2013-09-16, 15:14
Moderator
Schlesiens avatar
Moderatormeddelande

- Diskutera Mijailovic i en Mijailovic-tråd. T ex denna:
https://www.flashback.org/t675056

- Diskutera psykiatrireformerna i för ändamålet lämplig tråd.

I denna tråd ska diskuteras Bo Holmbergs liv och person.

/ Moderator
Citera
2013-10-04, 17:17
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
.....Däremot Eva Franchell verkar hålla heltyst om Holmberg, både i sin bok om Anna Lindh och nu.....
Detta är också särskilt märkligt med tanke på att när nyheten om Bo Holmbergs död spreds med närmast identiskt lika notiser i flertalet tidningar så påpekades ändå att Eva Franchell varit den som in i det sista hade varit honom nära och som jag fattade sist om att se honom i livet. Tydligen gjorde hon även anspråk på att ha varit sist ensam tillsammans med Anna Lindh timman innan också hon så oväntat dog. Däremellan råkade jag själv ut för ett märkligt sammanträffande med Eva Franchell. Då hon skulle presentera sin nya bok "Väninnan" hade jag samtidigt fått Tomas Nilssons ännu ej förlagda bok i min hand där det förklaras att MM måste ha blivit falskt utpekad. Jag frågade bara om hon kände till denna men höll sedan på att bli avskedad för att jag skulle ha skrämt och ofredat henne. I mig kände hon igen en våldtäktsman fick man höra men då var det många åtminstone bland mina vänner som kunde ifrågasätta hennes säkra utpekande av MM på samma sätt.
Citera
2022-02-28, 22:18
Medlem
I biografin över Anna Lindh som
släpptes förra veckan, skriven av Eva Franchell, nämns hennes makes alkoholmissbruk.
Citera
2022-03-05, 14:29
Medlem
snillet_1s avatar
Framkommer litegrann om Bo (och Anna Lindh) i den här recensionen av Eva Franchells senaste bok, han hade visst tre barn sen tidigare också:

Citat:
Den slutar så glädjelöst den här boken.

Två år efter det att Anna Lindh mördats i en valkampanj med syftet att slutligen och sist göra européer av svenskarna, plockar regeringen i stillhet bort hennes man Bosse från reträttposten som landshövding i Sörmland.

Det funkar inte.

Har väl egentligen aldrig gjort. Han super bort allt. Det har pågått i minst tio år.

Den 11 februari 2010 påträffas Bo Holmberg avliden i en lägenhet i Stockholm.

”Han sitter död i soffan med en uppdukad måltid framför sig”, skriver Eva Franchell i vad som märkligt nog kan vara bokens vackraste mening.

https://www.aftonbladet.se/kultur/bo...-om-anna-lindh
Senast redigerad av snillet_1 2022-03-05 kl. 14:43.
Citera
2022-03-05, 17:08
Medlem
trickydicks avatar
Skulle vilja se den där Tom Alandh dokumentären. Ligger den ute någonstans?
Citera
2023-09-09, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Skulle vilja se den där Tom Alandh dokumentären. Ligger den ute någonstans?

Nu finns den på svt play.

https://www.svtplay.se/video/8p7E63K...indh-1957-2003
Citera
2024-11-09, 21:35
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
I biografin över Anna Lindh som
släpptes förra veckan, skriven av Eva Franchell, nämns hennes makes alkoholmissbruk.
Eva Franchell vad kollega och vän till Anna Lindh. Hon var med när Anna mördades på NK.
I boken uppger hon att Anna var beredd att lämna Bosse och börja ett nytt liv. Anna hade även träffat en ny man.

