Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-10, 16:02
Medlem
BesserWissers avatar
Ska ha fest imorgon och tänkte låta datorn spela spotify. Men som vanligt på fester, så får ju aldrig datorn vara ifred, då det ALLTID är någon som ska fram och börja pilla och ändra låtar och surfa.

Är det möjligt att låsa ner datorn så att det enda som går att göra utan lösenord, är Spotify?
Exempelvis som att den är i någon slags skärmsläckare eller något som har framme spotifykontroller men inget annat?

Datorn kör OSX 10.6.6.
Citera
2011-03-10, 16:04
Medlem
gör en ny användare i gruppen hanterat med föräldrakontroll. Via föräldrakontrollen kan du ställa in tillåtelse att endast köra spotifty och inget annat. se till att ingen spiller öl på datorn bara
Senast redigerad av teoljungberg 2011-03-10 kl. 16:07.
Citera
2011-03-10, 16:07
Medlem
tältpinnes avatar
Mer precist: skriv konton i spotlight och tryck enter, skapa ett gästkonto, kryssa i aktivera föräldrakontroll och öppna den. Kryssa sedan begränsad finder och tillåt endast markerade program. Gå till annat och leta upp Spotify. Kryssa och du är klar.
Citera
2011-03-10, 16:08
Medlem
Noetlovskijs avatar
Lås skärmen.

Program -> Verktygsprogram -> Nyckelhanterare -> Inställningar -> Visa status i menyraden

Klicka på det lilla hänglåset som dyker upp där vid klockan, välj "Lås skärm". Alla program är igång, skärmen är svart och det krävs lösenord för att visa skärmen - ditt adminlösenord.

Om du inte ska hålla på och fippla en massa med spotify så är det väl det enklaste sättet. Bara slå igång en playlist, lås skärmen och gå därifrån.
Senast redigerad av Noetlovskij 2011-03-10 kl. 16:12.
Citera
2011-03-10, 16:28
Medlem
willzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Lås skärmen.

Program -> Verktygsprogram -> Nyckelhanterare -> Inställningar -> Visa status i menyraden

Klicka på det lilla hänglåset som dyker upp där vid klockan, välj "Lås skärm". Alla program är igång, skärmen är svart och det krävs lösenord för att visa skärmen - ditt adminlösenord.

Om du inte ska hålla på och fippla en massa med spotify så är det väl det enklaste sättet. Bara slå igång en playlist, lås skärmen och gå därifrån.

Fan det där måste man ju lära sig göra!
Funkar perf!

Tack!
Citera
2011-03-10, 20:00
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Lås skärmen.

Ok men tanken var att gästerna skulle kunna fippla med Spotify, men endast spotify och inget annat. För att det är alltid så att gästerna aldrig är nöjda med låtarna jag väljer så därför tänkte jag att det kunde vara öppet att välja låtar själva men det och inget annat.
Citera
2011-03-10, 20:43
Medlem
Pallemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Ok men tanken var att gästerna skulle kunna fippla med Spotify, men endast spotify och inget annat. För att det är alltid så att gästerna aldrig är nöjda med låtarna jag väljer så därför tänkte jag att det kunde vara öppet att välja låtar själva men det och inget annat.

Kör då på teoljungbergs och tältpinnes förslag.
Citera
2011-03-10, 20:55
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palleman
Kör då på teoljungbergs och tältpinnes förslag.
Japp, det är det jag tänker.
Citera
2011-03-11, 04:42
Medlem
BesserWissers avatar
Nu har jag gjort exakt så men datorn tjatar VARJE gång programmet startas, om jag vill tillåta inkommande till spotify. Jag trycker ja varje jävla gång men nästa gång programmet startas så börjar tjatet igen. Är datorn senil eller bara störd?
Citera
2011-03-11, 10:08
Medlem
Brunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Nu har jag gjort exakt så men datorn tjatar VARJE gång programmet startas, om jag vill tillåta inkommande till spotify. Jag trycker ja varje jävla gång men nästa gång programmet startas så börjar tjatet igen. Är datorn senil eller bara störd?

Varför stänger du ner programmet hela tiden då?

Under festen kommer Spotify ändå vara igång hela kvällen. Inget problem.
Citera
2011-03-11, 10:43
Medlem
Citat:
Lås skärmen.

hur vet man vad sin "nyckelring" är då?
Citera
2011-03-11, 13:16
Medlem
nucces avatar
När jag har haft fest så har jag använt mig av
http://www.softheap.com/newadmin.html

bara skapa en användare, och sedan med detta program låsa dess rättigheter, tex inte få öppna några andra program, inte ändra skivbordsbackgrund, inte få trycka ctrl+del, inte visa några ikoner, ja, du kan styra precis allt som är visuellt och knapptryckningsfunktioner. som att stänga av windowsknapp + e för att öppna explorer. rek. varmt att sätta dig in i detta, väldigt lätt också..
Senast redigerad av nucce 2011-03-11 kl. 13:18. Anledning: fel länk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in