• 1
  • 2
2011-03-09, 16:28
Medlem
LaPrincipessas avatar
Har precis börjat äta Fluanxol (idag) och undrar hur fort det kan ge effekt?

Sen undrar jag vad ni har för erfarenheter av medicinen, positiva som negativa?

Något man bör tänka på? (Biverkningar etc... Kan läsa FASS men här undrar jag mer över sådant ni själva upplevt...)

Vad är normaldos?
Senast redigerad av LaPrincipessa 2011-03-09 kl. 17:03.
Citera
2011-03-09, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaPrincipessa
Har precis börjat äta Fluanxol (idag) och undrar hur fort det kan ge effekt?

Sen undrar jag vad ni har för erfarenheter av medicinen, positiva som negativa?

Något man bör tänka på? (Biverkningar etc... Kan läsa FASS men här undrar jag mer över sådant ni själva upplevt...)

Vad är normaldos?

Hej!

Jag tar en låg dos Fluanxol (0,5 mg + 0,5 mg),
som hjälp mot ångest och oro.

Medicinen är också allmänt stabiliserande.
Den bör ge omedelbar effekt.

Medicinen höjer prolaktinnivån,
men biverkningarna är ringa.

Fluanxol är ett bra läkemedel,
som passar människor med lindriga psykiska besvär.

Bästa hälsningar
Stövel-Anders

Voxra 150 mg
Mirtazapin 45 mg
Lyrica 50 mg
Fluanxol 1 mg
Citera
2011-03-09, 21:55
Medlem
LaPrincipessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
Hej!

Jag tar en låg dos Fluanxol (0,5 mg + 0,5 mg),
som hjälp mot ångest och oro.

Medicinen är också allmänt stabiliserande.
Den bör ge omedelbar effekt.

Medicinen höjer prolaktinnivån,
men biverkningarna är ringa.

Fluanxol är ett bra läkemedel,
som passar människor med lindriga psykiska besvär.

Bästa hälsningar
Stövel-Anders

Voxra 150 mg
Mirtazapin 45 mg
Lyrica 50 mg
Fluanxol 1 mg

Okej, tack för ditt svar! Jag ska dock gå upp på en inledningsdos på 3mg och äta den mot psykotiska symtom (har även haft ett par psykoser). Någon som vet om den brukar vara effektiv mot det?
Citera
2011-03-09, 22:51
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Okej, tack för ditt svar! Jag ska dock gå upp på en inledningsdos på 3mg och äta den mot psykotiska symtom (har även haft ett par psykoser). Någon som vet om den brukar vara effektiv mot det?
Fluanxol är en relativt skonsam och effektiv medicin mot psykotiska symtom. Det är det den egentligen är designad och utvecklad för. Den har också en viss aktiverande och sinneshöjande effekt genom att den också påverkar serotoninreceptorerna förutom de dopaminreceptorer man vill åt. Många har god hjälp av flupentixol som är den verksamma substansen mot sina psykotiska besvär.
3 mg är dock en rätt låg dos i psykossammanhang, men kan säkert fungera som inledningsdos och profylax om du just nu inte har psykotiska besvär.
Citera
2011-03-09, 23:02
Medlem
LaPrincipessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Fluanxol är en relativt skonsam och effektiv medicin mot psykotiska symtom. Det är det den egentligen är designad och utvecklad för. Den har också en viss aktiverande och sinneshöjande effekt genom att den också påverkar serotoninreceptorerna förutom de dopaminreceptorer man vill åt. Många har god hjälp av flupentixol som är den verksamma substansen mot sina psykotiska besvär.
3 mg är dock en rätt låg dos i psykossammanhang, men kan säkert fungera som inledningsdos och profylax om du just nu inte har psykotiska besvär.

Tack för ditt svar!

Är Fluanxol en äldre typ av psykosmedicin eller nya generationens?

3 mg var bara inledande, får se vad det landar på, läkaren sa att man kunde gå upp till 6 mg beroende på hur jag mår.
Citera
2011-03-09, 23:21
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Tack för ditt svar!

Är Fluanxol en äldre typ av psykosmedicin eller nya generationens?

3 mg var bara inledande, får se vad det landar på, läkaren sa att man kunde gå upp till 6 mg beroende på hur jag mår.

