2011-03-11, 20:51
Medlem
NeutronStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING

Men återigen. Ljudet är helt galet. Låter som marken vrålar.

Coolt! Vid den lilla jag var med om var det inte så kraftigt ljud (vad jag minns), bara ett lågfrekvent muller...
Citera
2011-03-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DUFATTARINGENTING
Är regelbundet i Japan (säg mellan tummen och pekfingret 20 gånger).

Jag har dock bara varit med om enklare jordbävningar.

Det jag kan säga att det är det mäktigaste ljudet jag någonsin hört.

Låter som enormt massa metall skakas. Först så hör man nåt långt bort, inget märkvärdigt. Sedan börjar ljudet närma sig. Låter som det nästan springer emot dig och sedan är man mitt i ljudet och det låter som en man är i en enorm tvättmaskin med stenar och metallbitar som kör på man skakas runt i. Sen när maxpeaken för ljud kommit (kanske 20 sek efter man hört ljudet långt bort) så börjar marken skaka kanske 20 sekunder. Skakningen är accelererande och växer sig större och större. Marken slutar skaka och ljudet dör väldigt snabbt.

Men återigen. Ljudet är helt galet. Låter som marken vrålar.

Bra återgivet, stämmer bra med min egna erfarenheter. Tilläggas kan att en väldigt viktig referens försvinner när marken skakar och det påverkar ens orientering och agerande ganska påtagligt.
Citera
2011-03-11, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeutronStar
Coolt! Vid den lilla jag var med om var det inte så kraftigt ljud (vad jag minns), bara ett lågfrekvent muller...
Beror kanske på att jag var i en större städer så moder natur hade väl mer att skramla med? Men bara varit med om två st. Dock var första gången i Kyoto på ett hotell vid morgonstund så ja, man var jävligt förvirrad.
Citera
2011-03-11, 21:15
Medlem
SoTireds avatar
Japp. Grekland -96
Två skakningar på några sekunder vadera med ett kort uppehåll emellan.
Citera
2011-03-11, 21:47
Medlem
Lukazzs avatar
L.A våren -10. Jordbävningen var inte så djup, så istället för att skaka var det mer ett gungande. Poolen svämmade över, balkongdörren gick sönder, tavlor ramlade ner och 4 personer dog.

Det tog ett tag innan man fattade vad som hände, läskigt men samtidigt rätt häftigt...

http://www.youtube.com/watch?v=JJwMOtJJewM

http://en.wikipedia.org/wiki/2010_Baja_California_earthquake
Citera
2011-03-11, 22:29
Medlem
Mycket muller i backen i Stockholm

Citera
2011-03-11, 22:31
Medlem
Var med om 2st jordbävningar i Japan. Kom två dagar i rad, när jag låg och sov. Vaknade och blev rätt skrämd. Höll väl på i kanske 10-30 sekunder, minns inte riktigt.

Trodde det skulle skaka och skit, men det gungade mer.. kändes och såg ut som väggar och tak var av gummi och bara åkte runt, som när du håller en penna och skakar den så den ser ut som mjuk gummi.
Citera
2011-03-11, 23:47
Medlem
Frassefrass avatar
Jag överlevde den i skåne för något år sedan. Det var hårt, men det gick.
Jag vaknade tidigt på morgonen av att något skakade och kändes/lät ungefär som om en lastbil körde förbi i min hall, och insåg att det mot alla odds antagligen var en jordbävning. Min lysande självbevarelsedrift och överlevnadsinstinkt ledde till att jag efter denna insikt vände mig om i sängen och somnade om, fram tills dess att min mor störde min sömn genom att ringa och kolla att jag inte låg fastklämd under en bokhylla någonstans.

Men seriöst så...Någon större jordbävning har jag aldrig varit med om. Kan tänka mig att det är en ganska märklig upplevelse, man är ju ganska van vid att marken är så orörlig och tyst som den är, så att säga.
Senast redigerad av Frassefras 2011-03-11 kl. 23:52.
Citera
2011-03-12, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Jag bor i Norrland och fick i höstas känna en liten jordbävning. Soffan som jag satt i började skaka så smått. Våra jordbävningar orsakas dock av att marken höjer sig efter inlandsisen efter den förra istiden.

Mjo minns den, trodde att huset brevid mitt inne i skellefteå smällt av en bomb eller en lastbil kört in i huset. först mullrade det sen efter 2 minuter så började tvn skutta hejjvilt =P Men den låg bara på 4.0 eller 4.5 kan aldrig fatta hur en över 7 då kan kännas... :S
Citera
2011-03-12, 00:41
Medlem
Mr.Svenssons avatar
Kobe 1995.
Citera
2011-03-12, 02:11
Medlem
saggesalivs avatar
Två år sedan satt på tåget till jobbet, Tåget stannade och det började skaka lite smått och det lät som om det åskade. Om jag minns rätt var richterskalan 4,7.
Citera
2011-03-12, 02:13
Avslutad
Nä, inte nån större, men jag vaknade faktiskt av den som var i Skåne för runt 2 år sen. Jag låg i sängen o vaknade, vad kan det ha varit... runt 07-tiden? Mmm... Tänkte jag, det var väl bara grannen som möblerar om... Så jag somnade igen.

Men sen fick jag reda på att det faktiskt var en jordbävning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in