• 1
  • 2
2004-09-08, 17:44
Medlem
Hej.

Tänkte höra vad någon saabkunnig har att säga om en 900:a 94, har gått ca 14000 mil. Nybesiktigad och klar. Det är en del lackskador, men har kontakter som kan ordna det. Jag ska få köpa den för 27000:- av en kompis. Det har varit tre ägare. Det är en sexa i den. Hur är det med service och så? Dyr att äga? Något annat som är typiskt saab? Har aldrig ägt någon förut.
Citera
2004-09-08, 17:50
Medlem
TheMPGs avatar
rost, trasiga el-detaljer (elhissar m.m), funkar ev AC? dyr att laga, vxl-lådan är ett gissel på gamla saabar om det är manuell, saabs automater funkar som vilken som hellst. Servicebok kanske?
Citera
2004-09-08, 17:56
Medlem
kaleids avatar
14' mil låter väldigt lite för en 11 år gammal bil. Jag skulle undersöka den noggrant om jag vore du.
Citera
2004-09-08, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMPG
rost, trasiga el-detaljer (elhissar m.m), funkar ev AC? dyr att laga, vxl-lådan är ett gissel på gamla saabar om det är manuell, saabs automater funkar som vilken som hellst. Servicebok kanske?

Alla elhissar/ spelgar funkar. Ac och antispinnen är paj, det glömde jag skriva. Fast jag har klarat mig utan det i alla andra tidigare bilar . Det är automatlåda, nya sommar/ vinterdäck. Servicebok vet jag inget om ännu. Frågan är då, kan den vara värd pengarna? Jag tycker inte priset låter så farligt, den går hur bra som helst. Är det något specifikt med just sexorna som man i övrigt ska tänka på?
Citera
2004-09-08, 18:14
Medlem
TheMPGs avatar
det är en opelmotor, så kvaliteten är väl inte den bästa, men den rullar på som en bil ska..
Citera
2004-09-08, 18:15
Medlem
Klaus Meines avatar
Äger en sån, gått ca 15000 inga problem än så länge, haft den ca ett år, är nöjd.
Enda nackdel jag kan komma på är att den är väldigt törstig.
Tycker det låter som ett ganska bra pris så här på rak arm.
Citera
2004-09-08, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaleid
14' mil låter väldigt lite för en 11 år gammal bil. Jag skulle undersöka den noggrant om jag vore du.

14000 mil är det som gör den så intressant, dvs att den gått ganska lite på alla dess år. Hur kan jag kolla på ett ungefär att det stämmer? Finns servicebok kan jag försöka luska i den om det stämmer, men annars?
Citera
2004-09-08, 19:39
Medlem
kaleids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qaz
14000 mil är det som gör den så intressant, dvs att den gått ganska lite på alla dess år. Hur kan jag kolla på ett ungefär att det stämmer? Finns servicebok kan jag försöka luska i den om det stämmer, men annars?
Det är svårt att göra som lekman. De uppenbara grejorna, såsom nedsliten gaspedal, är ju enkla att fixa för säljaren. Det bästa är nog att låta en fackman inspektera den - tror att motormännen bistår med sådant?

Sålde förresten min Saab 900 -94 för 27000:- idag
Citera
2004-09-08, 21:31
Medlem
TheMPGs avatar
miltalen kan du kolla upp genom att beställa tidigare besiktningsprotokoll
Citera
2004-09-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaleid
Det är svårt att göra som lekman. De uppenbara grejorna, såsom nedsliten gaspedal, är ju enkla att fixa för säljaren. Det bästa är nog att låta en fackman inspektera den - tror att motormännen bistår med sådant?

Sålde förresten min Saab 900 -94 för 27000:- idag

Ok, vi får väll se vad det blir av.

Tack för hjälpen alla.
Citera
2004-09-14, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaz
Alla elhissar/ spelgar funkar. Ac och antispinnen är paj, det glömde jag skriva. Fast jag har klarat mig utan det i alla andra tidigare bilar . Det är automatlåda, nya sommar/ vinterdäck. Servicebok vet jag inget om ännu. Frågan är då, kan den vara värd pengarna? Jag tycker inte priset låter så farligt, den går hur bra som helst. Är det något specifikt med just sexorna som man i övrigt ska tänka på?

Tycker det låter som en överpris jag..
Om du har otur så kan AC bli mkt dyr att laga iframtiden om du vill det, Är ju grymt sönt under sommarhalvåret.. men det är min mening. Har man haft AC en gång så byter man aldrig ner sig..
Citera
2004-09-14, 21:49
Medlem
enverhoxha99s avatar
Kollar man runt lite i olika bilannonser så ser man att det är kanske ca 5-6000 för högt pris med tanke på dom icke fungerande grejerna. AC kan ju bli totalt apdyr att fixa, och som någon sa, det är fantastiskt skönt på sommaren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in