• 1
  • 2
2004-09-08, 14:54
Medlem
Köpte just en dimmer som jag hade tänkt ha till sänglampan. Manualen som följde med var lång och full av förbud. Ett av dessa förbud var typ "Varning! Får endast anslutas direkt till vägguttag, aldrig till förlängningsladd eller grendosa".

Nu har jag lampan en bra bit från vägguttaget (Som är bakom en tvbänk) så att flytta på tvbänken varje gång jag vill ändra ljusstyrka känns inte så lockande.

Jag är totalt hopplös på elektronik etc så jag undrar VARFÖR får man inte använda förlängsningsladd/grendosa och vad som kan hända?
Citera
2004-09-08, 16:50
Medlem
Jack Daws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimmy
Köpte just en dimmer som jag hade tänkt ha till sänglampan. Manualen som följde med var lång och full av förbud. Ett av dessa förbud var typ "Varning! Får endast anslutas direkt till vägguttag, aldrig till förlängningsladd eller grendosa".

Nu har jag lampan en bra bit från vägguttaget (Som är bakom en tvbänk) så att flytta på tvbänken varje gång jag vill ändra ljusstyrka känns inte så lockande.

Jag är totalt hopplös på elektronik etc så jag undrar VARFÖR får man inte använda förlängsningsladd/grendosa och vad som kan hända?

Nu är jag inte elektriker men det kan tänkas att dimmras är spänningskänsliga och därför enbart skall fästat direkt i väggen.
Köpte en dylik manick på kjell&co (som clas olhsson ung) och fick med hjälp av en släkting den uppsatt på min vägg.
Efter ett par dagar så hade den smält inifrån, ganska läskigt faktiskt =/
Citera
2004-09-08, 17:01
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:

Anledningen kan vara att inte alla förlängningssladdar klarar av resistansen som uppstår när du använder dimmern. Jag kan inte sladdtyperna nu, men det krävs viss tjocklek för att klara av viss spänning, det brukar stå tjockleken på sladden, typ 0,75 eller 1,5 eller 2,5. Jag skulle gissa (det är bara en gissning) att tjocklare sladdar bör klara av högre resistans bättre.

/Cody
Citera
2004-09-09, 08:15
Medlem
Ghostriders avatar
Just det

Använd sladdar med diametern 1,5 mm2 om du ska använda en dimmer, och koppla den så nära lampan som möjligt.

Till den i ovanstående inlägg, det med en dimmer som smält, antagligen var det materialfel på dimmern eller så var det en dimmer som inte skulle användas för det ändamålet, tex en järnkärnedimmer till att dimmra en halogen belysning eller vice versa
Citera
2004-09-09, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostrider
Använd sladdar med diametern 1,5 mm2 om du ska använda en dimmer, och koppla den så nära lampan som möjligt.

Till den i ovanstående inlägg, det med en dimmer som smält, antagligen var det materialfel på dimmern eller så var det en dimmer som inte skulle användas för det ändamålet, tex en järnkärnedimmer till att dimmra en halogen belysning eller vice versa

Jag tycker det låter konstigt. Har inte en vanlig hyffsad skarvsladd 1.5mm2 ledare? Det är ju i så fall samma som i väggen så det borde ju fungera...

hmm... fast de kanske bara är 0.75 vid närmare eftertanke? Hmm...
Citera
2004-09-09, 16:33
Bannlyst
låter förbaskat konstigt ! Är det en typ av dimmer som är avsedd att tryckas in i ett el-uttag? alltså har två stift+uttag i ena ändan.

Det enda jag kan tänka mig är då att trycker du in det i ett vägguttag ,så sitter det relativt fritt så att luft kan cirkulera runt dimmern ,vilket det kanske inte gör om man sätter det i en förlängningssladd,som blir liggande på golvet,kanske vid en matta ,gardin eller liknande,dimmern kanske då kan bli överhettad och börja brinna.
För en sådan typ av dimmer,till skillnad mot en du sätter i dosan där strömbrytaren till taklampan sitter ,kan ju belastas med mera elgrejor än den som bara tar taklampan.
Citera
2004-09-12, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse
låter förbaskat konstigt ! Är det en typ av dimmer som är avsedd att tryckas in i ett el-uttag? alltså har två stift+uttag i ena ändan.

Det enda jag kan tänka mig är då att trycker du in det i ett vägguttag ,så sitter det relativt fritt så att luft kan cirkulera runt dimmern ,vilket det kanske inte gör om man sätter det i en förlängningssladd,som blir liggande på golvet,kanske vid en matta ,gardin eller liknande,dimmern kanske då kan bli överhettad och börja brinna.
För en sådan typ av dimmer,till skillnad mot en du sätter i dosan där strömbrytaren till taklampan sitter ,kan ju belastas med mera elgrejor än den som bara tar taklampan.

Ja precis, man ska koppla den direkt i vägguttaget och sedan ansluta det man vill där (endast lampor).
Om jag använder en förlängningsladd och endast kopplar in min sänglampa där kan det väl ändå inte belastas med mer än den?
Citera
2004-09-12, 21:57
Medlem
det verkar undrligt det borde var betydelse löst med skarv sladd,,
en tyristor funkar på det sättet den leder till en viss spänning sen blir det stopp och om man då ställer in den på 50 volt kommer den arr brytta varje sinus våg till 50 volt diviseja 100 gånger per sekund
Citera
2004-09-13, 08:37
Awaiting Email Confirmation
crapps avatar
Eller lättast o smidigast (kanske säkrast oxå), åk till IKEA och köp deras sladddimmers, kostar 49 pix o är lätta att montera. Funkar bara på "vanliga" glödlampor, minst 30 w (tror jag), så om du har halogen eller annat så är det kört. Bor du långt från IKEA så finns det sladddimmer hos vanliga lamp/el-affärer men då kostar de mellan 100-180 spänn.
Citera
2004-09-13, 22:18
Bannlyst
Citat:
Ja precis, man ska koppla den direkt i vägguttaget och sedan ansluta det man vill där (endast lampor).
Om jag använder en förlängningsladd och endast kopplar in min sänglampa där kan det väl ändå inte belastas med mer än den?

det är rätt tänkt!
Men låt dimmern sitta i vägguttaget och dra förlängningsladden från den till lampan,så blir det rätt.
Citera
2004-09-13, 22:27
Medlem
sysops avatar
Gissning:
Troligen är det en typ av hf-dimmer.
Fakta:
Om du använder en längre kabel än orginal/rekommenderat påverkas induktansen.
Citera
2004-09-13, 22:46
Medlem
InkoPinkos avatar
Någon som har en förklaring på varför man inte kan använda vissa dimmers på halogenlampor? Jag har aldrig hört talas om det tidigare, och har faktiskt en väggdimmer kopplat till en halogentaklampa!
Kommer jag att bränna upp lägenheten nu?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in