2011-03-09, 20:20
Bannlyst
http://www.rajalacamera.se/Published...mcode=24L10802

Varför är den så dyr? Vad är det som gör det? iof 37mp, men det borde väl inte dra iväg så mycket?

Är det för märket, Leica? eller är det diamanter som tryckknappar o dylikt(inte för att det är det men endå)
Citera
2011-03-09, 20:23
Medlem
Kanske vart en nolla för mycket när dom la in produkten?
Citera
2011-03-09, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peekaboo90
Kanske vart en nolla för mycket när dom la in produkten?

Nej, har kollat upp det. Den kostar så mycket!
Citera
2011-03-09, 20:40
Medlem
Parasights avatar
Mellanformatskameror är dyra. Avancerad teknik i små serier kostar. Jag tror inte den är (mycket) dyrare för att det är en Leica, Phase One och Hasselblad är inte heller gratis.
Citera
2011-03-09, 22:11
Medlem
GLYKOZs avatar
Tror att det är den nya tekniken som är väldigt dyr att utveckla,samt att antalet av sådana här kameror görs i små serier vilket ger relativt liten vinst i förhållande till utvecklingskostnaden!

Min Canon Eos 1Ds kostade t.ex 80.000-100.000 för 8 år sedan när den var ny,köpte min begagnad dock!

Hasselblads flaggskepp kostade 350.000 fö ett par år sedan,nu ligger den runt 250.000!
Citera
2011-03-13, 12:54
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasight
Mellanformatskameror är dyra. Avancerad teknik i små serier kostar. Jag tror inte den är (mycket) dyrare för att det är en Leica, Phase One och Hasselblad är inte heller gratis.

Ja, det är inte ett lika våldsamt överpris som för Leicas övriga produkter egentligen. För en gångs skull ligger de hyfsat nära övriga tillverkare... S2 är fin, klart snyggaste digtala mellanformataren. Den var nog inte gratis att utveckla heller. Leicas första autofokussystem någonsin, en helt ny objektivfattning och förstås nya objektiv till den. Byggkvalitén lär vara grym, men jag vet inte hur den presterar jämfört med konkurrenterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in