• 1
  • 2
2011-03-10, 21:51
Medlem
Har läst lite om det här med "ränta på ränta", sätta in lite från unga år, mer om man har chansen såklart och låta det växa. Förstår dock inte riktigt hur det går till, kan någon förklara mer exakt utan att jag ska behöva köpa "Rich dad, poor dad"?

Om vi säger att jag är 18 nu, hur ska jag investera mina pengar? Vad ska jag ha för strategi?

Vet att det fanns någon diagram-liknande bild som visade skillnaden mellan en knegare som började sätta in pengar sent (men fortsatte hela tiden fram till pension) och en knegare som satte in pengar kanske 7 gånger totalt, men från 19 års ålder. Den unge hade såklart mer pengar i slutändan och hade satt in mindre än den äldre knegaren...

Vad är tricket här? Skulle inte vara fel med några miljoner som äldre herre.
Citera
2011-03-10, 22:08
Medlem
Du sätter in tex 1000kr varje månad i 40 år och avkastningen är 10% per år, då blir du dollarmiljonär dvs ungefär 6,3 miljoner. Det fungerar så att du kommer att sätta in 10 000kr efter ett år men pga räntan tjänar du 1000kr sedan nästa år läggs det på och rullar vidare. Det blir en stor effekt. Hur man räknar ut detta är via denna formeln: a(k^x −1)/ k −1. Det är självklart inte det enklaste att få en avkastning på 10% men det får man jobba på genom att lära sig lite aktier. Blir man duktig kan man sedan få ännu bättre än 10%.

Bara för att ha lite skoj så ser vi vad det blir med 1000kr i månaden fast till en 13%ig avkastning per år. Detta blir då istället 16 miljoner. Sätter du istället 2000kr i månaden blir det 32 miljoner.

Jag sysslar själv med detta och so far so good. Önskar dig lycka till och hoppas att du får rätt på det. Ett tips är att åtminstone läsa en del matte innan, hur mycket har du läst tidigare? Annars bör din strategi nu vara att lära dig så mycket som möjlig om aktier! Det bästa är att lära sig själv utan att någon placerar dina pengar åt dig.
Senast redigerad av olax2 2011-03-10 kl. 22:11.
Citera
2011-03-10, 22:11
Medlem
Ksprs avatar
Om du sätter in 1000 kr på ett konto med säg 2% ränta per år kommer du efter ett år har 1020kr och nästa år kommer du få 2% ränta på 1020 kr och så fortsätter det.
Citera
2011-03-10, 22:32
Medlem
Några som haft framgång inom området själva? Historier att berätta?
Hur mycket är rimligt att spara varje månad?

Citat:
Ursprungligen postat av olax2
Jag sysslar själv med detta och so far so good. Önskar dig lycka till och hoppas att du får rätt på det. Ett tips är att åtminstone läsa en del matte innan, hur mycket har du läst tidigare? Annars bör din strategi nu vara att lära dig så mycket som möjlig om aktier! Det bästa är att lära sig själv utan att någon placerar dina pengar åt dig.
Måste man köra på aktier? Man kan inte sätta in 5k eller mer från kneget?

En fråga... har en liten strategi:
Tänkte skapa två konton. Ett för långtidssparande, för hus, pension, barn.. såna saker.
Ett för nöjen som är ett korttidssparande. Detta gäller kanske 10 år.
Korttidssparandet sätts det in mer pengar på, medan långtidssparandet är mer konstant men lägre insats... men desto längre tid jag sparar.

Går det att få ränta på ränta på båda två?
Känns som att det borde gå tycker jag, men jag är inte så påläst inom området.
Senast redigerad av woot-hole 2011-03-10 kl. 22:38.
Citera
2011-03-10, 22:33
Medlem
titta på denna sida http://www.minpengamaskin.se sen under kontakt.. Är som ett klotterplank där han svarar på folks frågor
Citera
2011-03-10, 22:55
Medlem
3rikons avatar
Alltså, vad har du läst för matte?

