• 1
  • 2
2011-03-09, 14:21
Medlem
chaoswithins avatar
Hej bullen.

Såhär är läget, jag köpte en valp för ett tag sedan varpå det kom in mjällkvalster i mitt liv.

Pga ett värre angrepp på en av hundarna har han kliat sig så mycket att han fått en varböld på sidan av ryggen som nu spruckit.

Har klämt ut så mycket var jag kunnat och försökt göra rent såret men det är ett hål (c:a 1.5mm rakt över och c:a 3mm djupt, ser skitläskigt ut!)

Jag har inte en susning om hur jag bör behandla detta alls, har varit i kontakt med min vetrinär som skulle ringa upp men hon är seeeeeeeg. Dessutom tänkte jag att detta kan vara bra för andra att läsa som har samma problem.

Bör jag lägga på en kompress eller vad fan ska jag göra?

[EDIT] Lägger till ett par bilder.
http://img812.imageshack.us/i/23163396.png/ - Bild med ett Burger King sugrör att jämföra med.
http://img15.imageshack.us/i/33781285.png/ - Bild på såret bara
http://img853.imageshack.us/i/72588409.png/ - Också en bild på såret bara
Senast redigerad av chaoswithin 2011-03-09 kl. 14:33.
Citera
2011-03-09, 14:28
Medlem
När brorsans hund fick en varböld så skar vi upp den med ett rakblad, pressade ur all stinkande sörja ordentligt, med ordentligt läkarsprit & gel före och efter. Sen drog vi runt en snusnäsduk över halsen, och rengjorde varje dag upp till 1-2 veckor.

Men då hade inte vi råd med veterinär, hade tipsat dig om att få ut allt, hålla det jävligt rent, låta han äta och dricka mycket, hålla hans kropp aktiverad tills du får tag i vet.
Citera
2011-03-09, 14:34
Medlem
L0ws avatar
Åk till veterinären med hunden för att kolla så allt är okej med den. Sen ger han dig förmodligen tips på hur du ska behandla det.
Citera
2011-03-09, 14:35
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugeSackOfNachos
När brorsans hund fick en varböld så skar vi upp den med ett rakblad, pressade ur all stinkande sörja ordentligt, med ordentligt läkarsprit & gel före och efter. Sen drog vi runt en snusnäsduk över halsen, och rengjorde varje dag upp till 1-2 veckor.

Men då hade inte vi råd med veterinär, hade tipsat dig om att få ut allt, hålla det jävligt rent, låta han äta och dricka mycket, hålla hans kropp aktiverad tills du får tag i vet.
Vad syftar du på för gel? Har rengjort med sprit för närvarande och trots att jag tryckt ut allt var jag kunnat kommer det mer allt eftersom - bör jag då hålla såret öpeet så det får dränera ordentliget kanske? Funderade annars på att dra på lite Jodopax.

Citat:
Ursprungligen postat av L0w
Åk till veterinären med hunden för att kolla så allt är okej med den. Sen ger han dig förmodligen tips på hur du ska behandla det.
Självklart, jag har redan varit i kontakt med vetrinären som skulle återkomma senare under dagen, fast jag ser hellre att jag kan börja behandla det redan nu, jag har det mesta som kan behövas vid både mindre och större olyckor.

Där jag befinner mig för tillfället finns det enbart en vetrinär (som jag/familjen använt i c:a 15 år) , alternativet är såklart att åka till Stockholm eller Strömsholm, men riktigt så akut känns det inte.
Senast redigerad av chaoswithin 2011-03-09 kl. 14:38.
Citera
2011-03-09, 14:43
Medlem
L0ws avatar
Då säger jag att du tar lite alkohol och tvättar ur det sedan så sätter då något sorts förband och inväntar på veterinärers åsikt.
Citera
2011-03-09, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
Vad syftar du på för gel? Har rengjort med sprit för närvarande och trots att jag tryckt ut allt var jag kunnat kommer det mer allt eftersom - bör jag då hålla såret öpeet så det får dränera ordentliget kanske? Funderade annars på att dra på lite Jodopax.

Tänkte på alcogel. Smörj in/vaddera området runt såret, raka om du kan, skär ett litet snitt längsmed så det blir liite större, var försiktig dock, hundar har tjock hud.. Försök få ut allting, och häll helatiden på sprit.

Jag är ingen veterinär eller djurvetare i allmänt, däremot gillar jag djur rätt mycket.
Citera
2011-03-09, 14:59
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Tänkte på alcogel. Smörj in/vaddera området runt såret, raka om du kan, skär ett litet snitt längsmed så det blir liite större, var försiktig dock, hundar har tjock hud.. Försök få ut allting, och häll helatiden på sprit.

Jag är ingen veterinär eller djurvetare i allmänt, däremot gillar jag djur rätt mycket.

Okej, jo ska raka runt om hade jag tänkt dock står sårkanterna ut så jag är lite småskraj för att göra illa honom. Kommer nog inte skära upp det dock känns som det är över min nivå :P (då han ändå ska till vet senast i morgon)

Nåväl, jag tackar för dom tips, råd och erfarenheter som inkommit så här långt, och är det någon annan som har tips och råd så dela gärna med er,det kan hjälpa fler människor i framtiden.
Citera
2011-03-09, 15:26
Medlem
Myrtens avatar
Citat:

Har klämt ut så mycket var jag kunnat och försökt göra rent såret men det är ett hål (c:a 1.5mm rakt över och c:a 3mm djupt, ser skitläskigt ut!)

