2011-03-11, 00:55
Medlem
Hejsan,

Tänkte höra med er, någon kanske har vart i samma situation som mig och kan belysa mig med lite info.
Jag är med i ett Suboxone & Metadon program.

Jag står på 3st 8mg Suboxone om dagen vilket hjälper men inte alls fullt ut. 2-3h efter dosering så avtar effekten mer eller mindre och all stress, ångest och heroinsug kryper fram igen.

Jag har pratat om Metadon med min kontaktperson samt läkare och det är en utväg att gå för mer Suboxone skulle inte rendera med bättre effekt.

Och för att gå in på Metadon måste jag läggas in på sjukan i upp till ett par månader i extremfall. Jag har bla benso utskrivet också så det måste ju tas i åtanke också.

Så är det någon som gått ifrån Suboxone till Metadon behandling och hur fungerade övergången för er?
Hur länge låg ni inlagda om ni ens gjorde det? (Jag vet inte om alla program är likadana)
Och är ni nöjda med erat val för det är ju SÅ mycket svårare att gå ifrån Metadon till Suboxone än Suboxone till Metadon.

Tack!
Citera
2011-03-11, 01:18
Medlem
flygandApans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lee Sterling
Hejsan,

Tänkte höra med er, någon kanske har vart i samma situation som mig och kan belysa mig med lite info.
Jag är med i ett Suboxone & Metadon program.

Jag står på 3st 8mg Suboxone om dagen vilket hjälper men inte alls fullt ut. 2-3h efter dosering så avtar effekten mer eller mindre och all stress, ångest och heroinsug kryper fram igen.

Jag har pratat om Metadon med min kontaktperson samt läkare och det är en utväg att gå för mer Suboxone skulle inte rendera med bättre effekt.

Och för att gå in på Metadon måste jag läggas in på sjukan i upp till ett par månader i extremfall. Jag har bla benso utskrivet också så det måste ju tas i åtanke också.

Så är det någon som gått ifrån Suboxone till Metadon behandling och hur fungerade övergången för er?
Hur länge låg ni inlagda om ni ens gjorde det? (Jag vet inte om alla program är likadana)
Och är ni nöjda med erat val för det är ju SÅ mycket svårare att gå ifrån Metadon till Suboxone än Suboxone till Metadon.

Tack!

Med risken för att låta dum, men varför läggas in på sjukan?
Citera
2011-03-11, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygandApan
Med risken för att låta dum, men varför läggas in på sjukan?
Man läggs in i början när man går på Metadonet för att ställa in en bra grunddos så att man ser att alla parametrar ser bra ut då det har hänt att folk dött av Metadonbehandling.
Tiden man läggs in varierar, max ett par månader sedan står man på Metadon livet ut.

Men återigen jag vet inte om alla program lägger in patienten i början.
Citera
2011-03-11, 02:26
Medlem
flygandApans avatar
Citat:
Man läggs in i början när man går på Metadonet för att ställa in en bra grunddos så att man ser att alla parametrar ser bra ut då det har hänt att folk dött av Metadonbehandling.
Tiden man läggs in varierar, max ett par månader sedan står man på Metadon livet ut.

Okej. Visste att man kan dö av metadon men tänker inte längre än vad näsan räcker för tillfället
Kolla med http://www.svenskabrukarforeningen.se/ då? Dom kanske har nå bra svar.
Citera
2011-03-11, 21:16
Medlem
Tja!

Jag hade subutex i 7år och bytte till metadon för ca 4månader sen nu. Har ej tagit nått annat en min dagsdos som för tillfället ligger på 80mg metadon och fungerar mycket bra på den. Går runt helt enkelt!

Jag blev inlagd i 8 dagar då dom trappade ur subutexen med 4mg dagligen, sen helt utan medicin 1 dag, Dagen efter satte dom in 20mg metadon sen höjde man 10mg per vecka upp till 70mg. Det hade ja ca 3veckor då tog jag dalvärde, 5 dagar efter när svaret kom så höjde jag till 80mg och det har ja haft sen dess och det funkar otroligt bra för en gångs skull. Metadonet har räddat mig från all sidomissbruk o kriminallitet och allt annat skit du vet.

Kämpa för att få saft tror det kommer hjälpa dig!

Det e bara höra av dig om du har nå frågor....

Lycka till
Citera
2011-03-12, 03:08
Medlem
Tack för alla svar!
Brukarföreningen har jag kikat lite på.

maks016
Tack, vad kul att ha hittat en som sitter i ungefär samma båt. Vet att det finns ett par av oss på FB och det är dom jag vill nå och prata lite med.
Jag skickade dig ett meddelande!

