Citat:
Ursprungligen postat av Paul-G
är det en tolkningsfråga eller står det klart och tydligt?
Citat tack!
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Han nämner inte bibeln i sitt inlägg och bibeln har inte rätt att förbjuda någonting i Sverige
Man får ju utgå ifrån att han syftar på bibeln när han skriver "är det en tolkningsfråga
eller står det klart och tydligt?" Det var inget snack om huruvida bibeln har rätt eller inte att förbjuda något i Sverige, utan TS ville ha svar grundade på Bibeln. Men, men... dock är Svea Rikes Lag grundad på Bibeln.
Som kristen bör man inte ha sex före äktenskapet om man menar sig följa Kristi lära. Jesus själv säger att "Ni har hört att det sades: ’Du skall inte begå äktenskapsbrott.’ 28 Men jag säger er att var och en som håller i med att se på en kvinna, så att han grips av begär till henne, redan har begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta." (Matteus 5:27, 28)
Dvs den som håller i med att se på en kvinna man inte är gift med och bygger upp ett sexuellt begär till henne, har begått äktenskapsbrott redan i sina tankar. Det är ju så en handling föds: genom en tanke som man ger näring åt, grips av begär osv.
Ytterligare en hänvisning finns i Galaterbrevets 5:e kapitel där man kan läsa att "
Men köttets gärningar är uppenbara, och de är otukt (dvs äktenskapsbrott bl a), orenhet, tygellöshet, 20 avgudadyrkan, utövande av spiritism, fientligheter, osämja, svartsjuka, vredesutbrott, stridslystnad, söndringar, sekter, 21 känslor av avund, dryckesorgier, vilt festande och sådant som är likt detta. Angående detta varnar jag er nu, alldeles som jag redan har sagt:
de som ägnar sig åt sådant skall inte ärva Guds kungarike"
I konklusion kan man således med rätta hävda att den som menar sig vara kristen och har utomäktenskapligt sex kan inte räkna med att ha Guds godkännande och få ta del av Guds kungarike.
....vad andra människor gör som inte vill följa Kristi lära, det får stå på deras samvete.