• 1
  • 2
2011-03-10, 10:33
Medlem
Det e så att jag e i skolan just nu och jobbar med ett projektarbete om vegetarianer.
Just nu ska jag skriva om vad en vegetarian äter under en Vecka, så jag undrar om någon av er kan ge mig lite tips
Citera
2011-03-10, 10:51
Medlem
Nobheads avatar
Grönsaker äter dem väldigt mycket av och har enligt en okänd källa hört talas om att dem inte äter kött. Men det sistnämnda kan jag varken bekräfta eller dementera.

Lycka till!
Citera
2011-03-10, 10:52
Medlem
HallonBoriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Historic
Det e så att jag e i skolan just nu och jobbar med ett projektarbete om vegetarianer.
Just nu ska jag skriva om vad en vegetarian äter under en Vecka, så jag undrar om någon av er kan ge mig lite tips

måste det vara "på riktigt"? kan du inte bara ta lite olika vegetariska maträtter ? finns ju hur många sådana som helst om man söker lite på google
Citera
2011-03-10, 11:03
Medlem
Bedragens avatar
Citat:

Vad äter ickevegetarianer? Det är en ganska personlig fråga och upp till var och en efter egna smakpreferenser.

Men huvudregeln är väl att dem äter snarlik kost men använder soja och -tofuprodukter som substitut för köttprodukter samt att dem vanligen äter mycket balgväxter och andra grönsaker som uppfyller behovet av vitaminer och mineraler som dem inte får i sig från köttprodukter.
Citera
2011-03-10, 11:22
Medlem
n3xmillionaires avatar
De äter gräs. Och morötter. Och hundmat.
Citera
2011-03-10, 11:33
Medlem
tältpinnes avatar
Exempel på vad jag stoppar i mig till middag

Mån: Tjockpannkaka med lingonsylt
Tis: Hemgjorda falafel med ris
Ons: Spansk bondomelett med champinjoner
Tors: Hemlagad pizza med aubergine, habanero, tomat, mozarella och pesto
Fredag: Salsa m. olika sorters bönor och potatisklyftor stekta i ugn
Lördag: Quornfärs tillagad som köttfärssås, spenatpasta
Söndag: Crêpes med champinjonfyllning och avokadosallad

Till frukost äter jag oftast gröt och surdegslimpa samt ett par kokta ägg. Lunch kan vara en butternut-soppa, ärtsoppa, eller en kombination av rester från tidigare middag.
Citera
2011-03-10, 11:36
Medlem
CokaColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Exempel på vad jag stoppar i mig till middag

Mån: Tjockpannkaka med lingonsylt
Tis: Hemgjorda falafel med ris
Ons: Spansk bondomelett med champinjoner
Tors: Hemlagad pizza med aubergine, habanero, tomat, mozarella och pesto
Fredag: Salsa m. olika sorters bönor och potatisklyftor stekta i ugn
Lördag: Quornfärs tillagad som köttfärssås, spenatpasta
Söndag: Crêpes med champinjonfyllning och avokadosallad

Till frukost äter jag oftast gröt och surdegslimpa samt ett par kokta ägg. Lunch kan vara en butternut-soppa, ärtsoppa, eller en kombination av rester från tidigare middag.

Måste passa på att fråga vegetarianen:

har en flickvän som är vegetarian och som oftast är väldigt blek i hyn, har även en polare med samma issue. Är det något med quornet som gör att huden tappar pigment eller är det jag som är helt fel ute med pigmentet över huvud taget?
Citera
2011-03-10, 11:42
Medlem
patiponkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CokaCola
Måste passa på att fråga vegetarianen:

har en flickvän som är vegetarian och som oftast är väldigt blek i hyn, har även en polare med samma issue. Är det något med quornet som gör att huden tappar pigment eller är det jag som är helt fel ute med pigmentet över huvud taget?

Är nog bara ett sammanträffande.
Har varit vegetarian i 12 år och känner säkert 10-15 stycken andra som är och aldrig ansett någon av oss vara blekare än ickevegetarianer.
Citera
2011-03-10, 11:45
Medlem
patiponkens avatar
Citat:

Följande mat är nog det jag äter oftast. Obs, jag är ingen hälsoveggare direkt.

Sojakorv med bröd.
Paj med broccoli, fetaost och semitorkade tomater.
Quornfile med kokt potatis och nån god sås.
Chili sin carne (vita bönor och nån annan bönblandning) sojafärs med ost fajitas till.
Pannkakor med sylt och glass
Citera
2011-03-10, 20:20
Medlem
Scudds avatar
Kan ta förra veckans då:

Frukostar:

Måndag: Havregrynsgröt med äpple och kanel
Tisdag: Grovt bröd med någon tofuskiva på
Onsdag: Müsli med torkad frukt

Sen börjar jag om, på söndagen körde jag dock en tallrik med färska frukter och hemgjord glass, gjord av cashewnötter, vatten, sirap och vaniljstång.

Luncher:

Måndag: Spenatsoppa
Tisdag: Hemgjorda smörgåsar med ruccola, tomat och avocado.
Onsdag: Likadana smörgåsar.
Torsdag: Rester ifrån onsdagens middag.
Fredag: Broccoligratäng med hemgjord vitlöksost.
På helgerna blir det i regel minilunch till eftermiddagstéet, scones med fikonmarmelad och solroskärnor är en favorit.

Middagar:

Måndag: Spaghetti & "Köttfärssås" (Gjord på seitan- och tofu ihopmixat).
Tisdag: Samma, det blev en lite stor sats...
Onsdag: Linsgryta med morötter, purjolök och tofutärningar.
Torsdag: Ärtsoppa med dragon samt pannkakor, gjorda på sojamjölk och no- egg med sylt och socker.
Fredag: Hasselbackspotatis, seitanstek, röra med auberginekaviar, lök och lite kryddor.
Lördag: Hemgjord "kebabpizza" med seitanbitar eller sojastrimlor, med vitsås gjord på soyghurt, chilisås och lite kryddor.
Söndag: Potatis, kikärtsbiffar och kokta morötter.
Citera
2011-03-11, 17:17
Medlem
Queen-Obscences avatar
Har släktingar som slutat vara vegetarianer eftersom att de fått proteinbrist, vegetarianer verkar oftast ha någon form av brist och brukar behöva lägga till tillskott till maten.
Citera
2011-03-11, 17:53
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queen-Obscence
Har släktingar som slutat vara vegetarianer eftersom att de fått proteinbrist, vegetarianer verkar oftast ha någon form av brist och brukar behöva lägga till tillskott till maten.
Ja, hjärnbrist.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in