2011-03-10, 11:07
Medlem
Här finns topp 10 enligt Forbeslistan.
Var finns den kompletta?
Sen står det också att Kamprad rasar från 11:e till 162:a plats. Förmögenheten krymper från 17 miljarder dollar till 6 miljarder dollar.
Hur har det gått till?
Gömmer han pengar eller har han donerat bort dem, spridit inom familjen eller bara gjort dåliga affärer?
2011-03-10, 11:11
Medlem
slavakowskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Här finns topp 10 enligt Forbeslistan.
Var finns den kompletta?
Sen står det också att Kamprad rasar från 11:e till 162:a plats. Förmögenheten krymper från 17 miljarder dollar till 6 miljarder dollar.
Hur har det gått till?
Gömmer han pengar eller har han donerat bort dem, spridit inom familjen eller bara gjort dåliga affärer?

Om jag inte misstar mig har han väl placerat pengar i någon stiftelse i Liechtenstein(som han indirekt kontrollerar), därför det inte visas som hans egen förmögenhet.
2011-03-10, 11:17
Medlem
SoZRandoms avatar
ja jag hörde något lurt om att han placerar om pengar för att slippa betala skatt för dom osv eller något sånt.
2011-03-10, 13:46
Medlem
invisuss avatar
Jag har för mig att dom bara räknar rena pengar inte pengar som sitter i aktier etc, tror dom räknar lite konstigt, detta är jag dock inte säker på?
2011-03-10, 15:24
Medlem
Oformads avatar
Principen är väl bara att dom räknar hans förmögenhet olika år från år.

För ett tag sen var han ju världens rikaste man, då dom räknade på att han ägde IKEA, vilket självklart stämmer, men är inte officiellt.

I slutändan är all upskattning av kamprads förmögenhet bara bullshit hursomhelst eftersom IKEA inte har något officiellt marknadsvärde och hans ägande inom sfären är sjukt luddigt.

Forbes siffror är mycket bättre för personer med aktieinnehav, då dom faktiskt stämmer i dessa fall.
2011-03-10, 21:59
Medlem
bernankes avatar
Ekonomi - övrigt => Kändisskvaller

/mod
2011-03-10, 22:02
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Han förflyttar pengar till stiftelser så att efter hans död, ska pengarna inte kunna "försvinna" och förbrukas.

Hade han haft de som privatperson hade det säkerligen blivit problem mellan barnen när han död.

Troligaste anledningen enligt mig, men är inte säker på att detta är fallet. Skatt betalar han nog redan så lite så möjligt, så handlar inte om det tror jag.

(Helt okej enligt mig att han inte betalar skatt i Sverige, vill jag tillägga)
2011-03-10, 23:55
Medlem
mishimas avatar
Det finns en tråd om Kamprad.

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här