Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-12, 15:23
  #1
Medlem
Hej jag undrar om Transport styrelse sparar på telefon nummer som skickar sms för att få iformation om vilken person som äger en bil ?

Och om min mobil skuller vara bevakan av polisen , är det bara själva telefon nummer som är bevakat eller också telefonen ? Jag menar om jag sätter i ett nytt sim kort i min mobil om de skulle kunna veta att det är jag som ringer.

Tack . bara nyfiken
Citera
2011-03-12, 15:51
  #2
Medlem
Ja dem sparar alla nummer som gör förfrågningar om bilar som senare skickas till det stora data-arkivet dit även polisen och säpo har tillgång. Både din telefon och sim är säkert övervakat. Telefonen via imei nummret och simkortet via telefonumret. Tror jag. Någon annan kan kanske bekräfta det jag sagt.



Varför skulle din mobil vara övervakad/ avlyssnad, för att du kollat upp ett regnummer?
__________________
Senast redigerad av getz 2011-03-12 kl. 16:16.
Citera
2011-03-12, 17:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Ja dem sparar alla nummer som gör förfrågningar om bilar som senare skickas till det stora data-arkivet dit även polisen och säpo har tillgång. Både din telefon och sim är säkert övervakat. Telefonen via imei nummret och simkortet via telefonumret. Tror jag. Någon annan kan kanske bekräfta det jag sagt.



Varför skulle din mobil vara övervakad/ avlyssnad, för att du kollat upp ett regnummer?

nej min mobil är inte bevakat , jag menade om de kunde få fram de uppgifterna vid brott misstanke
Citera
2011-03-19, 12:39
  #4
Avstängd
dezis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notmyproblem2010
Och om min mobil skuller vara bevakan av polisen , är det bara själva telefon nummer som är bevakat eller också telefonen ? Jag menar om jag sätter i ett nytt sim kort i min mobil om de skulle kunna veta att det är jag som ringer.

Tack . bara nyfiken

Om ditt nummer är övervakat, så ser och sparar telefonoperatören (t.ex. Comviq, Telia osv) uppgifter om nummer, IMEI (dvs) telefon samt tid och plats. Om det även gäller avlyssning spelas dina samtal automatiskt in.

OM du skulle byta SIM så får dom fortfarande upp dig eftersom man redan registrerat ditt IMEI (dvs telefonen) med det nummer som är övervakat.

Hänger du med?

Du måste alltså byta både SIM och mobil.
Citera
2011-03-22, 23:59
  #5
Medlem
Resolutios avatar
Se till att inte ha ringt någon annan heller med mobilen eller simkortet. Går att kolla upp det med. Bästa är att köpa ny skräpmobil och en simkort ifrån en turk ifrån hötorget tex. Skaffa inte simkortet eller mobilen via ett betalkort, jag vet inte hur mycket resurser polisen har för att hitta dig men allting som kan spåras till dig kan man ju lika bra skippa om man ska göra något.

Även pengar går att språra så du vet, tex vilken tid o plats den togs utifrån. (ej 20 eller 50 lappar) så rekomenderat är att du går till ngn affär, köper en läsk går där ifrån med mycke växel.

Om man ska göra något ordentligt så är det lika bra o vara över-paranoid. Kul att åka dit för ngt bara för att man inte gick till ica o köpte en banan liksom...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback