2011-03-11, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flow-
var har du fått det ifrån?
Svenska språket, men du vill så klart ha en länk på det också:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Otukt

Otukt, ej acceptabelt sexuellt beteende, oftast i den snävare meningen av sexuellt umgänge utanför äktenskapet.

Citat:
otukt är sexuell synd och det tolkar jag som otrohet, one night stands och våldtäkt.
Det spelar som sagt ingen roll hur du väljer att tolka det, en syndare kommer förmodligen även försöka omtolka begreppet hor och hävda att sex utanför äktenskapet "inte" är hor trots att barn födda utanför äktenskapet definieras som horungar. Att vissa människor vägrar ta avstånd från synden är naturligtvis ytterst beklagligt men det betyder inte nödvändigtvis att Bibeln alltid ger utrymme för dessa människors misstolkningar:

"Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare - ingen sådan får ärva Guds rike."
Citera
2011-03-11, 20:25
Medlem
flow-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baton
Svenska språket, men du vill så klart ha en länk på det också:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Otukt

Otukt, ej acceptabelt sexuellt beteende, oftast i den snävare meningen av sexuellt umgänge utanför äktenskapet.

Det spelar som sagt ingen roll hur du väljer att tolka det, en syndare kommer förmodligen även försöka omtolka begreppet hor och hävda att sex utanför äktenskapet "inte" är hor trots att barn födda utanför äktenskapet definieras som horungar. Att vissa människor vägrar ta avstånd från synden är naturligtvis ytterst beklagligt men det betyder inte nödvändigtvis att Bibeln alltid ger utrymme för dessa människors misstolkningar:

"Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare - ingen sådan får ärva Guds rike."

du skriver kyligt och drygt, tycker jag. och du hade redan postat det bibelordet tre gånger.
Citera
2011-03-11, 21:34
Medlem
SleepaZs avatar
"Men om de inte kan behärska sig bör de gifta sig; det är bättre att gifta sig än att brinna av åtrå." (1 Kor 7:9)

"Låt äktenskapet hållas i ära bland alla, och låt den äkta sängen bevaras obefläckad. Ty otuktiga och äktenskapsbrytare skall Gud döma." (Hebr 13:4)

"Jag vill därför att yngre änkor skall gifta om sig, föda barn och sköta sina hus, så att man inte talar illa om dem och fienden får sitt tillfälle." (1 Tim 5:14)

"Vet ni inte, bröder - jag talar ju till sådana som känner lagen - att lagen råder över människan bara så länge hon lever? Den gifta kvinnan är genom lagen bunden vid sin man så länge han lever. Men om mannen dör är hon löst från lagen som band henne vid mannen. Om hon går till en annan medan hennes man lever kallas hon alltså äktenskapsbryterska. Men om mannen dör är hon fri från lagen och bryter inte sitt äktenskap om hon går till en annan." (Rom 7:1-3)

"Men med tanke på frestelse att leva omoraliskt skall varje man ha sin egen hustru, och varje kvinna ha sin egen man. Mannen skall ge hustrun vad han är skyldig henne och på samma sätt hustrun sin man. Hustrun bestämmer inte själv över sin kropp, det gör mannen. Likaså bestämmer inte mannen över sin kropp, det gör hustrun. Håll er inte ifrån varandra annat än för en tid, om ni har enats om det för att ostört kunna ägna er åt bön och sedan vara tillsammans igen. Annars kan Satan fresta er, eftersom ni inte förmår leva avhållsamt." (1 Kor 7:2-5).
Senast redigerad av SleepaZ 2011-03-11 kl. 21:37.
Citera
2011-03-11, 22:28
Bannlyst
Citat:
du hade redan postat det bibelordet tre gånger.
Eftersom du väljer att blunda inför förbudet mot att begå hor.
Citera
2011-03-11, 23:16
Medlem
flow-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baton
Det spelar som sagt ingen roll hur du väljer att tolka det, en syndare kommer förmodligen även försöka omtolka begreppet hor och hävda att sex utanför äktenskapet "inte" är hor trots att barn födda utanför äktenskapet definieras som horungar.

du kanske borde ha en mer kärleksfull ton i det du skriver så du håller det viktigaste budet enligt Jesus?

svenska akademiens ordbok och nationalencyklopedin har inte samma beskrivning av ordet otukt som du har.
Citera
2011-03-11, 23:26
Bannlyst
Citat:
du kanske borde ha en mer kärleksfull ton i det du skriver så du håller det viktigaste budet enligt Jesus?

svenska akademiens ordbok och nationalencyklopedin har inte samma beskrivning av ordet otukt som du har.
Det är svårt att ha en kärleksfull ton när du uppenbarligen försöker framställa hor som något positivt trots att du kan se att Bibeln fördömer denna synd.
Citera
2011-03-12, 12:23
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
jag har fördjupat mig ganska mycket i detta, läst bibeln, frågat Gud, pratat med andra kristna, läst olika undervisning osv. och detta är min uppfattning:

Det är ju häpnadsväckande intressant. Va sa han? Hade det inte räckt med hans svar, varför läsa bibeln eller fråga andra kristna när du tydligen kan få svar direkt från gud?
Kan du ordagrant förmedla den information du fick?
Citera
2011-03-12, 14:04
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul-G
är det en tolkningsfråga eller står det klart och tydligt?
Citat tack!

Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Han nämner inte bibeln i sitt inlägg och bibeln har inte rätt att förbjuda någonting i Sverige

Man får ju utgå ifrån att han syftar på bibeln när han skriver "är det en tolkningsfråga eller står det klart och tydligt?" Det var inget snack om huruvida bibeln har rätt eller inte att förbjuda något i Sverige, utan TS ville ha svar grundade på Bibeln. Men, men... dock är Svea Rikes Lag grundad på Bibeln.

Som kristen bör man inte ha sex före äktenskapet om man menar sig följa Kristi lära. Jesus själv säger att "Ni har hört att det sades: ’Du skall inte begå äktenskapsbrott.’ 28 Men jag säger er att var och en som håller i med att se på en kvinna, så att han grips av begär till henne, redan har begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta." (Matteus 5:27, 28)

Dvs den som håller i med att se på en kvinna man inte är gift med och bygger upp ett sexuellt begär till henne, har begått äktenskapsbrott redan i sina tankar. Det är ju så en handling föds: genom en tanke som man ger näring åt, grips av begär osv.

Ytterligare en hänvisning finns i Galaterbrevets 5:e kapitel där man kan läsa att "Men köttets gärningar är uppenbara, och de är otukt (dvs äktenskapsbrott bl a), orenhet, tygellöshet, 20 avgudadyrkan, utövande av spiritism, fientligheter, osämja, svartsjuka, vredesutbrott, stridslystnad, söndringar, sekter, 21 känslor av avund, dryckesorgier, vilt festande och sådant som är likt detta. Angående detta varnar jag er nu, alldeles som jag redan har sagt: de som ägnar sig åt sådant skall inte ärva Guds kungarike"

I konklusion kan man således med rätta hävda att den som menar sig vara kristen och har utomäktenskapligt sex kan inte räkna med att ha Guds godkännande och få ta del av Guds kungarike.

....vad andra människor gör som inte vill följa Kristi lära, det får stå på deras samvete.
Citera
2011-03-12, 14:41
Medlem
flow-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Som kristen bör man inte ha sex före äktenskapet om man menar sig följa Kristi lära. Jesus själv säger att "Ni har hört att det sades: ’Du skall inte begå äktenskapsbrott.’ 28 Men jag säger er att var och en som håller i med att se på en kvinna, så att han grips av begär till henne, redan har begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta." (Matteus 5:27, 28)

han måste väl syfta på en gift kvinna i detta fall eftersom det är äktenskapsbrott som det talas om.

