2011-03-11, 17:01
Medlem
hitta inget direkt svar men får han ha sex innan äktenskap inom kristendom?
är det en tolkningsfråga eller står det klart och tydligt?
Citat tack!
Citera
2011-03-11, 17:04
Medlem
Står absolut ingenting om det i lagen, bara partnern inte är underårig så kör på.
Senast redigerad av Brollio 2011-03-11 kl. 17:07.
Citera
2011-03-11, 17:09
Medlem
SodaPopDumbs avatar
Finns ju massor av kristina inriktningar. Så kan du vara mer specifik?
Citera
2011-03-11, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Står absolut ingenting om det i lagen, bara partnern inte är underårig så kör på.

Han frågar inte om det står i lagen, han frågar om det står i bibeln.

Du borde nog ha märkt det då tråden inte ligger i Juridik delen, utan i Religion.

Ont: Jag tror nog det mest är en tolkningsfråga, men har inget svar då jag aldrig läst bibeln.
Citera
2011-03-11, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxirius
Han frågar inte om det står i lagen, han frågar om det står i bibeln.

Du borde nog ha märkt det då tråden inte ligger i Juridik delen, utan i Religion.

Ont: Jag tror nog det mest är en tolkningsfråga, men har inget svar då jag aldrig läst bibeln.

Han nämner inte bibeln i sitt inlägg och bibeln har inte rätt att förbjuda någonting i Sverige

Ont: Den här kan nog ge vägledning då http://www.gotquestions.org/Svenska/Sex-fore-aktenskapet.html
Senast redigerad av Brollio 2011-03-11 kl. 17:15.
Citera
2011-03-11, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Paul-G
hitta inget direkt svar men får han ha sex innan äktenskap inom kristendom?
är det en tolkningsfråga eller står det klart och tydligt?
Citat tack!

"Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare - ingen sådan får ärva Guds rike."

http://www.bibeln.se/las/2k/1_kor
Citera
2011-03-11, 19:08
Medlem
flow-s avatar
jag har fördjupat mig ganska mycket i detta, läst bibeln, frågat Gud, pratat med andra kristna, läst olika undervisning osv. och detta är min uppfattning:

tveklöst vill Gud att man ska träffa den rätte och att man ska vara denne trogen. Gud kan också leda oss så man träffar den rätte. tanken är att sex ska höra hemma i det stabila långsiktiga förhållandet.

det står inte tydligt i bibeln att man måste vänta till bröllopsnatten innan man får ligga med sin pojk/flickvän. jag är förvånad att flera kristna menar att detta skulle vara ett tydligt budskap. för mig är det en bra riktlinje att sex hör hemma i äktenskapet men man får be Gud om vägledning och gå efter sin egen känsla och samvete för att hitta sin väg.

observera att det inte fanns preventivmedel på bibelns tid. tolkar man paulus uppmaningar i nt som att det är synd innan äktenskapet så behöver det inte betyda att det gäller i alla kulturer i alla tider. då ska kvinnan tiga i församlingen också i så fall och män får inte ha långt hår.

ska man undervisa kristna ungdomar i 13-15års åldern att de måste vänta till de har gift sig? det leder i många fall till att de gifter sig för tidigt, kanske med någon som de inte passar så bra ihop med. jag är lite bekymrad att många bra församlingar har denna undervisningen och jag tror att det beror på traditionens makt.

vill folk vänta till bröllopsnatten så gör gärna det, men jag tycker det är onaturligt och lagiskt. skulle det vara så viktigt för Gud med detta förbud så borde det stå tydligt i bibeln, bibeln uppmanar inte ens något tydligt om en vigselceremoni.
Citera
2011-03-11, 19:11
Medlem
flow-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baton
"Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare - ingen sådan får ärva Guds rike."

http://www.bibeln.se/las/2k/1_kor

vad menar du? citatet berör inte frågan.
Citera
2011-03-11, 19:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flow-
vad menar du? citatet berör inte frågan.
Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare - ingen sådan får ärva Guds rike.
Citera
2011-03-11, 19:17
Medlem
flow-s avatar
Citat:
Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare - ingen sådan får ärva Guds rike.

om man ligger med sin flickvän innan man har gift sig så tolkar du det som "otukt", okej, det är din tolkning. men det finns inget bibelord som tydligt säger att man måste vänta till bröllopsnatten, jag kan alla bibelord som berör ämnet.
Citera
2011-03-11, 19:23
Bannlyst
Citat:
om man ligger med sin flickvän innan man har gift sig så tolkar du det som "otukt"
Det spelar ingen roll hur jag eller du påstår oss tolka begreppet otukt då det redan finns en bestämd definition: Sex utanför äktenskapet.

Citat:
det finns inget bibelord som tydligt säger att man måste vänta till bröllopsnatten
Citera
2011-03-11, 19:54
Medlem
flow-s avatar
Citat:
Det spelar ingen roll hur jag eller du påstår oss tolka begreppet otukt då det redan finns en bestämd definition: Sex utanför äktenskapet.

var har du fått det ifrån?

så du väntade till bröllopsnatten? eller är du ogift och oskuld?

om man läser i gt om abraham, isak, mose med flera, så står det bara att de låg med en kvinna och tog henne till hustru. det står aldrig om någon vigselceremoni, Gud instruerar aldrig om någon vigselceremoni, vilket är anmärkningsvärt. det finns inget skrivet i sten som gäller alla kristna i alla kulturer och tider vad det gäller processen att träffa den rätte och gifta sig.

otukt är sexuell synd och det tolkar jag som otrohet, one night stands och våldtäkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in