2011-03-11, 23:09
Medlem
Nyckelsmedens avatar
Hej, vet inte riktigt var jag ska placera denna tråden, men here goes.

Har en Lag Tramontane T200D (bild: http://data.fuskbugg.se/skalman02/68...388ba0e7ec.jpg ) som jag behöver byta strängar på. Har absolut ingen koll alls på hur man genomför detta så har kollat runt på diverse guider på nätet, utan någon större lycka. Det jag har snappat upp hittills är att jag måste ta loss dessa "bridge pins" alltså kulorna som håller fast strängen i stallet. Problemet är att, som ni kan se på bilden, att jag inte har några såna på min gitarr. Är så sinnessjukt förvirrad.
Om det finns någon här som kan ge mig konkreta instruktioner till hur jag går tillväga, vore det kanon!

Tack på förhand
Citera
2011-03-11, 23:15
Medlem
Kokken87s avatar
Är strängarna du har idag knutna i stallet? Det var dom på min gitarr.

Edit: Skriver hur jag bytt strängarna.

Lossat gamla strängar. Gjort en enkel knut i botten på stallet, sträckt strängen mot huvudet och fört igenom stämskruvarna (klipp inte strängarna före du är helt klar). Sträckt skruvarna så att det blir några varv med sträng på dom.

Stäm och prova.
Senast redigerad av Kokken87 2011-03-11 kl. 23:18.
Citera
2011-03-11, 23:16
Medlem
Nyckelsmedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokken87
Är strängarna du har idag knutna i stallet? Det var dom på min gitarr.

Ser ut som så, ja. Hur i helvete får jag loss dom, för att inte tala om att sätta dit nya strängar? O.O
Citera
2011-03-11, 23:23
Medlem
Kokken87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyckelsmeden
Ser ut som så, ja. Hur i helvete får jag loss dom, för att inte tala om att sätta dit nya strängar? O.O

Det var inga problem för mig, jag skruvade upp stämskruvarna så att strängen blev slak. Sen matade jag in linan "bakvägen" in i stallet så att knuten öppnades. Efter det var det bara att göra lös änden på öglan och dra ut den gamla strängen.
Poängen med knuten är att när strängen sträcks ska knuten bli hårdare. Det och att strängen tänjer sig mer i början gör att gitarren blir ostämd fortare i början.
Efter ett bra tag med samma sträng blir knuten rätt hård.
Citera
2011-03-12, 14:44
Medlem
Semestas avatar
Finns massa fina tutorials på youtube för "dummies" om hur du byter strängar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in