• 1
  • 2
2011-03-10, 18:07
Medlem
Hejsan! Ska snart uppträda. Har ni några tips på vad man kan säga som mellansnack på scen, d.v.s. live inför en hyfsat stor publik. Kankse något som är sådär smått roligt eller interessant. Dock inte för långt. Samt, hur skulle ni starta eller avsluta ett uppträdande på scen?
Citera
2011-03-10, 18:11
Medlem
Pallevantes avatar
Gå in på underforat Judiska maktförhållanden och välj ett ämne, det kan bli spännande. Annars kan du ju alltid snacka om hur fantastiskt det känns att stå på scen, att du aldrig trodde att yada yada yada
Citera
2011-03-10, 18:24
Medlem
postvagns avatar
Acceptera att du kommer va kass i början. Bra mellansnack kommer BARA med erfarenhet. Jag har följt många band från inget till stora, och även sett (den betalda) "musikindustrin" innifrån. Det handlar om att vara ute och spela. JÄMT! Precis som med att bli av med 30kg övervikt, finns det inga genvägar, hårt arbete och öva öva öva...är allt som gäller.

Två små tips är dock att;

1. Prata inte för mkt. Långa pauser e inte kul om det inte är väldigt bra mellansnack.
2. Säg NÅT annat än "tack, nästa låt heter..."
Citera
2011-03-10, 18:30
Medlem
kaspens avatar
Bra tips ovan. Jag skulle dessutom tipsa dig om att kolla band du gillar och se vad de säger, och sen planera ungefär vad du ska säga. Skriv upp några nyckelord På setlist.
Citera
2011-03-10, 20:48
Medlem
Prata gärna för lite än för mycket. När du spelat live X antal gånger och märker att du vet vad publiken går igång på kan du självklart prata mer.
Citera
2011-03-11, 08:07
Medlem
Skippa mellansnack. Skippa pauser mellan låtarna. Kör på tills ni har slut på material och gå av. 95% av alla försök till "roliga" mellansnack misslyckas och resulterar endast i "".

"Hej vi heter Stoneheart. Nu kör vi."
"Tack för oss"

Jag drog på konserten för att jag ville lyssna på musik. Inte för att välsignas med en fantastiskt stand-up. Men om du måste säga någonting så kan du väl ge publiken ett klassisk "Den här låten handlar om.."-tal.
Citera
2011-03-11, 17:17
Medlem
Om du planerar i förväg vad du ska säga kommer du göra bort dig. Ta det som det kommer
Citera
2011-03-11, 17:35
Medlem
Var ärlig. Kommer du att tänka på någonting under spelningens gång, så nämn det. Typ nåt som hände medan ni riggade, vad en låt inspirerats av, hur inspelningen av senaste demon gick till. Men håll det kort och intressant.

Jag är alltid långrandig och drar skämt jag bara själv tycker är skoj. Vet inte om det funkar, men av nån anledning bokar folk oss ändå.
Citera
2011-03-11, 17:40
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Det brukar vara intressant att få reda på vad nästa låt handlar om, varför den spelas och några andra anekdoter om dess uppkomst.

Om det är ett coverband kanske du/ni kan berätta någonting om bandet/låten i fråga.

Säger inte att det här är någonting som passar alla, men på de livealbum jag lyssnat på har jag uppskattat lite bakgrundsfakta angående låten. Det ger en annan bild av den när man lyssnar.
Citera
2011-03-11, 17:54
Medlem
diemydarlings avatar
Ta det inte så jävla högtidligt är mitt råd. Ju coolare ni är desto coolare kommer ni uppfattas. Och varför inte avsluta med ett Misfits örhänge, die die die my darling.
http://www.youtube.com/watch?v=WBPfC...eature=related
Senast redigerad av diemydarling 2011-03-11 kl. 18:10.
Citera
2011-03-12, 02:35
Medlem
Gör som cult of luna när de spelade på hultsfred 09. Gå upp på scen och börja spela, spela i ett och efter sista låten säger ni "tack" och så går ni av. Det var för övrigt den bästa spelningen ajg varit på någonsin.
Citera
2011-03-12, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tauta
Gör som cult of luna när de spelade på hultsfred 09. Gå upp på scen och börja spela, spela i ett och efter sista låten säger ni "tack" och så går ni av. Det var för övrigt den bästa spelningen ajg varit på någonsin.

Det där funkar för Cult of Luna med sina episka emotionella mästerverk (objektivt sett).
Men jag vet inte om det skulle funka för t ex Slayer.

Dock så funkar "less is more" i det här sammanhanget, därmed inte sagt att du ska hålla käft helt.
Det handlar trots allt om publikkontakt; att lämna publiken med en känsla av att vilja ha mer.

Säg något som kanske kan skapa lite intresse för bandet. Har ni någon ny demo? När ni spelar eran nyaste låt kanske ni kan säga det? Någon liten anekdot om en låt om det finns det?

Men håll det kortfattat och ha inte för höga förväntningar första gångerna, allt kommer med tiden eller så gör det inte det och då är det bara att vara tyst istället
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in