2011-03-09, 18:57
Medlem
Hefaistions avatar
Kära Flashback forum,

Listan på processer som körs på min bärbara dator blir bara längre och längre för varje vecka som går. Jag minns när jag köpte min dator för cirka sex månader sedan att jag glatt konstaterade att det endast var cirka 50 processer som kördes enligt Aktivitetshanteraren. Idag har den siffran nästintill dubblats och ligger på 94 stycken. Jag tror många känner igen sig när jag säger att jag ibland går in manuellt och stänger ner processer för att få spel och annat att flyta på så bra som möjligt. Avslutar till och med explorer.exe ibland om jag ska spela länge. Har inaktiverat alla objekt i autostartlistan men som ni säkert vet så listas inte en bråkdel av alla processer som körs där. Nog med försnack, här kommer frågorna.

1. På vilka sätt kan jag minska antalet processer som körs permanent om man bortser från det jag redan har gjort via cmd->msconfig->autostart?
2. Om jag ska göra detta manuellt, hur vet jag vilka processer som är viktiga och vilka som är onödiga?

Väntar tålmodigt på svar,
Kör hårt!
Senast redigerad av Hefaistion 2011-03-09 kl. 19:41.
Citera
2011-03-09, 20:55
Medlem
kolla tjänster i msconfig. Där kan du välja att dölja alla tjänster från Microsoft.
Sedan för att stoppa tjänster permanent, kan du högerklicka på Dator på startmenyn och välja behandla. Längst ner där har du Tjänster.

Mvh Mobz.
Citera
2011-03-09, 22:05
Medlem
Hefaistions avatar
Fantastiskt. Funkar hur bra som helst, har minskat antalet processer som körs med 35 procent, från 94 till 61. Tack Mobz, u the man.
Citera
2011-03-09, 22:12
Medlem
Kom även ihåg att avinstallera gammalt skit som ligger på datorn, ofta är det en massa "update checkers" som ligger och kör
Citera
2011-03-09, 22:31
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hefaistion
Fantastiskt. Funkar hur bra som helst, har minskat antalet processer som körs med 35 procent, från 94 till 61. Tack Mobz, u the man.

Nej, jag känner inte igen känslan av att stänga ner processorer för att få bättre prestanda för att att jag redan tar om den som det vore min fru. När jag hade XP var det cirka 24 processorer och med Win 7 har jag 28.

Rekommenderar dig att:

Fixa CCleaner & TuneUp, rensa gammla reg filer och diverse.
Rensa alla program som du inte använder, t.e.x för WMP kan du använda VLC för att spara utrymme.
Kör MSCONFIG i kör sen autostart.
Kör BlackVipers guide:

http://www.blackviper.com/

Visst kan jag göra en enorm lista för att du ska förbättra allt kring detta men eftersom jag inte orkar och för att du bad om just detta så skriver jag inte mer.
Citera
2011-03-10, 00:06
Medlem
Hefaistions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buckshoota
Nej, jag känner inte igen känslan av att stänga ner processorer för att få bättre prestanda för att att jag redan tar om den som det vore min fru. När jag hade XP var det cirka 24 processorer och med Win 7 har jag 28.

Hoppas att din fru tar hand om dig lika mycket som du tar hand om datorn då

Laddade ner TuneUp, verkar som ett riktigt bra program. Körde igenom hela proceduren och tro fan att jag känner skillnad direkt. Fick ner processerna från 61 till 56 vilket inte är så mycket men är ändå nöjd. Gissar att man plockar bort en hel del genom blackviper guiden men spontant kändes det som en del pilljobb vilket jag är lite för trött för just nu.

CCleaner har jag redan kört, dessutom känns det som att TuneUp åtgärdar samma saker plus mycket mer, rätta mig om jag har fel.

Hur som helst. Vill jag fortsätta modda så ska jag köra guiden. Kanske inte kommer ner i 28 processer (!) men är jävligt nöjd att ha gått från 94 till 56.

Tack ska du ha!
Citera
2011-03-10, 00:14
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Hoppas att din fru tar hand om dig lika mycket som du tar hand om datorn då

Laddade ner TuneUp, verkar som ett riktigt bra program. Körde igenom hela proceduren och tro fan att jag känner skillnad direkt. Fick ner processerna från 61 till 56 vilket inte är så mycket men är ändå nöjd. Gissar att man plockar bort en hel del genom blackviper guiden men spontant kändes det som en del pilljobb vilket jag är lite för trött för just nu.

