Citat:
Upplys mig gärna med information kring källans tvivelaktiga kvalité.
Varför är de ute och cyklar kring apokalypsen? En ihållande brand som skulle ge upphov till massiva mängder av radioaktiv rök som sedan sprids med vindarna är väl en klart legitim oro, om inte i sådana fall varför?
Reaktor 4 är ju långt ifrån klar, det är väl minst ett år tills de har balanserat ut den sista bränslestaven?
Men nog tycker jag det är helt legitimt att oroa sig för hela den skadade anläggningen, om inte varför då? Jag ser själv inget som helst egenvärde i att vara en "alarmist". Skoj med alla dessa begrepp som uppfinns för att förlöjliga sina samtalspartners.
(Jag blir såklart redigt glad om du visar varför man inte ska oroa sig, för det slipper jag gärna göra)
Varför är de ute och cyklar kring apokalypsen? En ihållande brand som skulle ge upphov till massiva mängder av radioaktiv rök som sedan sprids med vindarna är väl en klart legitim oro, om inte i sådana fall varför?
Reaktor 4 är ju långt ifrån klar, det är väl minst ett år tills de har balanserat ut den sista bränslestaven?
Men nog tycker jag det är helt legitimt att oroa sig för hela den skadade anläggningen, om inte varför då? Jag ser själv inget som helst egenvärde i att vara en "alarmist". Skoj med alla dessa begrepp som uppfinns för att förlöjliga sina samtalspartners.
(Jag blir såklart redigt glad om du visar varför man inte ska oroa sig, för det slipper jag gärna göra)

Kolla vem som ligger bakom sidan så får du se.
Därför att bränslet i bassängen just nu är för kallt för att kunna brinna. Ånga-Zr-reaktionen i härden är ett avslutat kapitel (i och med vätgasexplosionerna 2011), härden har alltså redan smält och solidifierat igen. Bränslebassängen innehåller idag bor och bränsleställen och bränslet i dem är ordentligt nedskräpat men i övrigt intakta. Någon risk för kriticitet föreligger inte då boret, ställen och geometrin förhindrar detta. Detta är verifierat med undervattenskamera.
En ihållande brand behöver bränsle i någon form, brandbelastningen är säkert >0 i reaktor tre, men att den är så hög att den skulle kunna koka bort vattnet i bränslebassängen är inte ens i teorin möjligt.
Mer radioaktivitet släpptes ut i Stillahavet under provsprängningarnas glada tid än vad som finns tillgängligt i reaktor 3, ändå finns det människor kvar i livet på norra halvklotet, märkligt eller hur?
Vad menar du med "balansera ut"?
En samtalspartner som kan hålla sig till vetenskaplighet eller fakta kan jag med största nöje behandla med respekt, till och med när de ger uttryck för från mig avvikande åsikter. Alarmister som hänvisar till Gundersen, Caldicot:en eller liknande pseudovetenskapare och SOT-spridare (Grönt-piss och miljöförstörarpartiet är andra hemska exempel) förtjänar inget annat än förlöjligande och avsmak...om de ens förtjänar ett genmäle.
Senast redigerad av ZAIZAI 2014-01-01 kl. 19:25.
Senast redigerad av ZAIZAI 2014-01-01 kl. 19:25.