2011-03-12, 10:19
Medlem
STORDRAGGENs avatar
Tjo!
Ramlade och långfingret fick sig en känga. Gjorde ont som fan till en början, men efter ett tag så försvinner det mästa av smärtan. Det som hänt nu är att fingret blivit stelt och svullet och blått i mitten leden på fingret. Gör ont när jag böjer fingret och det går inte att böja lika långt in mot handen som dom andra fingrarna.
Vad tror ni, stukat eller brutet?
Citera
2011-03-12, 10:22
Medlem
cdxz11s avatar
Är väl ganska omöjligt att säga om det är stukat eller brutet utan mer info om hur du ramlade.
Citera
2011-03-12, 10:43
Medlem
STORDRAGGENs avatar
Skulle ta emot mig när jag ramlade. Allt gick så fort så jag vet inte exakt vad som hände. Fingret måste ha kommit i kläm under handen eller ngt när jag ramlade.
Citera
2011-03-12, 11:28
Medlem
Ett tips är att uppsöka sjukhus och röntga fingret
Citera
2011-03-12, 14:27
Medlem
kanske skulle underlätta med en bild på fingret
Citera
2011-03-12, 15:08
Medlem
Eliza CTs avatar
Det är nog bara en läkare och röntgen som kan avgöra.
F.ö. gäller ju hur det går att röra och hur känseln är, men svårt avgöra när det är svullet och smärtsamt.
Mvh
Citera
2011-03-12, 16:02
Bannlyst
Något sånt har hänt mig, gick till läkaren har röde på mina fingrar och fråga om detta gjorde ont. Till slut så var den bara stukat. Stod som målvakt utan handskar fick bollen på mitt lil finger.
Citera
2011-04-18, 10:18
Medlem
Atiass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av STORDRAGGEN
Det som hänt nu är att fingret blivit stelt och svullet och blått i mitten leden på fingret. Gör ont när jag böjer fingret och det går inte att böja lika långt in mot handen som dom andra fingrarna.
Jag kom hit för att ställa exakt samma fråga som topic. Sökte först och hittade den här tråden. Mina symptom är exakt de samma som TS beskriver.

Förutom att hoppas på ett mer utförligt/initierat svar på frågan, undrar jag hur länge det brukar ta för ett svullet eller brutet finger att läka. Är det farligt att låta ett brutet finger gå obehandlat (jag kan ju trots allt röra det nästan som vanligt, trots att det gör ont)?
Citera
2011-07-03, 19:23
Medlem
Hade själv ont i fingret för ett tag sedan, fick en volleyboll som knäckte fingret bakåt. Gjorde ont men tänkte inte så mycket på de, men mamma tvingade mig att gå till akuten och jag hade en spricka i fingret. Fick en skena och de lindade in fingret, så behandlingen blir den samma för både stukat och brutit finger, tejpa och ha de så i typ två veckor så blir de nog bra. Eller sök upp läkare!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in