• 1
  • 2
2011-03-09, 14:41
Medlem
Grimpens avatar
Är nybörjare på gitarr och tänkte försöka lära mig några Nirvana låtar, och på youtube-lektionen jag går efter säger han att man ska stämma gitarren till "E flat" (Vet inte vad det är på svenska).

Problemet är att jag inte har en aning om hur jag ska göra det, har en liten stämningsapparat som jag kan stämma efter men den stämmer inte till "E flat", man kan däremot ändra till vilken hertz (Hz) den ska stämma till (just nu ligger den på 440 Hz, det "normala"?) kan man stämma till "E flat" genom att ända det? Och isåfall vilken Hz ska den vara på?
Vore även tacksam om någon kunde översätta "E flat" till svenska...

Tacksam för svar!
Citera
2011-03-09, 14:46
Medlem
Noetlovskijs avatar
E flat = Eb
D sharp = D#

Båda är samma ton.

Din stämapparat stämmer säkerligen till Eb eller D#. Alla strängar ska ned ett halvt tonsteg.
Citera
2011-03-09, 14:49
Medlem
Grimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
E flat = Eb
D sharp = D#

Båda är samma ton.

Din stämapparat stämmer säkerligen till Eb eller D#. Alla strängar ska ned ett halvt tonsteg.

Tack för svaret Vad är ett tonsteg? Är det bara att ändra Hz? Man kan ändra "capo" också, är det kanske det jag ska göra? När jag gör det kommer det upp 1-4 noter som ungefär ser ut som ett "b".
Citera
2011-03-09, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grimpen
Tack för svaret Vad är ett tonsteg? Är det bara att ändra Hz? Man kan ändra "capo" också, är det kanske det jag ska göra? När jag gör det kommer det upp 1-4 noter som ungefär ser ut som ett "b".
Efter långt och hårt googlande (ett försök) på en rad olika söktermer (e flat tuning guitar) lyckades jag efter långt letande (första träffen) hitta den här länken

http://www.ehow.com/how_2042816_tune-guitar-e-flat.html

Jag beklagar att du inte kommer åt google.com, måste vara jobbigt.
Citera
2011-03-09, 14:56
Medlem
Grimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Efter långt och hårt googlande (ett försök) på en rad olika söktermer (e flat tuning guitar) lyckades jag efter långt letande (första träffen) hitta den här länken

http://www.ehow.com/how_2042816_tune-guitar-e-flat.html

Jag beklagar att du inte kommer åt google.com, måste vara jobbigt.

Hmm, är för noobig för att veta vad ett tonsteg är. Lust att förklara?
Citera
2011-03-09, 15:06
Medlem
Citat:
Javisst!

Tune the low E string down half a step. To do this, loosen the string slightly with the tuning knob and the hold down the fourth fret to check it against the A string. When in tune, the pitches will match.

MINA EGNA ORD? ELLER???? Är det direkt copypastat från länken jag gav dig som du var för lat för att googla fram och för lat för att läsa? Det blir fan inget jävla E-flat för din del.

Fret = band om du var för lat för att googla fram det också. Vad fan är ditt problem?
Citera
2011-03-09, 15:12
Medlem
Grimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av natogandalf
Javisst!

Tune the low E string down half a step. To do this, loosen the string slightly with the tuning knob and the hold down the fourth fret to check it against the A string. When in tune, the pitches will match.

MINA EGNA ORD? ELLER???? Är det direkt copypastat från länken jag gav dig som du var för lat för att googla fram och för lat för att läsa? Det blir fan inget jävla E-flat för din del.

Fret = band om du var för lat för att googla fram det också. Vad fan är ditt problem?

Ojoj här är vi pmsande google-Hitlers Tackar ödmjukast för hjälpen.

Hail Hitler!
Citera
2011-03-09, 15:49
Medlem
Citat:

Ett helt tonsteg är intervallet mellan två steg i skalan, t ex C till D. Mellan dessa toner finns ytterligare en ton som kallas för antingen höjt C (C# = C sharp på engelska) eller sänkt D (Db = D flat på engelska). Avståndet mellan C och C# är ett halvt tonsteg. På gitarren så är varje band ett halvt tonsteg.
Citera
2011-03-09, 17:28
Medlem
Noetlovskijs avatar
Halva tråden borttagen och tillsägelser för Off topic har delats ut.

Skärpning.

/Mod
Citera
2011-03-09, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trem
Ett helt tonsteg är intervallet mellan två steg i skalan, t ex C till D. Mellan dessa toner finns ytterligare en ton som kallas för antingen höjt C (C# = C sharp på engelska) eller sänkt D (Db = D flat på engelska). Avståndet mellan C och C# är ett halvt tonsteg. På gitarren så är varje band ett halvt tonsteg.
Så vida det inte är mellan B och C eller E och F, då det är ett helt tonsteg.

Eller?
Citera
2011-03-09, 17:41
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPete

Eller?

Nej. Mellan B och C och E och F är det ett halvt tonsteg.

Här, TS, har du en online-stämmare som är stämd ett halvt tonsteg ned - alltså alla strängar ned ett halvt tonsteg.

Bara lyssna på tonen, och vrid på din gitarr så att strängarna bli lösare tills de är på samma ton.
Citera
2011-03-09, 17:48
Medlem
yowsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPete

Eller?

VA?

Nix.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in