Flashback bygger pepparkakshus!
2011-03-09, 22:45
Medlem
Hej.

Ska flytta över min hårddisk till en annan dator. Tänkte då att jag skulle installera alla drivrutiner till de delar som finns i den nya datorn redan innan jag genomfört förflyttningen. Går detta? Kan man har mer än en drivrutin istallerad för t.ex. grafikkort eller moderkort?

Tips på något annat jag bör tänka på uppskattas.
Citera
2011-03-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PantarN90
Hej.

Ska flytta över min hårddisk till en annan dator. Tänkte då att jag skulle installera alla drivrutiner till de delar som finns i den nya datorn redan innan jag genomfört förflyttningen. Går detta? Kan man har mer än en drivrutin istallerad för t.ex. grafikkort eller moderkort?

ÄR det hårddisken som har operativsystemet installerat på sig så bör du formatera och ominstallera. Riktigt jobbigt att få en hyggligt funktionsduglig dator annars.
Citera
2011-03-09, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zondar
ÄR det hårddisken som har operativsystemet installerat på sig så bör du formatera och ominstallera. Riktigt jobbigt att få en hyggligt funktionsduglig dator annars.
Okej. Kan du förklara varför?
Citera
2011-03-09, 23:16
Medlem
Främst beror det på drivrutiner samt kopplingar i registret som skapas utefter hårdvaran vid installation.

Väljer du att inte ominstallera så får du troligtvis en massa konflikter då hårdvaran skiljer sig så mycket.

Har du en helt identisk dator däremot så är det bara och byta, då ska den vara helt och hållet identisk med...

Lyckas du rensa i drivrutinsgröten samt registret så har jag för mig att MS använder något nummer som är kopplat till hårvaran du använder när du aktiverar ditt windows, så det kan även bli bekymmer här
Senast redigerad av zondar 2011-03-09 kl. 23:20.
Citera
2011-03-09, 23:24
Medlem
Man skulle ju dock kunna dela upp systemdisken i olika delar och boota olika partitioner på olika datorer.
Vad har TS för syfte med bakom frågan? Ska du köra hotswap eller vad ska du göra?

Annars tror jag det går att bara byta diskar, och köra en reparationsinstallation för att skriva om register och ta bort alla drivrutiner.
Citera
2011-03-10, 06:39
Moderator
Protons avatar
Jag har personligen väldigt dåliga erfarenhheter av att flytta ssystemdiskar mellan olika plattformar. Skulle rekommendera dej en ominstallation om systemen skiljer sej allt för mycket, precis som tidigare påpekats. Risken är dessutom stor att windows vägrar starta öht på det nya systemet.
Citera
2011-03-10, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Jag har personligen väldigt dåliga erfarenhheter av att flytta ssystemdiskar mellan olika plattformar. Skulle rekommendera dej en ominstallation om systemen skiljer sej allt för mycket, precis som tidigare påpekats. Risken är dessutom stor att windows vägrar starta öht på det nya systemet.

Citat:
Ursprungligen postat av PantarN90
Hej.

jag har ett pogram i windows 7 funkar garanterat till xp/vista med det heter Driver checker funkar bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in