2011-03-11, 17:09
Medlem
Efter 15 år utomlands, tänker jag att återvända till Sverige.
Förmodligen till en liten kuststad i Norrland.
Jag har noll koll om prisnivån i Sverige numera.
Jag skulle vilja veta om 10000kr i månaden är en realistisk budget, för att leva ett enkelt liv i Norrland?
Citera
2011-03-11, 17:12
Medlem
Siberia2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiffRaffNamNam
Jag skulle vilja veta om 10000kr i månaden är en realistisk budget, för att leva ett enkelt liv i Norrland?

Man får väl typ betalt för att bo i Norrland? Eller?
Citera
2011-03-11, 17:16
Medlem
Det är ungefär den budgeten en student har att leva på (med lite bostadsbidrag mm). Så visst går det...
Citera
2011-03-11, 17:18
Medlem
gorgonzolas avatar
Jag skulle säga att det är riktigt gott om pengar om du lever ensam. Har man barn, hund, bil, huslån etc är det en annan historia.
Citera
2011-03-11, 17:23
Medlem
chajusongs avatar
Boende i Norrland är billigt och med en enkel och rejäl kosthållning klarar du dig mer än väl på den summan. Ett studiebidrag ligger på dryga 7000:- och det går att klara sig på trots litteraturinköp och då kostar ändå ett studentrum oftast 3500, vilket är mer än boende i Norrland borde kosta.

Så: Ja, det räcker utmärkt för en anspråkslös person.
Citera
2011-03-11, 17:51
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiffRaffNamNam

Vilken skön verklighetsuppfattning du har Räcker 10 lax i månaden?

Det finns folk som lever på 4-5 lax i månaden och förmodligen mindre också.. Att man kan ställa en fråga om 10 lax är inte rimligt då man inte vet om du super,röker, knullar...osv (listan kan göras lång)
Ditt intag av mat är av stor vikt och väger du 150kg lär du konsumera mer om man säger så..

Du har noll koll säger du och vi har noll koll på dig så nu är frågan...

Om vi andra skulle flytta utomlands klarar vi då oss på 2500:- i månaden så vi slipper SL kort och dyra öl?
Citera
2011-03-11, 18:22
Medlem
Inga problem!!
Citera
2011-03-11, 18:23
Medlem
Lätt.

Eller ja, beror väl på hur långt du behöver åka för att köpa mat och om du räknar med att ha en bil och kanske elpriset och uppvärmningskostnader. Men det bör gå hur som helst.

Dyrare att bo där uppe kanske men billigare att skaffa bo.
Citera
2011-03-11, 19:07
Medlem
Tack för alla era svar.
Jag ville bara veta om 10k är rimligt till att starta med, inte för leva ett liv i lyx, men varken ett liv i fattigdom.
Och det verkar som om de flesta av er håller med att det är.
Citera
2011-03-11, 20:24
Medlem
SparkMans avatar
Jag och min sambo klarar oss på 10k i månaden, då lever vi gott. Då lever vi långt ifrån Norrland också
Citera
2011-03-11, 20:56
Medlem
tryffs avatar
jag har 10000kr i månaden. På det har jag ett skruttet hus, en skruttig bil och råd med mina hobbies.
Citera
2011-03-11, 22:00
Medlem
chajusongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Vilken skön verklighetsuppfattning du har Räcker 10 lax i månaden?

Det finns folk som lever på 4-5 lax i månaden och förmodligen mindre också.. Att man kan ställa en fråga om 10 lax är inte rimligt då man inte vet om du super,röker, knullar...osv (listan kan göras lång)
Ditt intag av mat är av stor vikt och väger du 150kg lär du konsumera mer om man säger så..

Du har noll koll säger du och vi har noll koll på dig så nu är frågan...

Om vi andra skulle flytta utomlands klarar vi då oss på 2500:- i månaden så vi slipper SL kort och dyra öl?

Hen skriver ju dock "ett enkelt liv i Norrland" och då tror jag inte det spelar så stor roll om man väger 150 eller 70 kilo. Med sill och potatis, paltbröd, surströmming och renskav ska man nog bli mätt på 10 000 i månaden.

Generellt kan man säga att det räcker, har man några speciellt exklusiva vanor så nej då räcker det inte, men då hade nog TS skrivit det för att låta oss ta med detta i beräkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in