Som ögonvittne går jag mest hemma eller tar rastlösa promenader i väntan på den rättsliga processen. Men det blir också en del samtal med andra som sörjer Anna. Det är så jag förstår att det funnits en annan man i Annas liv, en man som älskade henne och vars känslor var besvarade. De hade pratat med varandra, bekänt sina känslor, men aldrig inlett ett förhållande. Jag blir helt stum, men snart inser jag att den här mannen kunde ha blivit nyckeln till Annas framtid. Alla tecken, hennes beslutsamhet. Hon hade inte bara lämnat Bosse, hon hade någon som hon hoppades få dela sitt liv med. Jag blir helt lugn. Hon dog inte olycklig.
https://www.vi.se/artikel/bokutdrag-...a-ett-nytt-liv

Boken tar också upp de problem som Bo, eller Bosse som han kallas, hade med alkohol – en öppen hemlighet bland alla politiska reportrar, men inget som skrevs om under Anna Lindhs tid i livet. Men den sista tiden visste Anna att hon skulle behöva skilja sig från maken.
- Alkoholismen var ingen hemlighet, alla politiska reportrar visste. Bosse hade uppträtt berusad och det hade inte gått i längden. Hon brottades med det på slutet. Jag minns att hon satt på en balkong och sa ”Jag förstår att jag måste ta itu med det”. ”Jag vet, jag vet, jag vet.” Men hon var otroligt lojal med Bosse, ända till sin död, säger Eva Franchell till Aftonbladet.

https://www.femina.se/nostalgi/anna-...on-dog/8563085
Citera
2024-11-09, 21:41
Medlem
Lostworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
En sak jag undrar lite över, är varför Anna och Bo är begravda på olika ställen. Han är gravsatt på Gudmundrå kyrkogård i Kramfors, enligt Wikipedia.

I denna artikel uppges följande:
Bo Holmberg får sin sista vila i barndomens hembygd. Han begravs i Gudmundrå kyrka vid en av Ångermanälvens vikar. Anna Lindhs grav på Katarina kyrkogård är mer officiell. Där paraderar Södermalms socialdemokrater med svenska flaggan och partidistriktets röda fana på första maj och på Annas dödsdag. Den 11 september varje år lägger partiledaren också ner en krans på hennes grav.
https://www.vi.se/artikel/bokutdrag-...a-ett-nytt-liv
Citera
2025-07-14, 17:34
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Nej, det man hittat var ett blåmärke av äldre datum, och det kan ha uppkommit precis hur som helst. AL hade synfel, rätt vanligt att människor med brillor har problem med avståndsbedömningen. Det är en lika trolig spekulation som din, eller mer trolig. AL hade inte orkat jobba i det höga tempot och ta hand om sin make och barn om hon blev misshandlad dessutom. Hon hade huvudansvaret hemma vad jag förstår, när hon försvann bröt hemmet ihop. Han klarade inte att ta hand om barnen ensam. Detta är något man förstått i efterhand, och det gör allt ännu mer tragiskt, trots att det inte finns någon botten för denna tragik.

Jag såg för övrigt en av partiledarna shoppa ensam för ett tag sedan, blev mycket förvånad över att inga livvakter syntes till.
Jag vet att det här är en gammal tråd, men jag har funderat lite över det där med ansvaret för barnen och hemmet. Det sägs ju i dokumentärer om AL att hon alltid var orolig för barnen när hon var på resande fot och stod i ständig kontakt med dem. Men samtidigt var hon utrikesminister och ofta borta. Tanken var att hon skulle ta över som statsminister på partikongressen 2004 när Göran Persson planerat att avgå. Som statsminister skulle hon ha jobbat i princip jämt. Jag undrar hur tanken var att få det att gå ihop med vardagen i Nyköping? Maken var ju ganska nergången vid den tidpunkten och åldern tog väl också ut sin rätt (han var 15 år äldre än AL så måste ha varit drygt 60 vid den här tidpunkten). Och om han inte var förmögen att ta hand om barnen vid tidpunkten för hennes död, och de därför fick flytta till sin moster och hennes familj, är frågan vem som tog hand om dem när AL var utrikesminister och ständigt ute och reste? Bo H. kan knappast ha gjort det, åtminstone inte på egen hand. Det sägs ofta om AL att hon satte barnen främst, men samtidigt var hon ofta bortrest och barnen var inte gamla (13 och nio när hon dog). Det faktum att hon förberedde sig för att bli statsminister 2004 tyder på att hon satte karriären främst.
Citera
Idag, 16:59
Medlem
Bor sönerna i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här