För "Ränta på ränta" gäller inom all form av ränteavkastning... Ränta på ränta innebär bara att, precis som någon här ovan förklarade,
du sparar 1000kr första året
du får 20kr ränta
= 1020kr
sen sparar du ytterligare 1000kr nästa år
= 2020kr, sen får du ränta som blir 40.40kr
= 2060.40kr
och så vidare
Som du ser så kommer du få ränta (en viss procent) av det du redan fått i ränta sedan innan.
Läs igenom Matte B (procent) och Matte C (talföljder)

Handlar framförallt om att ha ett brinnande intresse angående aktier, läs lite ekonomiböcker ifrån biblioteket! Börja läsa Dagens Industri!
Citera
2011-03-12, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olax2
Du sätter in tex 1000kr varje månad i 40 år och avkastningen är 10% per år, då blir du dollarmiljonär dvs ungefär 6,3 miljoner. Det fungerar så att du kommer att sätta in 10 000kr efter ett år men pga räntan tjänar du 1000kr sedan nästa år läggs det på och rullar vidare. Det blir en stor effekt. Hur man räknar ut detta är via denna formeln: a(k^x −1)/ k −1. Det är självklart inte det enklaste att få en avkastning på 10% men det får man jobba på genom att lära sig lite aktier. Blir man duktig kan man sedan få ännu bättre än 10%.

Bara för att ha lite skoj så ser vi vad det blir med 1000kr i månaden fast till en 13%ig avkastning per år. Detta blir då istället 16 miljoner. Sätter du istället 2000kr i månaden blir det 32 miljoner.

Det här med 10% avkastning per år kör många med som standard. Det är lätt under år som 2009-2010. Fast under år som 2008 dök många fonder 50-60% vilket gör att du måste tillbaka 100% för att vara på samma nivå.

Det är svårare än man tror att år ut och år in snitta 10%
Citera
2011-03-12, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woot-hole
Vad är tricket här?
Tid.

(Den enda du inte kan köpa och den som eventuellt begränsar huruvida du någonsin kommer kunna göra något för pengarna.)
Citera
2011-03-12, 19:17
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felixketchup
Det här med 10% avkastning per år kör många med som standard. Det är lätt under år som 2009-2010. Fast under år som 2008 dök många fonder 50-60% vilket gör att du måste tillbaka 100% för att vara på samma nivå.

Kollar man bakåt i tiden till 40 talet tills nu, så har börsen gått i snitt +10%..

Det är därför det är viktigt med en långsiktig investering..
Citera
2011-03-12, 19:57
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woot-hole
Har läst lite om det här med "ränta på ränta", sätta in lite från unga år, mer om man har chansen såklart och låta det växa. Förstår dock inte riktigt hur det går till, kan någon förklara mer exakt utan att jag ska behöva köpa "Rich dad, poor dad"?

Om vi säger att jag är 18 nu, hur ska jag investera mina pengar? Vad ska jag ha för strategi?

Vet att det fanns någon diagram-liknande bild som visade skillnaden mellan en knegare som började sätta in pengar sent (men fortsatte hela tiden fram till pension) och en knegare som satte in pengar kanske 7 gånger totalt, men från 19 års ålder. Den unge hade såklart mer pengar i slutändan och hade satt in mindre än den äldre knegaren...

Vad är tricket här? Skulle inte vara fel med några miljoner som äldre herre.

http://1.bp.blogspot.com/_ktErzIdUUb...ding+table.bmp

"Tricket" är att spara* så mycket som möjligt när man är så ung som möjligt. Så kan man låta pengarna jobba för en istället för att jobba för pengarna.

*med spara avses någonting som ger en relativt hög real avkastning. Inte sparkonto med 0,2 % i ränta.
Citera
2011-03-12, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felixketchup

Nej, eftersom de 10% kommer sig av var börsen har avkastat per år om man ser över en längre tidsperiod.

Så skulle allt vara likadant även i framtiden så ..

Däremot finns det ju perioder där det har tagit årtionden att komma tillbaka till +/- 0 igen.
Citera
2011-03-13, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Nej, eftersom de 10% kommer sig av var börsen har avkastat per år om man ser över en längre tidsperiod.

Så skulle allt vara likadant även i framtiden så ..

Däremot finns det ju perioder där det har tagit årtionden att komma tillbaka till +/- 0 igen.

Jo känner till det, men vi pratar en herrans massa år som de flesta fondsparare inte kommer hålla sina fonder i.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in