Citat:
Har rengjort med sprit för närvarande och trots att jag tryckt ut allt var jag kunnat kommer det mer allt eftersom - bör jag då hålla såret öpeet så det får dränera ordentliget kanske? Funderade annars på att dra på lite Jodopax.

1,5*3 mm låter inte stort, men eftersom det kommer mer var finns troligen sårfickor. Dessa behöver sondas sterilt (låt vet göra detta!!) för att man ska veta hur djupt/utbrett det är. Sedan behövs ev drän, för såret måste hållas öppet - ska läka innifrån för att inte stänga in ev överlevande bakterier så att det blir en ny böld.

Först och främst, hindra hunden att komma åt såret (tratt ofta nödvändigt). Tvätta, spola ur såret (men hellre med steril koksaltlösning) efter att ha tvättat runt om med desinficerande. Åk till vet.

Edit: är du säker på att det var var du klämde ut, så att det inte var talg? låter litegrann som ett aterom.
Senast redigerad av Myrten 2011-03-09 kl. 15:32.
Citera
2011-03-09, 16:50
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
1,5*3 mm låter inte stort, men eftersom det kommer mer var finns troligen sårfickor. Dessa behöver sondas sterilt (låt vet göra detta!!) för att man ska veta hur djupt/utbrett det är. Sedan behövs ev drän, för såret måste hållas öppet - ska läka innifrån för att inte stänga in ev överlevande bakterier så att det blir en ny böld.

Först och främst, hindra hunden att komma åt såret (tratt ofta nödvändigt). Tvätta, spola ur såret (men hellre med steril koksaltlösning) efter att ha tvättat runt om med desinficerande. Åk till vet.

Edit: är du säker på att det var var du klämde ut, så att det inte var talg? låter litegrann som ett aterom.
Nej jag är absolut inte säker på att det är var, det som talar emot det är att det stank inte och det var egentligen ljusare till färgen än vad var brukar vara. Bulan han hade innan var c:a 2.5 x 2.5 cm och det som kom ut ur den var ljusgult och ungefär som ketchup i konsistensen.

Ska söka lite på det här med talg

[EDIT] Vid närmare efterforskningart så verkar det vara just vad det är, talade nyss med vet. som delade din uppfattning om det.

Tack så otroligt mycket för hjälpen!
Senast redigerad av chaoswithin 2011-03-09 kl. 16:59.
Citera
2011-03-09, 18:38
Medlem
Citat:

Om du gillar djur så mycket så borde du inte uppmana någon att begå brott mot djurskyddslagen som säger att endast veterinär (eller djurhälsopersonal) får utföra operativa ingrepp på djur, vilket det faktiskt är att skära ett snitt i huden.

Skulle du vilja att någon skar i din hud utan lokalbedövning eller annan smärtlindring?

Och dessutom är det inte bra för sår att hälla på massa sprit. Sprit används för huddesinficering, inte ner i öppna sår.

Som tur är verkar hundägaren ha mer vett än att lyssna på dina råd, utan hellre veterinären, (och Myrten som också verkar veta vad han/hon talar om.)
Citera
2011-03-09, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsBean
Om du gillar djur så mycket så borde du inte uppmana någon att begå brott mot djurskyddslagen som säger att endast veterinär (eller djurhälsopersonal) får utföra operativa ingrepp på djur, vilket det faktiskt är att skära ett snitt i huden.

Skulle du vilja att någon skar i din hud utan lokalbedövning eller annan smärtlindring?

Och dessutom är det inte bra för sår att hälla på massa sprit. Sprit används för huddesinficering, inte ner i öppna sår.

Som tur är verkar hundägaren ha mer vett än att lyssna på dina råd, utan hellre veterinären, (och Myrten som också verkar veta vad han/hon talar om.)

go cry somewhere else, utfört samma "operation" på mig själv, med _exakt_ samma metoder, för exakt samma grej. Jag gillar djur, brorsan hade inte råd med veterinär, och om du visste vilken kärlek jag fick tillbaks av den hunden sen.

Hellre göra något åt det än inget alls om man inte har pengar.

and BE A MAAN GODDAMIT !

Edit: om det inte framgick opererade jag brorsans hund, läs tidigare post.
Och är du tjej,i will rest this case forever.
Senast redigerad av HugeSackOfNachos 2011-03-09 kl. 21:10.
Citera
2011-03-09, 21:19
Medlem
Citat:

Hellre göra något åt det än inget alls om man inte har pengar.

Öh, nej. Oavsett om du gillar att karva i dig själv eller inte, så ska du inte utsätta ett djur för denna behandling. Har man inte pengar till veterinärvård, då lånar man av någon.

Skulle du skära i brorsans ev barn, om han inte hade möjlighet att gå till vårdcentralen?

Kan inte se att min könstillhörighet har någon betydelse i denna eller någon djurskyddsfråga, men MRS, borde ju kunna ge dig en ledtråd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in