2011-03-11, 20:09
Medlem
Har just nu ett chassi med flera fläktplatser, en av fläktarna sitter i fronten och drar in luft, sen en sitter på sidan och drar också in luft.
Men upptäckte att det inte var så smart med den i sidan, för den drar nämligen in damm rakt i grafikkortet, så undrar, ska jag stoppa en av fläktarna högst upp i "taket" på chassit?
För värme samlar ju i toppen, så borde det inte vara bäst om jag vänder fläkten så det skjuter ut luften från taket så jag får bort massa värme?
Citera
2011-03-11, 20:21
Medlem
Låter absolut helt logiskt men du måste fortfarande ha en eller flera fläktar som drar in luft i chassit
Citera
2011-03-11, 20:23
Medlem
luft in högt upp. alla andra fläktar ska suga ut,
dock skapar du för mycket undertryck i burken suger alla fläktar som går ut från hål i skalet,
det är en hel vetenskap om luftflöde. bästa tips jag har är att ställa upp dator på midjehöjd.
Citera
2011-03-11, 20:24
Medlem
eliras avatar
Oavsett vad du pysslar med här så måste du tänka på lite saker.

Se till att du inte skapar "kortslutning" eller stoppar flödet. Förök att visualisera vilken väg den kalla luften utifrån kommer ta, och vilken väg den varma luften från komponenterna tar. Ett dåligt scenario vore t ex att ha två fläktar på samma sida, en som suger in och en som blåser ut. Den kalla luften från insuget kommer gå direkt till utblåset och aldrig passera över något som behöver kylas.

När du t ex säger att du har två fläktar i vardera ände som drar in luft i chassit låter det jättedumt, luften har ju ingenstans att ta vägen. Du skall naturligtvis ha en fläkt som drar in luft och en som suger ut luft, då du kommer få mycket bättre cirkulation.

Fläkten i taket som suger ut luften låter väl inte som en jättedum ide, men jag kanske hellre skulle suga in kall luft där, och i fronten, och sedan låta den bakre fläkten skyffla ut den varma luften igen. Men jag tvivlar på att det behövs, om du vänder de andra fläktarna rätt.

Tänk på att du säkert har en fläkt i PSUn också, dess riktning måste du också ta med i beräkningarna. De brukar suga upp värme inifrån datorn och blåsa ut den i bak, vilket gör att ifall du har en till fläkt i bak som suger in luft, kommer PSUn att blåsa ut den direkt igen..
Citera
2011-03-11, 20:27
Bannlyst
Alla fläktar fram ska suga in.
Alla fläktar bak (inkl. nätagg!) ska suga ut.
Sidan är jag inte säker på, men jag tror den ska suga in luft. (Köp dammfilter om det blir mkt damm)
Citera
2011-03-11, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvensson
Alla fläktar fram ska suga in.
Alla fläktar bak (inkl. nätagg!) ska suga ut.
Sidan är jag inte säker på, men jag tror den ska suga in luft. (Köp dammfilter om det blir mkt damm)

å atec lådorna med en 12" på toppen då?
psu=power supply unit suger alltid ut.

en bra grund regel är väl att man ska suga in luft där damm inte samlas,
högre cikulation bättre kylning, tills att man sugit in för mycket damm,
en dator ska inte stå på golvet om man inte vill dammsuga den 1 gång i månaden,
Citera
2011-03-11, 22:44
Medlem
Har en i fronten som suger in luft, sen en i toppen av chassit som suger ut luften nu.
Ska även montera en bak i chassit!
Valde att flytta från sidan då jag har dammfilter på dom andra fläktplatserna men inte i sidan.
Tack för snabba svar!
Citera
2011-03-11, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Evil1
Har en i fronten som suger in luft, sen en i toppen av chassit som suger ut luften nu.
Ska även montera en bak i chassit!
Valde att flytta från sidan då jag har dammfilter på dom andra fläktplatserna men inte i sidan.
Tack för snabba svar!

Fint!

"å atec lådorna med en 12" på toppen då?
psu=power supply unit suger alltid ut. "

Då värme stiger så ska den suga ut, självklart. sket i o säga "på toppen" då TS inte verkade ha en sån.
Min PSU suger in luft, så nej inte alla gör det
Citera
2011-03-11, 22:56
Bannlyst
Sug in på ena sidan, tryck ut på andra sidan. Så riskerar du inte att dra in samma varma luft igen. Idealiskt brukar vara in = fram, ut = bak. Precis som människokroppen fungerar, i regel.
Citera
2011-03-11, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrSvensson
Fint!
Då värme stiger så ska den suga ut, självklart. sket i o säga "på toppen" då TS inte verkade ha en sån.
Min PSU suger in luft, så nej inte alla gör det

Då suger din psu in kall luft och trycker ut varmluft direkt i lådan. Känns som att den är vänd åt fel håll kanske?
Citera
2011-03-12, 03:23
Medlem
Paranormalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedecineMan
Då suger din psu in kall luft och trycker ut varmluft direkt i lådan. Känns som att den är vänd åt fel håll kanske?
Absolut - helt åt helvete om det är så - varmluften ska ut - de enheter som genererar värme och har egen fläkt i kombination med chassiet och valet in eller ut så är det ut som gäller.

Är normalt bara CPU och GPU som vispar runt luften inne chassiet.
Det betyder att det måste finnas bra genomströmning av andra fläktar, inte minst för Hårddiskarnas skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in