Fluanxol tillhör nog den lite äldre generationen, men den behöver inte alls vara någon dålig medicin för det. Vid väldigt häftiga psykotiska skov eller vid mer agerande tillstånd är den dock ingen särskilt bra medicin, men vid lugnare förlopp med övervägande negativa symtom så fungerar den oftast utmärkt med lindriga biverkningar eller inga alls. Och fördelen är också att den är lätt att dosanpassa individuellt just för dig, många andra neuroleptika också av de nyaste generationerna kan vara mer knepiga just i det fallet.
Så summan av kardemumman, pröva och se hur det blir. Chansen är stor att du får en väldigt god hjälp av medicinen och knappt känner av nån biverkan alls.
Citera
2011-03-11, 22:19
Medlem
för mig har fluanxol varit den absolut mildaste antipsykotiska medicin jag provat när det gäller biverkningar (har provat uppemot 6-7 st olika). och då bör det tilläggas att jag åt 8mg om dagen, alltså en ganska hög dos.
men allt är ju individuellt, detta är bara min egen erfarenhet
hoppas den kan hjälpa dig iallafall!
Citera
2011-03-12, 01:00
Medlem
reilevs avatar
hur är den med biverkningar jämfört med abilify?
Citera
2011-03-12, 13:40
Medlem
har ätit abilify förut och bara på en låg dos kände jag av mycket mer biverkningar av den än vad jag gjort av fluanxol.
på abilify kunde jag knappt sitta stilla eller göra samma sak i 10 minuter utan att få krypningar i hela kroppen. av fluanxol kan det vara lite svårt att sova om man tar för hög dos på kvällen men då är det ju bara att ta lite mer på morgonen och mindre på kvällen. jag åt 5mg på morgonen och 3mg på kvällen, då funkade det bra att sova sen (iofs med en del sömnmediciner men tror jag hade behövt dem ändå).
om det fortfarande är svårigheter med sömnen kan man ta de exempelvis 3mg'en vid 4tiden istället för vid 8 som brukar vara det vanliga, testade det i slutet och det gjorde faktiskt lite skillnad.
började dock producera någon typ av bröstmjölk när jag åt fluanxol första gången (ätit den i 2 omgångar) och det gjorde jag inte på abilify. vet inte om det spelar in att jag är tjej, kan ju göra.
Citera
2011-03-13, 10:48
Medlem
Herr Reporters avatar
Om du äter medicinen uppdelat i morgon och eftermiddagsdos så se till att inte ta den sista dosen senare än kl 16. För den är som sagt aktiverande och det kan bli svårt med sömnen om man tar det senare.

Jag testade lite olika styrkor (1-4mg) i ett stabiliserande syfte som tillägg till övrig medicinerin men vi ville mycket åt den aktiverande och antidepressiva effekten då jag ej tolererar konventionella antidepressiva pga min bipolaritet.
Tyvärr blev det lite för mycket av det goda och jag klättrade på väggarna. Hade akatisi och rastlöshet så det hette duga och blev även stel och värkande i leder och muskulatur.
Så vi avbröt efter några veckor då på läkarens initativ då mina biverkningar var lite alarmerande.
Själv blev jag besviken för jag mådde så bra (mentalt), men så hade ja blivit hypoman av Flunaxol.
När den sattes ut sjönk jag rakt ner i depression igen.

Hoppas den funkar för dig. Vet andra som mår bra utav den.
Senast redigerad av Herr Reporter 2011-03-13 kl. 10:51.
Citera
2011-05-24, 17:09
Medlem
Sweeper80s avatar
Bumpar upp den här tråden för att se om det är någon ny person som har erfarenheter av Fluanxol.
Citera
2011-05-28, 23:39
Medlem
LaPrincipessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Bumpar upp den här tråden för att se om det är någon ny person som har erfarenheter av Fluanxol.

Kan delge dig mina erfarenheter. Äter 10 mg nu och mår okej MEN... Har knappast något känsloliv, känner inte mycket för någonting och tappar känslor för saker som betytt någonting förut. Jag har dessutom gått upp ytterligare lite i vikt och får kämpa som tusan med det. Är mycket trött och märker inte av piggheten många upplever. Men vanföreställningarna är mindre, likaså rösterna mindre befallande...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in