2011-03-10, 00:15
Medlem
Frank.Costanzas avatar
...som ni gärna får hjälpa mig gräva vidare i.

Föreställ er en man skyldig till ett brott.
Han kliver in i en kloningsmaskin och följande sker:

http://img33.imageshack.us/f/problemet.png/

Hur bör man nu göra?
Vad säger detta er om oss människor? Jag blir iaf lite ställd av funderingen kring vad vi är, på vilka grunder vi dömer osv...

Observera att eventuella dagismålningar och stavfel kan bero på att jag är jävligt trött just nu.

EDIT: Såg att jag skrivit 'mordet' i bilden. Det var egentligen lite fel. Det kan visserligen vara ett mord men det är inte relevant.
Senast redigerad av Frank.Costanza 2011-03-10 kl. 00:18.
Citera
2011-03-10, 00:23
Medlem
Aizels avatar
Lite knepig fråga, men personligen tycker jag nog hen skall anses som oskyldig. Det är ju inte samma människa som innan och eftersom man på riktigt tagit bort hans minne är känner han sig precis lika skyldig som om någon sa att det var du som skjöt Palme. Så även om man finner honom skyldig skulle straffet inte vara en konstruktiv åtgärd, vilket väl är meningen med straff i lagens mening.
Citera
2011-03-10, 00:23
Medlem
Frank.Costanzas avatar
Jag är nästan lite ställd själv av tanken. Fick den rätt så nyss så har itne funderat sådär värst mycket, men är det alltså så att vi dömer människor för deras... minnen?
Citera
2011-03-10, 00:24
Medlem
Caparzos avatar
Ganska solklart fall, han blev mördad i steg 2. De objektiva rekvisiten för mord är uppfyllda och att en "tvilling" skapas senare spelar ingen roll.
Citera
2011-03-10, 00:30
Medlem
Det är ju en icke fråga eftersom han inte skulle behålla sin personlighet om alla hans minnen var försvunna.
Citera
2011-03-10, 00:34
Medlem
Vad ni ovanför hävdar är alltså att en kriminell person inte behöver något straff om denna tappar minnet.
Citera
2011-03-10, 01:06
Medlem
Låter som att det kan likställas lite med när gärningsmän åberopar tillfällig sinnesförvirring... Man försöker väll att vårda och rehabilitera dessa för att sedan släppa dem fria under någon slags uppsikt eller?

Om han begått ett brott så beror det enligt mig på en personlighetsstörning och därmed är minnet av det rätt oviktigt (minne och personlighet går ju hand i hand men vi bortser väll från det och anpassar oss till den hypotetiska situationen som du lagt fram). Han borde alltså tas om hand på något vis och absolut inte bara släppas fri.

Kolla in filmen Memento, är ett lite verkligare exempel av vad du föreslår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in