Men jag har ju bara gått i programet ca 6 månader nu. Jag höjdes förövrigt till 4st Suboxone 8or. Får se om detta hjälper bättre, jag har lite tvivel men på något sätt ska det gå vägen.
Har en kommande dom som jag är orolig som satan över nu.

Lite glädjande är iaf att min Hepatit C inte verkar finnas kvar längre. Har tagit flera prover innom spannet av ett par månader och dom hittar inte viruset längre. Oerhört skönt och en jävla tur!

Skriv gärna mer folks, gärna ni som är i samma båt också!
Citera
2011-03-13, 17:42
Medlem
fnattes avatar
Ingen på min avdelning eller jag själv behövde ligga på sjukhuset för att ställas in på metadon.

Citat:

Citera
2011-03-14, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnatte
Ingen på min avdelning eller jag själv behövde ligga på sjukhuset för att ställas in på metadon.
OK. Vilket län tillhör(tillhörde du vid tillfället) ?
Och stod du på Subutex/Suboxone först och sedan bytte till Mettat?

Det jag är orolig över vid ett eventuellt byte är när man trappar ut min Sub att man ska börja må kasst.
Därför vore det roligt om folk som vart i den situationen = Från Sub till Metadon - kunde skriva några rader hur dom uppfattade det och hur lång tid det tog!

Mvh
Citera
2011-03-24, 23:12
Medlem
Japp då var det bestämt, jag kommer om ett par veckor bytas över till Metadon.

Jag gillar dock inte biten med att behöva läggas in i flera veckor. Någon som har vart igenom denna procedur?
Citera
2011-03-25, 01:52
Medlem
realy_stoneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maks016
Tja!

Jag hade subutex i 7år och bytte till metadon för ca 4månader sen nu. Har ej tagit nått annat en min dagsdos som för tillfället ligger på 80mg metadon och fungerar mycket bra på den. Går runt helt enkelt!

Jag blev inlagd i 8 dagar då dom trappade ur subutexen med 4mg dagligen, sen helt utan medicin 1 dag, Dagen efter satte dom in 20mg metadon sen höjde man 10mg per vecka upp till 70mg. Det hade ja ca 3veckor då tog jag dalvärde, 5 dagar efter när svaret kom så höjde jag till 80mg och det har ja haft sen dess och det funkar otroligt bra för en gångs skull. Metadonet har räddat mig från all sidomissbruk o kriminallitet och allt annat skit du vet.

Kämpa för att få saft tror det kommer hjälpa dig!

Det e bara höra av dig om du har nå frågor....

Lycka till

Halllå halllå .. Jag har nästan samma historia som Lee Sterling

Vill själv byta från sub till metadon men dom är jätte restriktiva med alla sorters byten, Jag går på programmet i örebro och mina argument till varför jag vill byta är att jag fortfarande är sugen på heroin och hotat flera ggr med att sluta behandlingen och gå ut o knarka igen, Dom verkar skita i att man menar allvar och mår så pass dåligt på subben som jag göra..känner mig så jävla bunden o desperat ..behöver verkligen råd och tips ..snälla om nån kan nått om sånt här så svar skulle vara uppskattat. Mvh
Citera
2011-03-28, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realy_stoned
Halllå halllå .. Jag har nästan samma historia som Lee Sterling

Vill själv byta från sub till metadon men dom är jätte restriktiva med alla sorters byten, Jag går på programmet i örebro och mina argument till varför jag vill byta är att jag fortfarande är sugen på heroin och hotat flera ggr med att sluta behandlingen och gå ut o knarka igen, Dom verkar skita i att man menar allvar och mår så pass dåligt på subben som jag göra..känner mig så jävla bunden o desperat ..behöver verkligen råd och tips ..snälla om nån kan nått om sånt här så svar skulle vara uppskattat. Mvh
Ja man hör jämt och ständigt att det är riktigt svårt att få byta till Metadon. Har många jag känner som velat genomföra ett byte men dom har inte fått någon respons på det.

Anledningen till varför man gärna inte byter över folk till Metadonet är nog delvis för det är direkt dödligt i rätt dos och sedan att metadon-behandling oftast är en livslång behandling.

Sedan som andra anledningar är ålder, vilken drog man missbrukat och nivå på missbruket.

Jag är sannerligen inte den äldsta i mitt program eller med längst missbruk. (jag har missbrukat heroin runt 7-8år)
Jag är införstådd med att min behandling kommer bli livslång, det är något jag har insett för länge sedan när jag var i missbruket.
Citera
2011-03-28, 14:47
Bannlyst
Citat:
Japp då var det bestämt, jag kommer om ett par veckor bytas över till Metadon.

Jag gillar dock inte biten med att behöva läggas in i flera veckor. Någon som har vart igenom denna procedur?

Man brukar ju avgiftas i 10 dagar då ligger man inlagd och då kan man ställa in rätt dos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in