2011-03-09, 16:17
Medlem
Vad vet vi om detta företag. De var på ABC nytt igår där de anklagades för att ha lettiska byggnadsarbetare för mycket låga löner om jag kommer ihåg rätt cirka 30kr/tim samt att de bodde i huset som de renoverade.

Och till min förvåning så svarade VDn Carl Kjellberg i nyheterna något i stil med: Killen borde egentligen ha lägre lön med tanke på det dåliga arbete han utfört.

Ingen pudel där inte.

På hemsidan skriver de:
"Det är alltid jobbigt att ha hantverkare i huset. Därför försöker vi att göra jobbet snabbare än genomsnittet. Eftersom vi arbetar upp till 60 timmar i veckan, blir det mer gjort på kortare tid. Detta är en faktor som våra kunder uppskattar."

"Våra egna hantverkare kommer från Lettland. De har kommit till Sverige för att de ser större möjligheter att arbeta här än i sitt hemland. De har betydligt bättre avtalsvillkor än sina lettiska kollegor som är kvar i Lettland och vi följer lettisk arbetslagstiftning."

Renovatis är alltså helt öppna med att arbetarna arbetar 60 timmar i veckan och att de har lägre löner. Facket måste vara tokiga på detta företag. På allabolag.se kan man se att bolaget expanderar kraftigt men utan någon större lönsamhet.

Gör de ett bra jobb? Är det lagligt det de håller på med enligt EUs tjänstedirektiv som trädde i kraft i april 2010? (Jag antar att hans lettiska hantverkare är anställda i ett lettiskt bolag han själv äger i lettland). Kommer denna typ av bolag slå ut alla svenska små byggföretag? Är han kriminell eller är han en Kamprad som förändrar branschen.

Kom ihåg att Kamprad inte fick köpa möbler i Sverige av de svenska tillverkarna, eftersom de tyckte att han sålde för billigt på postorder. Istället tvingades han att vända sig till Polen, vilket blev hans stora lycka. Det finns vissa likheter, men också skillnader.

I förlängningen borde SKANSKA säga upp alla sina hantverkare, starta ett bolag i Lettland, anställa hantverkare där och sedan skeppa över dem till Sverige för ett jobb i taget. Alla klagar ju på byggbranschen att den bygger för dyrt detta skulle på ett kick halvera personalkostnaderna i alla projekt, vilket skulle gynna samhällets investeringar i stort.
Citera
2011-03-10, 19:24
Medlem
Borde vara strålande tider för Renovatis då de tydligen debiterar ca 300 per h ut till sina kunder.
Att lönsamheten enligt årsredovisningarna inte är strålande beror väl givetvis på att det lettiska bolaget går hur bra som helst.... känner dock inte till Lettisk skatte lagstiftning.
Läste däremot om en Stocksund byggare med lettiskt bolag som åkt på en schöning på så där 2,5 millar. Stämmer väldigt bra in på Kjellberg. Antar att de sätter bolaget nu då det kommer bli strul när skattemyndigheten börjar granska alla turer.

Men var inte hela iden med EU att vi skulle få fri rörlighet, synd att vanliga medborgare bara får några % av fördelarna medan byggbolagen som vanligt snikar åt sig de stora stålarna. Det är i byggbranchen man ska vara tydligen.
Om jag inte missminner mig så var LO och bl.a. Byggnads för EU...så varför är de upprörda.
Citera
2011-03-12, 15:25
Medlem
CreepyCrawls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enkelbiljett
.... Alla klagar ju på byggbranschen att den bygger för dyrt detta skulle på ett kick halvera personalkostnaderna i alla projekt, vilket skulle gynna samhällets investeringar i stort.

Förutom det faktum då att vi skulle ha en massa arbetslösa hantverkare som kostar samhället pengar då?

Det här är ett jävla sätt som dom håller på. Jobbar du i Sverige ska du jobba enligt svenska avtal med minimilön åtminstone och betala skatt till Sverige enligt min åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in