2011-03-09, 21:15
Medlem
Hur läser man egenltigen man-sidorna i unix-systemet?

Det är såhär att på datortentan för kursen TDIU04 på LiTh@LiU ( http://www.ida.liu.se/~TDIU04/info/courseinfo.sv.shtml ) så får man bland annat använda terminalens/unix man sidor för att t ex få reda på lite om hur vector fungerar.

Men ett problem är att man har svårt att förstå dem och det är något komplicerat och lite underligt. Svåra exempel och allt.

1. Hur läser man dem egentligen?

2. Någon som vet var man kan hitta någon samling på/hur man kan ta reda på hur man hittar vilka c++-dokument bland manual-sidorna som finns tillgängliga?

(För att läsa mer komplicerade "ingenjörs"-saker, så krävs en viss metodik har det märkts. Det är ju inte direkt att läsa en litterär ok. Datablad för elektroniska komponenter läses ju på ett visst sätt har man lärt sig.)
Citera
2011-03-09, 21:27
Moderator
Protons avatar
man-sidor tas omhand i övriga os.

C++ -> Övriga OS /Mod
Citera
2011-03-09, 21:30
Medlem
man pages brukar vara väldigt tekniska. De beskriver exakt hur det fungerar, men man bör vara relativt kunnig för att förstå dem. Läs dem riktigt noga, för de är avsedda att tolkas exakt.
Citera
2011-03-09, 21:31
Medlem
fixiefyllas avatar
t.ex
astmatix - 21:29 <~> man -s 3C string
astmatix - 21:29 <~> man -s 3C++ vector

söka i en öppen man-sida kan du göra med "/"

lycka till med tentan.
Citera
2011-03-09, 21:34
Medlem
liqueurs avatar
1.
oftast använder jag mig av dem för att se vilka argument man ska skicka med och vilka returvärden man kan förvänta sig.

2.
jag brukar använda apropos när jag inte vet exakt vilken man fil jag ska öppna.
se man apropos för info om hur man använder det programmet
Citera
2011-03-09, 22:05
Medlem
tacktack allihop så länge.!

2.1 Hur menas med detdär med apropos? Jag provade apropos, jag skrev t ex "apropos vector" det kom massa text på v.. Hmm. Någon slags sökprincip? Var det med apropos man kunde hitta alla man sidor? Eller hur hittade man dem?

2.2 Och vad kan man säga dessa växlar fungerar? "man -s 3C++ vector"

2.3 Hur söker man med / ? Jag provade trycka, man -s 3C++ vector och "/" och skrev "begin" (tänkte lite på t ex vec1.begin(); . DEt kom massa text. Är det något slags sökresultat man får då t ex? Hur tolkar man det och hur kan man göra med dem?
Citera
2011-03-09, 22:42
Medlem
Du läser dem uppifrån och ner. Om du inte förstår gör du det en gång till. Om du inte vill läsa allt söker du med "/". Om du inte hittar något på första sökningen kan du söka en gång till. Repetera dessa steg tills du förstår.
Citera
2011-03-10, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IP-pel
2.2 Och vad kan man säga dessa växlar fungerar? "man -s 3C++ vector"
Växeln -s begränsar det hela till en specifik sektion. Just t.ex. vector finns med i andra språk, så man vector riskerar att ge dig något helt annat än det du vill.

Däremot kan det vara bra att prova apropos först, för att se vad sektionen man ska använda heter, och i vissa fall vad mansidan heter. På ett Debian-system får jag t.ex. följande:

Kod:
$ apropos vector
/.../
std_vector (3cxx)    - (unknown subject)
/.../
vector (3blt)        - Vector data type for Tcl

Det ger vid handen att sektionen för C++ heter 3cxx och att manualsidorna har namn som börjar med std_ (för att vector ligger i namnrymden std::). Jag kan därmed välja just den manualsida jag är ute efter såhär:

Kod:
$ man -s 3cxx std_vector

Citat:
Ursprungligen postat av IP-pel
2.3 Hur söker man med / ? Jag provade trycka, man -s 3C++ vector och "/" och skrev "begin" (tänkte lite på t ex vec1.begin(); . DEt kom massa text. Är det något slags sökresultat man får då t ex? Hur tolkar man det och hur kan man göra med dem?
"/" när du tittar på en manualsida tar dig till nästa ställe i sidan där det du söker efter finns. Du kan upprepa sökningen genom att tryck bara "/" följt av [Enter], då kommer du till nästa ställe. Så du är fortfarande kvar i manualsidan...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in