2011-03-09, 19:19
Bannlyst
Vad tycker ni?

Ska föräldraförsäkringen delas lika eller ska småbarnsföräldrarna få bestämma själv?

Själv anser jag att föräldrarna ska få bestämma över detta själv, de känner sina barn bäst och det tycker jag är tillräckligt bra argument.
Citera
2011-03-09, 20:06
Medlem
Föräldrarna ska få bestämma själva, helt klart! Dock kan jag tänka mig en lag som tvingar föräldrarna att dela 50/50 om någon av dem kräver det.
Citera
2011-03-09, 20:22
Medlem
Charmaines avatar
Föräldrarna bör få bestämma själva. Jag förstår och uppskattar tanken med att lagstadga om 50/50, men tycker ändå det är fel. Vi kan inte lagstadga fram jämlikhet, vi kan inte tvinga folk dela "rättvist" på precis allt.

Jag tycker det vore bättre att lagstadga om att mannen föder och ammar vartannat barn i stället, skulle vi få se på jämställdhet...
Citera
2011-03-09, 21:03
Medlem
Rektangels avatar
Problemet är att enbart de av föräldrarna som är vårdnadshavare kan ta ut föräldrapenning.

Tyvärr är föräldrapengens utformning som gjord för vårdnadstvister eftersom en mor med ett barn fött utom äktenskapet har intresse av att få ensam vårdnad så att all föräldrapeng tillfaller henne.
Särskilt om man tvingar föräldrar som är vårdnadshavare att dela lika mot deras vilja.

Har mamman ensam vårdnad tillfaller all föräldraledighet till henne.

Ogift mor får alltid ensam vårdnad om ett barn oavsett faderns lämplighet som vårdnadshavare,och annarsfadern måste ha mammans samtycke. I annat fall måste saken avgöras i en rättslig process.

En stor förklaring till många vårdnadtvister och rättsprocesser är att en del ensamstående mammor kämpar med näbbar och klor om att få behålla ensam vårdnad. En mor har alltid ensam vårdnad om ett barn om det är fött utom ett äktenskap, och hon inte frivilligt medger fadern del i denna i samband med att faderskapbekräftelsen upprättas.

Hon har vetorätt angående faders del i vårdnaden.

Skulle man tillämpa en tvingande lagstiftning om delning av föräldrapengen uppmuntrar man i praktiken den ensamma mamman att ta strid för ensam vårdnad i syfte att få alla föräldradagarna.
Inget hindrar dock den ensamma mamman att överföra föräldradagar till sin nya sambo.

Citat:
Vid gemensam vårdnad har ni som är föräldrar rätt till 240 dagar var med föräldrapenning. Av dessa är 60 dagar reserverade för var och en av er.

- Ensam vårdnadshavare? Då har du rätt till alla 480 dagar.

http://www.forsakringskassan.se/info...drapenning-hur

Det går inte ens överlåta till den andre föräldern (pappan) om man som mor har ensam vårdnad och aldrig varit gift med henne.

Citat:
Vem har rätt till föräldrapenning?

Föräldrapenning betalas ut till barnets föräldrar eller till särskilt förordnad vårdnadshavare som har vårdnaden om barnet. Föräldrapenning betalas också ut till den eller de som tar emot ett barn i syfte att adoptera det. Dessutom betalas föräldrapenning ut till den som bor tillsammans med föräldern och

•har eller har haft andra gemensamma barn med föräldern
•är eller har varit gift med föräldern
•är eller har varit registrerad partner med föräldern.

http://www.forsakringskassan.se/priv...oraldrapenning

Föräldrapengen är nämligen utformad av kvinnor för kvinnor så att enbart de av föräldrarna som är vårdnadshavare kan ta ut föräldrapengen,förutom undantagen ovan. Det utesluter effektivt fäder med barn "på bygden" att ta ut föräldrapemg utan att först undergå en rättlig process om att få del i den juridiska vårdnaden.

En del feminister brukar just därför elakt nog vända på resonemanget i vårdnadstvister för att hävda att fadern inte kan ha del i den juridiska vårdnaden, just därför att han inte tagit ut föräldrapengen och bruka detta argument mot honom. Detta trots att de känner till föräldrapenningens uppbyggnad,som just förhindrar honom att vara med barnet. Ofta känner inte allmänheten till föräldrapengens uppbyggnad.

Moment 22.

"Been there"

//Pappa som slutligen fick ensam vårdnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in