• 1
  • 2
2011-03-12, 10:41
Medlem
mrPMLs avatar
Jag har letat runt lite på forumet och internet, men jag hittar inget som ger ett direkt svar på min fråga och jag antar att det hänger folk som kan mycket om detta här.

Jag har tänkt göra om heinekens logga till en egen version. Jag har tänkt använda detta till ett skivomslag, en hemsida och kanske lite t-shirts och jag undrar hur upphovsrättslagen ser på detta?
Hade ju känts lite sjukt om det trillade ner ett kuvert i brevlådan med böter för en sån sak

Tack!
Citera
2011-03-12, 10:46
Medlem
Prata med Heineken om det. Jan Emanuel höll på att bli stämd av Harley Davidson när han stal deras logo. Hör med företaget om det. Gör du det utan att fråga så kan du bli stämd.
Citera
2011-03-12, 10:58
Medlem
mrPMLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Prata med Heineken om det. Jan Emanuel höll på att bli stämd av Harley Davidson när han stal deras logo. Hör med företaget om det. Gör du det utan att fråga så kan du bli stämd.

Okej, kanske dags att passa sig lite då
Citera
2011-03-12, 11:20
Medlem
Roadblocks avatar
Du kommer bli stämd illa snabbt så fort de får veta det. Loggan betyder allt för företagen så den skyddar de väl, och vill inte att andra ska kunna utnyttja den i egna syften då det kan försämra deras eget rykte.

Gör något eget istället är mitt tips om du inte vill gå bankrutt på att släppa en skiva
Citera
2011-03-12, 11:22
Medlem
mrPMLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadblock
Du kommer bli stämd illa snabbt så fort de får veta det. Loggan betyder allt för företagen så den skyddar de väl, och vill inte att andra ska kunna utnyttja den i egna syften då det kan försämra deras eget rykte.

Gör något eget istället är mitt tips om du inte vill gå bankrutt på att släppa en skiva

Japp, får nog bli så, men jag blev lite misstänksam eftersom en hip-hopduo vid namn Trainspotters använt deras logo på ett omslag
Bild: http://www.trainspotters.se/remix/mixtapes.jpg

Mycket ståtlig logo heineken har för övrigt
Citera
2011-03-12, 11:29
Medlem
Roadblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrPML
Japp, får nog bli så, men jag blev lite misstänksam eftersom en hip-hopduo vid namn Trainspotters använt deras logo på ett omslag
Bild: http://www.trainspotters.se/remix/mixtapes.jpg

Mycket ståtlig logo heineken har för övrigt
Antingen har de fått speciellt tillstånd, eller så har de inte blivit påkomna ännu.

Personligen föredrar jag Guinness logga som, stilren som den är, gör sig väldigt bra på ölglaset med själva ölen som bakgrund.
http://www.robertgapfrost.com/media/...r/guinness.jpg
Citera
2011-03-12, 11:32
Medlem
mrPMLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roadblock
Antingen har de fått speciellt tillstånd, eller så har de inte blivit påkomna ännu.

Personligen föredrar jag Guinness logga som, stilren som den är, gör sig väldigt bra på ölglaset med själva ölen som bakgrund.
http://www.robertgapfrost.com/media/...r/guinness.jpg

Jag har mailat heineken nu så jag väntar ivrigt på svar
Guinness logga är fin också
Citera
2011-03-12, 13:53
Medlem
Hmm ändrar man lite på den borde det väl vara okej? Jag menar hur många har inte ändrat Carlsbergs logga till något lustigt?
Citera
2011-03-12, 17:44
Medlem
mrPMLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justuskustus
Hmm ändrar man lite på den borde det väl vara okej? Jag menar hur många har inte ändrat Carlsbergs logga till något lustigt?

Ja man tycker ju det? Jag har i alla fall mailat dom, kan återkomma i tråden med vad dom säger
Citera
2011-03-12, 20:46
Medlem
ExNihilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justuskustus

Nej, du har väldigt fel där.

Gör du det för privat bruk så är det okej (du får i princip bara visa dina närmsta vänner det, hemsida går alltså bort direkt). Annars stoppar upphovsrättslagen, varumärkeslagen och mönsterskyddslagen dig direkt.

Upphovsrättslagen

Varumärkeslagen:

Mönsterskyddslagen:
Citera
2011-03-12, 20:50
Medlem
mrPMLs avatar

Ojoj! Tack
Känns som att jag skippar grejen med att göra om deras logotyp
Citera
2011-03-12, 20:59
Medlem
Roadblocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExNihilo
Nej, du har väldigt fel där.

Gör du det för privat bruk så är det okej (du får i princip bara visa dina närmsta vänner det, hemsida går alltså bort direkt). Annars stoppar upphovsrättslagen, varumärkeslagen och mönsterskyddslagen dig direkt.
Väldigt bra svar måste jag säga, som är baserat på fakta. Creds för det, det är så sällan man ser.

I Sverige har vi även nästan fritt fram om det gäller parodi på saker, i det syftet får man göra det mesta. Men då Heineken är utländskt antar jag att deras lands (Irlands) lag gäller. Inte säker på det dock. Vet i stort sett bara att man få göra mycket i parodins namn, tack och lov.

Jag reserverar mig för eventuella fel då jag är programmerare, inte lagman som ExNihilo verkar vara så han får gärna rätta mig om jag har fel. Om inte annat vore det givande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in