Citat:
Ursprungligen postat av
Sweetiepie
Exakt.
Ett genomgende tema i senaste ssongerna av South Park har varit att poliskren r rasister. Det r vldigt komiskt eftersom det r till en smula hmtat ifrn verkligheten med verkliga rasistiska hndelser.
Se p avsnittet "The Jefferssons" till exempel. (Episode no. Season 8, Episode 6), dr hela poliskren i South Park frsker stta dit den nyinflyttade "Jeffersson" fr brott, pga att de har lst att han r svart, sedan s upptcker de att han r vit och d ber de om urskt eller liknande, eftersom Michael Jacksson ser vit ut.
Jag har sett alla south park avsnitt och har nog aldrig tnkt p att ngot har varit provocerande till den graden att kallas fr hets mot folkgrupp eller liknande. Hela South Park bygger p att driva om stereotyper och liknande men man fr nstan alltid tv infallsvinklar till problem.
Det som jag tycker r lite dlig stil r nr bde Trey och Matt samt somliga fans till South Park mer eller mindre krver att precis alla ska vara helt fine med allting som visas i serien.
En del mnen r extremt tabubelagda, och det r faktiskt inte s himla konstigt att en del mnniskor knner sig obekvma med vissa avsnitt och knner att de behver ppeka det.
Det framstr mest som barnsligt om man ger ett stort "fuck you" till alla som visar att de blir ngot illa berrda av de mer provocerande avsnitten.
Jag skulle kunna gra humor av ett gng nazister som gr ut p stan och vrlar att alla judar borde d, och sen kalla det "satir", men det ndrar inte det faktum att mnga kommer att uppfatta det som hets emot folkgrupp.
Ska jag gra satir av de personerna ocks d, eller...?
Om South Park ska fresprka yttrandefrihet osv s krvs det ocks att de som uttrycker att de knner sig illa berrda ocks respekteras fr sin reaktion.
Istllet fr att brja larva sig och hna de som knner sig berrda eller till och med gra ett avsnitt baserat p dem som ngon sorts "hmnd" s borde man frska frst varfr de reagerar som de gr.