Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-10, 11:57
Medlem
Pasiphaes avatar
När räknas räntan ut på pengarna man har i banken? Varje månad? I slutet av året?

(Om det är i slutet av året så kan man ju sätta in pengar den 29 december och sen ta ut dom 1a januari och investera dom på annat sätt under tiden?)
Citera
2011-03-10, 12:02
Medlem
knullklassons avatar
Jag fick min ränta för 2010 i mitten av december (Swedbank). Räntan är som bekant väldigt, väldigt låg så räkna inte med några stora summor såvida du inte har några miljarder på det ränteberättigade kontot.
Citera
2011-03-10, 12:39
Medlem
Offlines avatar
Jag tror det räknas per dag. Att dom summerar ihop alla dagarna på året du haft pengar på kontot och sedan betalr ut det i slutet av december.
Citera
2011-03-10, 19:53
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Offline
Jag tror det räknas per dag. Att dom summerar ihop alla dagarna på året du haft pengar på kontot och sedan betalr ut det i slutet av december.

Det låter väldigt logiskt.

Någon insatt som kan bekräfta detta?
Citera
2011-03-11, 21:40
Medlem
Tjippmunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
Det låter väldigt logiskt.

Någon insatt som kan bekräfta detta?

stämmer. räntan räknas per dag och betalas (oftast) ut i slutet på året eller när kontot avslutas
Citera
2011-03-12, 01:31
Medlem
[quote=Pasiphae](Om det är i slutet av året så kan man ju sätta in pengar den 29 december och sen ta ut dom 1a januari och investera dom på annat sätt under tiden?)QUOTE]

Nej.. Räntorna räknas för varje dag.. 360 dagar..
Visst du kan ha dom i 2-3 dagar från 29 dec till 1 jan.. Men då får du betalat enbart för dessa 3 dagar.. Det är samma sak som att du stoppar in pengar 25 mars -> 28 mars..

Du tror att man kan tex låna 1 milj från en bank den 29 de och stoppa in i swedbank o få tex 3% ränta sen ta ut den 1a o betala tillbaka sedan få 30 000 kr från räntan varav 9k är skatt.. Men så fungerar det inte min vän..

Citat från swedbank :
Citat:
Antalet räntedagar är alltid 360 dagar dividerat med 360 för varje helt år

Matematisk formel :

X * Y^(D/360) = pengar.

Där X är summan du stoppar in.
Y är räntan.
D är antal dagar du har dina pengar i banken för ränta ^^
Citera
2011-03-12, 09:55
Medlem
Varje hel dag.

Hur 360 fungerar förstår jag inte. Man får missa 5-6 dagar eller vad?
Citera
2011-03-12, 10:04
Medlem
boppaloozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
När räknas räntan ut på pengarna man har i banken? Varje månad? I slutet av året?

(Om det är i slutet av året så kan man ju sätta in pengar den 29 december och sen ta ut dom 1a januari och investera dom på annat sätt under tiden?)
Hur räntan räknas ut beror helt och hållet på vilken typ av konto det gäller. Vanligast är nog att den räknas ut per dag, men det finns vissa kontotyper som inte ger någon ränta alls, och andra typer av konton som bara ger ränta på pengar som har varit insatta minst ett visst antal dagar och ytterliggare vissa typer av konton som bara ger ränta på saldobelopp som överstiger en viss gräns.

Att sätta in pengar på kontot precis före årsskiftet och sen ta ut dom igen precis efter nyår tror jag inte ger nån större ränta, så lättlurade är dom inte på banken, däremot har jag hört om raka motsatsen, att ta ut alla pengar strax före nyår och låsa in dom i bankfacket, för att sedan sätta in dom igen efter nyår, eftersom förmögenhetsskatten beräknades efter saldot på kontot den 31 december.
Citera
2011-03-14, 09:49
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boppalooz
Hur räntan räknas ut beror helt och hållet på vilken typ av konto det gäller. Vanligast är nog att den räknas ut per dag, men det finns vissa kontotyper som inte ger någon ränta alls, och andra typer av konton som bara ger ränta på pengar som har varit insatta minst ett visst antal dagar och ytterliggare vissa typer av konton som bara ger ränta på saldobelopp som överstiger en viss gräns.

Att sätta in pengar på kontot precis före årsskiftet och sen ta ut dom igen precis efter nyår tror jag inte ger nån större ränta, så lättlurade är dom inte på banken, däremot har jag hört om raka motsatsen, att ta ut alla pengar strax före nyår och låsa in dom i bankfacket, för att sedan sätta in dom igen efter nyår, eftersom förmögenhetsskatten beräknades efter saldot på kontot den 31 december.

Men vi har väl ingen förmögenhetsskatt nu?
Citera
2011-03-14, 11:59
Medlem
visssa räknar per år, andra per placeringslängd(bunden placering) och någon räknar der dag(olåst på räntebärande konto)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in