2011-03-10, 12:38
Medlem
SirKnasens avatar
Har lite halvpanik att hitta ett Systemkamerapaket. Eller min flickvän har rättare sagt.
Hon har tänkt skaffa kamera en längre tid men nu på lördag har hon åkt på att vara fotograf på sin systers dotters dop och behöver därför panik-köpa kamera.

Har kikat lite smått på följande men vad är mest prisvärt och skulle man klara sig med ett 18-55 för lite dopbilder elller tror ni man behöver zoomen i ett 18-105?

Nikon D3100 + 18-55/3,5-5,6 VR -Blir ju dyrt i slutändan då hon lär vilja skaffa ett 55-200/4-5,6 VR nästan direkt.
Nikon D5000 + 18-55/3,5-5,6 VR + 55-200/4-5,6 VR
Nikon D3100 + 18-55/3,5-5,6 VR + 55-200/4,0-5,6 VR
Nikon D5000 + 18-105/3,5-5,6 VR
Nikon D3100 + 18-105/3,5-5,6 VR

Nu när det kom lite hastigt på så har hon ju inte obegränsat med pengar och det ska ju till minneskort, väska och kanske UV-filter eller vad rekommenderar ni för filter som främst ska skydda linsen?

Om inte mediamarkt har något av dessa paket får jag nog åka till grannstaden och panikhandlar hos netonnet.
http://www.netonnet.se/art/foto/syst...RICESASCENDING
Citera
2011-03-10, 12:59
Medlem
Kör på D3100.

Om hon får röra på benen så räcker 18-55 gott och väl. Måste hon sitta still i kyrkbänken så är väl 18-105 roligare. Allt beror dock på hur långt ifrån hon är och vilka slags bilder hon vill ta. Hon kommer få roligare bilder om hon får gå runt och ta ifrån olika vinklar, men samtidigt så stör det ju ceremonin lite grann.

UV-filter är lite onödigt på så pass billiga objektiv, men det beror lite på hur pass försiktig hon är. Tar man hand om kameran är det inget problem, men om man är väldigt klumpig av sig så kanske man ska ha ett UV-filter framför. Väska är ju inget du måste köpa just nu, hon kan ha den över axeln eller i handväskan, eller så åker du på att bära den när hon inte orkar längre.
Citera
2011-03-10, 13:01
Bannlyst
1. UV-filer.
2. Varför ett kit? Hundra gånger bättre och mer prisvärt att köpa "delar" var för sig.
3. Känns lite onödigt att hastigt köpa en systemkamera enbart för ett dop, om hon nu ändå inte är särskilt professionell? Man behöver inte alltid ha en bra kamera för att ta bra kort, man ska ha kunskapen också. Auto är det värsta som finns.
4. Skit i 18-55 och gå till en fotoaffär och köp ett bättre allround-objektiv.

Och sista punkten; Köp CANON!!!!!!!!!!!!!
Citera
2011-03-10, 13:15
Medlem
SirKnasens avatar
Helt grön är hon ju inte då hon gått flertalet fotokurser och fotat en del men nu när hon ska köpa sig sin egen kamera vill hon ju såklart ha så mycket "bang for the bucks" som möjligt. Är mest jag som är grön

Lutar väl mest åt "Nikon D3100 18-105 VR + Väska" och så ett minneskort för totalt ca 6000kr hos netonnet.

Så Fittstrularn.... fixa ett bättre paket av lösa delar för 6000kr nu.
Citera
2011-03-10, 16:34
Medlem
Parasights avatar
Såvida den inte är mycket billigare finns det ingen anledning att välja D5000 över D3100. Den sistnämnda är lite bättre i det mesta, det enda den saknar är vridbar skärm.
18-55 och 18-105 är i praktiken likvärdiga i allt utom förstås brännvidden, och optiskt fullt tillräckligt bra för alla utom riktiga proffs och internetfolk som tror de är proffs. De är förstås lite plastiga, men det har ingen praktisk betydelse.
Till ett dop är det inte så dumt med lite extra brännvidd om man sitter ett par rader bak.
Ofta är det dåligt ljus i kyrkor, och en ljusstark fast normal, typ AF-S 35 mm 1,8G vore egentligen att föredra, men det bygger på att man springer runt en del, vilket kanske inte alltid uppskattas på ett dop.
Fittstrularn lever upp till sitt nick, och vet inte vad han pratar om. Om det är ett kamerahus med ett billigt men bra allroundobjektiv du vill ha, så ska du köpa ett kit.
Canon gör också utmärkta kameror, men att säga att det ena märket överlag är bättre än det andra tyder bara på fanboyism och dålig koll.
Citera
2011-03-10, 17:18
Medlem
Busstids avatar
Tråkigt att det ska bli märkeskrig direkt i varje tråd. Jag kör med Pentax, det är grejer det! Nä men ärligt talat. Är hon helt grön på fotografering? Att ta bilder i kyrkor och liknande är ganska svårt med tanke på det ofta ganska värdelösa ljuset.. men visst, man kommer ganska långt genom att bara köra på auto. Samtidigt så ska man inte förvänta sig några mästerverk bara för att man håller i en systemkamera - oftast blir det tvärtom.

Vore jag dig skulle jag nog satsa på paketet med D3100 med kitobjektivet samt 55-200. Om man inte är grymt intresserad och är sin egen värsta kritiker så kommer man väldigt långt med det paketet. Skulle vilja påstå att de allra flesta som köper systemkameror aldrig använder något annat än kitobjektivet.
Citera
2011-03-10, 17:40
Medlem
SirKnasens avatar
Tjejen är den enda som kommer få gå runt lite och fota, alla andra får hålla sig i kyrkbänkarna.
Var förbi Mediamarkt på vägen hem från jobbet och la undan en 3100 med 18-105VR objektivet. Lyckades få ner priset till samma som hos nettonnet dvs. 5690kr. Sen kan min flickvän köpa till ett 55-200 eller 55-300 senare, eller vad hon nu vill ha mer för objektiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in