran här? Är allt annat en piss i Mississippi?

Ja, men det kan ändå aldrig bli någon Kernobyl. Men det kan kontraminera närområdet.
Citera
2011-03-15, 10:51
Medlem
servuss avatar
Citat:
Kärnkraftverken är byggda för att klara en total härdsmälta.
Ingen skepp är osänkbart.

Jag förstår allvarligt talat inte vad problemet är på verken i Japan. Att pumpa in kylvatten är en rent mekanisk övning och det borde i vara några problem. Ändå har vi ett läge där reaktorer exploderar för att kylningen inte fungerar. Hur svårt kan det vara det har gått flera dagar nu?
Citera
2011-03-15, 10:52
Medlem
Karmans avatar
Citat:

Du kanske har rätt till viss del, men det här är ett diskussionsforum och det känns helt onödigt att sitta och vräka ur sig en massa invektiv till övriga deltagare i tråden. Det visar bara att du själv saknar argument.
Citera
2011-03-15, 10:54
Medlem
styrlunds avatar
Citat:

Ja, de är byggda för det. Men du har ingen jävla aning om hur byggnaden stod emot en jordbävning på 9.0 med en efterföljade tsunami. Du måste sluta utgå ifrån att anläggningen är fullt fungerande nu.

Det har ju framgått att de ha stora problem med kylningen på samtliga reaktorer. Det gäller tydligen även de som är avstängda för revision. Just det kylningsproblemet skapar nya och svårare problem som anläggningen inte är byggd för.
Citera
2011-03-15, 10:55
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Ja, men det kan ändå aldrig bli någon Kernobyl. Men det kan kontraminera närområdet.

Nja det är ganska dumt att påstå att det inte kan bli som tjernobyl, hörde precis en expert berätta det är precis det som kan hända och att den här reaktorn är en av de värsta typerna, den med Plutioniumhaltigt bränsle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in