Mycket nyheter om jordbävningar och tsunamis nu pga. det som drabbat Japan.
Jag fick själv smaka på en liten jordbävning en gång när jag semestrade i Kalifornien. Vaknade till av att sängen "fick sig en spark". Därefter skakade huset lite - den enda skadan var en blomvas som välte. Trots att det var en liten en kändes det rätt obehagligt.
Någon FB-are som upplevt en jordbävning? Berätta hur det var!
Jag bor i Norrland och fick i höstas känna en liten jordbävning. Soffan som jag satt i började skaka så smått. Våra jordbävningar orsakas dock av att marken höjer sig efter inlandsisen efter den förra istiden.
Var med om två jordbävningar i México city för länge sedan. Dock inte så kraftiga. Dörrar stod och svängde, hängande lampor gungade och folk sprang ut på gatan. Det gungade mer än skakade vilket lär bero på den mjuka marken i just México city-området.
Jag var på Skara Sommarland när ett av de värsta jordskalven som uppmäts i Sverige ägde rum just där och då, mellan Skara och Skövde 14 juli 1986. Det kändes och lät ungefär som när ett tåg åker förbi en bra bit bort.
Jag bor i Norrland och fick i höstas känna en liten jordbävning. Soffan som jag satt i började skaka så smått. Våra jordbävningar orsakas dock av att marken höjer sig efter inlandsisen efter den förra istiden.
Är det så? För landhöjning har vi väl i nästan hela Sverige?
Är regelbundet i Japan (säg mellan tummen och pekfingret 20 gånger).
Jag har dock bara varit med om enklare jordbävningar.
Det jag kan säga att det är det mäktigaste ljudet jag någonsin hört.
Låter som enormt massa metall skakas. Först så hör man nåt långt bort, inget märkvärdigt. Sedan börjar ljudet närma sig. Låter som det nästan springer emot dig och sedan är man mitt i ljudet och det låter som en man är i en enorm tvättmaskin med stenar och metallbitar som kör på man skakas runt i. Sen när maxpeaken för ljud kommit (kanske 20 sek efter man hört ljudet långt bort) så börjar marken skaka kanske 20 sekunder. Skakningen är accelererande och växer sig större och större. Marken slutar skaka och ljudet dör väldigt snabbt.
Men återigen. Ljudet är helt galet. Låter som marken vrålar.
Senast redigerad av DUFATTARINGENTING 2011-03-11 kl. 20:48.
Ett par stycken i LA. Den starkaste 5.0, golvet rörde sig fram och tillbaka och det slamrade i grindarna utanför, vattnet i poolen rann över sina bredder. Man kände sig som en drucken när man gick mot dörren, helt klart obehaglig upplevelse bara den lilla.