CCleaner har jag redan kört, dessutom känns det som att TuneUp åtgärdar samma saker plus mycket mer, rätta mig om jag har fel.

Hur som helst. Vill jag fortsätta modda så ska jag köra guiden. Kanske inte kommer ner i 28 processer (!) men är jävligt nöjd att ha gått från 94 till 56.

Tack ska du ha!

Inga problem, se till att rensa program och autostart för att det är verkligen de som äter upp rammet ifrån din dator och BlackViper är verkligen ett måste i ditt fall och välj "Tweaked" delen så ska det gå bra. Nog kan du komma ner i 30 åtminstone, när du har följt mina steg skicka print till tråden eller via PM så hjälper jag gärna vidare

GL & HF
Citera
2011-03-10, 00:18
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Inga problem, se till att rensa program och autostart för att det är verkligen de som äter upp rammet ifrån din dator och BlackViper är verkligen ett måste i ditt fall och välj "Tweaked" delen så ska det gå bra. Nog kan du komma ner i 30 åtminstone, när du har följt mina steg skicka print till tråden eller via PM så hjälper jag gärna vidare

GL & HF
För att förenkla det hela finns detta: Tweak Windows Services with SMART Utility : HomePage | The Windows Club som alltså är gjort helt efter Blackvipers inställningar men med betydligt enklare hantering.
Citera
2011-03-10, 00:21
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
För att förenkla det hela finns detta: Tweak Windows Services with SMART Utility : HomePage | The Windows Club som alltså är gjort helt efter Blackvipers inställningar men med betydligt enklare hantering.

Fy fan, även nytt för mig ska direkt kolla in detta. Orkar inte checka in BV hela tiden efter varje formatering.
Citera
2011-03-10, 00:24
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Fy fan, även nytt för mig ska direkt kolla in detta. Orkar inte checka in BV hela tiden efter varje formatering.
Missa inte att kolla alla andra program Windowsclub släppt som freeware: det är en bunt och en del av dem är riktigt bra.
Citera
2011-03-10, 17:37
Medlem
Hefaistions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro

Laddade ner SMART Utility och har ändrat en del nu. Dessvärre så vet jag inte riktigt vilka tjänster som jag kan inaktivera alternativt ändra till manuell uppstart. Om man dubbelklickar på en tjänst så kan man bli hänvisad till Black Vipers guide där man kan läsa om vad varje tjänst gör men det hjälpte mig inte så mycket. Hade varit lättare om det var som med TuneUp där man får rekommendationer på vad man ska stänga ner och inte.

Laddade upp screenshots på de processerna jag kör tillsammans med alla tjänster som listas i SMART Utility så om ni har tid att kolla på det och kanske ge några snabba tips på vad jag kan stänga ner så vore det grymt. Förväntar mig inte en lista på exakt allt men ni kan uppenbarligen mer om detta än jag så om ni ser något som uppenbart inte behövs så posta gärna det.

Här är länken till bilderna på PhotoBucket: http://s1134.photobucket.com/albums/...ART%20utility/
Citera
2011-03-14, 22:55
Medlem
Buckshootas avatar
Citat:
Laddade ner SMART Utility och har ändrat en del nu. Dessvärre så vet jag inte riktigt vilka tjänster som jag kan inaktivera alternativt ändra till manuell uppstart. Om man dubbelklickar på en tjänst så kan man bli hänvisad till Black Vipers guide där man kan läsa om vad varje tjänst gör men det hjälpte mig inte så mycket. Hade varit lättare om det var som med TuneUp där man får rekommendationer på vad man ska stänga ner och inte.

Laddade upp screenshots på de processerna jag kör tillsammans med alla tjänster som listas i SMART Utility så om ni har tid att kolla på det och kanske ge några snabba tips på vad jag kan stänga ner så vore det grymt. Förväntar mig inte en lista på exakt allt men ni kan uppenbarligen mer om detta än jag så om ni ser något som uppenbart inte behövs så posta gärna det.

Här är länken till bilderna på PhotoBucket: http://s1134.photobucket.com/albums/...ART%20utility/

"Choose Service Tweaks"

Eller svälj din ära och ändra manuellt varje tjänst efter "Tweaked" som tar 20 minuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in