Citat:
Ytterligare en hänvisning finns i Galaterbrevets 5:e kapitel där man kan läsa att "Men köttets gärningar är uppenbara, och de är otukt (dvs äktenskapsbrott bl a), orenhet, tygellöshet, 20 avgudadyrkan, utövande av spiritism, fientligheter, osämja, svartsjuka, vredesutbrott, stridslystnad, söndringar, sekter, 21 känslor av avund, dryckesorgier, vilt festande och sådant som är likt detta. Angående detta varnar jag er nu, alldeles som jag redan har sagt: de som ägnar sig åt sådant skall inte ärva Guds kungarike"

I konklusion kan man således med rätta hävda att den som menar sig vara kristen och har utomäktenskapligt sex kan inte räkna med att ha Guds godkännande och få ta del av Guds kungarike.

oj? och inte heller kristna som har vredesutbrott ibland? och som känner avundsjuka och svartsjuka? så du tror att Gud kommer sålla bort så många kristna från himlen. "de som lever så" är folkbiblens översättning. detta handlar om människor som helt lever efter sin köttsliga natur istället för att följa den Helige Ande.

vill du berätta hur du själv lyckats leva efter denna regel om avhållsamhet? "baton" svarade inte på det.

både du och beton menar att en kristen som ligger med sin flick/pojkvän kommer till helvetet. i texten från 1kor så står det att inga orättfärdiga kommer att ärva Guds rike. läs gärna vad bibeln säger i övrigt angående vem som är rättfärdig och inte. och alla pastorer och ungdomsledare som undervisar att det inte är så noga att vänta till bröllopsnatten kommer till helvetet också eller?
Citera
2011-03-12, 18:03
Medlem
Citat:
Man får ju utgå ifrån att han syftar på bibeln när han skriver "är det en tolkningsfråga eller står det klart och tydligt?" Det var inget snack om huruvida bibeln har rätt eller inte att förbjuda något i Sverige, utan TS ville ha svar grundade på Bibeln. Men, men... dock är Svea Rikes Lag grundad på Bibeln.

Det bör vara rätt så uppenbart att jag drygade mig i det inlägget eftersom jag ansåg att det var oklart. Angående bibeln och lagen så stämmer det att den till stor del är uppbyggd från kristna värderingar som i sin tur bygger mycket på antikens Grekland. Däremot så har de säregna kristna hittepån tagits bort efterhand och idag bygger den mer på de grekiska värderingarna.

Citat:

....vad andra människor gör som inte vill följa Kristi lära, det får stå på deras samvete.

Ifall jag inte har fel för mig så förespråkar NT att den som ångrar sig och tar till sig gud också skall få syndernas förlåtelse så man kan ju undra vilken religion du talar för.
Citera
2011-03-12, 18:07
Medlem
flow-s avatar
inte ens gamla lagen i gt fördömer det i moseböckerna är det många regler för israels folk och det är dödsstraff på en massa grejer. men om någon satte på en tjej så var man bara tvungen att gifta sig också står det (2 mos 22:16) ingen synd som skulle straffas alltså.

Gud tillät månggifte för abraham, jacob, david och andra "gudsmän" det var alltså inte otukt för dem. troligen var detta för att människosläktet skulle växa snabbare, sedan förbjud Gud månggifte lite länge fram.

intressant är också att salomo som skrivit ordspråksboken, höga visan, predikaren mm knullade över 1000 tjejer. dock blev Gud sur över detta (1 kung 11).
Citera
2011-03-13, 11:46
Medlem
EmmaKlaras avatar
Vad det låter komplicerat att följa bibeln och leta reda på varje liten mening som man ska rätta sig efter.
Blir man en bättre människa av det - jag tror inte det.
Det måste ju lägga någon slags rädsla i att hela tiden försöka behaga Gud, vara till lags, följa regler och alltid vara så rädd för att begå någon synd.

Jag försöker hålla mig till de kloka orden "Allt vad du vill att andra ska göra dig ska du och göra dem" och "Störst av allt är kärleken".

Om bibeln ska råda i sexfrågor så borde man väl ha tagit upp våldtäkter och sådant som verkligen är fel i första hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in