2011-03-09, 12:58
Medlem
Nu är det så att mina kodein piller börjar ta slut och jag kan inte längre fixa nya.

Jag förlorade ena ögat sen några år tillbaka och har nu en protes istället. Den fungerar faktiskt riktigt bra, du skulle nog inte märka det om du träffade mig på stan.

Skulle jag kunna få ut nån jävla medicin/drog om jag går och säger att det börjat göra så ont att alvedon inte längre funkar. Nerverna i ögat finns ju fortfarande kvar så varför skulle det inte kunna vara så.

Min poäng är att det är ju inte som att gå och säga att man har ont i benet, det här känns mer "seriöst", frågan är bara om läkarna tycker likadant...
Citera
2011-03-09, 15:04
Medlem
ShizzleNizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Nu är det så att mina kodein piller börjar ta slut och jag kan inte längre fixa nya.

Jag förlorade ena ögat sen några år tillbaka och har nu en protes istället. Den fungerar faktiskt riktigt bra, du skulle nog inte märka det om du träffade mig på stan.

Skulle jag kunna få ut nån jävla medicin/drog om jag går och säger att det börjat göra så ont att alvedon inte längre funkar. Nerverna i ögat finns ju fortfarande kvar så varför skulle det inte kunna vara så.

Min poäng är att det är ju inte som att gå och säga att man har ont i benet, det här känns mer "seriöst", frågan är bara om läkarna tycker likadant...

Kan tänka mig att dom kommer försöka få dig att byta protes, till att börja med. Men jag är ingen läkare själv så jag vet inte.

Vill du bara ha kodein till ditt hobbyknarkande? Personligen skulle jag sikta in mig på något starkare än kodein/tramadol. T.ex. morfin/oxykodon. Men det är ju jag..
Citera
2011-03-09, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShizzleNizzle
Kan tänka mig att dom kommer försöka få dig att byta protes, till att börja med. Men jag är ingen läkare själv så jag vet inte.

Vill du bara ha kodein till ditt hobbyknarkande? Personligen skulle jag sikta in mig på något starkare än kodein/tramadol. T.ex. morfin/oxykodon. Men det är ju jag..

Ja så tänker jag också. Massa tester och skit men till slut så lär de ju inte orka längre och helt enkelt skriver ut någon kemikalie. Det lär ju vara värt det om man skulle få en i princip obegränsad mängd morfin liknande piller resten av livet.
Citera
2011-03-09, 18:40
Medlem
Urbanoroligs avatar
Jag har nog fått allt genom recept.
Dock har jag ju kronisk ryggsmärta så allt från tramadol till fentanyl.
Citera
2011-03-09, 18:58
Medlem
Black&Whites avatar
Citat:
Ja så tänker jag också. Massa tester och skit men till slut så lär de ju inte orka längre och helt enkelt skriver ut någon kemikalie. Det lär ju vara värt det om man skulle få en i princip obegränsad mängd morfin liknande piller resten av livet.

Tänk ett steg längre, det är inte kul att få obegränsad mängd morfin utskriven, det är kul i början men sen blir du ju bara beroende och då måste du ju äta tabletterna för att funka och då är det inte lika kul längre.

Det finns en anledning till varför man inte skriver ut så mycket och det är inte för att vara elak.

Nåväl, jag tror precis som ni andra att läkarna skulle försöka lösa problemet på något annat sätt, för att en läkare ska komma till slutsatsen att: "hmm det finns nog inget vi kan göra, denna person får äta smärtstillande resten av livet helt enkelt" så borde den ha provat alla andra möjligheter.

Det jag menar är att jag tror inte att din plan kommer funka. (plus att jag tycker du ska tänka till lite)
Citera
2011-03-09, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbanorolig
Jag har nog fått allt genom recept.
Dock har jag ju kronisk ryggsmärta så allt från tramadol till fentanyl.

mmmmmm fentanyl fan va fint syn att du har ont i ryggen bara,
Citera
2011-03-09, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black&White
Tänk ett steg längre, det är inte kul att få obegränsad mängd morfin utskriven, det är kul i början men sen blir du ju bara beroende och då måste du ju äta tabletterna för att funka och då är det inte lika kul längre.

Det finns en anledning till varför man inte skriver ut så mycket och det är inte för att vara elak.

Nåväl, jag tror precis som ni andra att läkarna skulle försöka lösa problemet på något annat sätt, för att en läkare ska komma till slutsatsen att: "hmm det finns nog inget vi kan göra, denna person får äta smärtstillande resten av livet helt enkelt" så borde den ha provat alla andra möjligheter.

Det jag menar är att jag tror inte att din plan kommer funka. (plus att jag tycker du ska tänka till lite)

Jag behöver ingen moralpolis eller utbildning om droger men tack för dina synpunkter.

Du har nog rätt i att min "plan" troligen inte komma att funka men försöker man med tillräckligt många läkare så...

Vet någon för övrigt om läkare på något sätt kan se om man tidigare misslyckats att få recept från någon annan läkare.
Citera
2011-03-09, 23:26
Citat:
...

Vet någon för övrigt om läkare på något sätt kan se om man tidigare misslyckats att få recept från någon annan läkare.

Nej, något sådant "Register för Misslyckade Försök till Recept för Narkotika" finns inte Dock kan en läkare läsa tidigare anteckningar från andra läkare inom samma verksamhet.
T.ex. om du söker på ett sjukhus akutmottagning med önskemål om recept för narkotika smärtstillande och du får avslag, skriver läkaren en anteckning med info om ditt besök, varför du sökte, vad önskade du, vad hittade läkaren vid undersökningar och vilka åtgärder vidtogs (som receptförskrivning eller ej). Varje gång du söker på samma akutmottagning (eller andra mottagningar inom samma sjukhus) får läkaren läsa dessa tidigare anteckningar. Så efter ett tag blir det ganska uppenbart att du söker med önskemål om narkotika och får avslag. Något som dock inte är negativt i sig, jag menar det kan också betyda att du inte får adekvat med smärtlindring.
Samma sak gäller för vårdcentraler som kanske har många olika mottagningar men tillhör samma organisation (t.ex. Capio kedjan).

Lycka till med din läkarshopping
Citera
2011-03-23, 02:31
Medlem
Citat:
Jag behöver ingen moralpolis eller utbildning om droger men tack för dina synpunkter.

Du har nog rätt i att min "plan" troligen inte komma att funka men försöker man med tillräckligt många läkare så...

Nop. Det kan de inte göra än. Läkare som skriver ut lkm kan inte heller gå in på apoteket och se vad andra läkare skrivit ut. Jag tror att din "åkomma" tom kan generera trevligare saker än analgetika Men Morfin är inget "livet-ut-läkemedel"; toleransen ökar snabbt, biverkningarna är många. Kanske Kodein skulle räcka?
Citera
2011-03-23, 20:59
Citat:
Ursprungligen postat av Thedicewoman
...Läkare som skriver ut lkm kan inte heller gå in på apoteket och se vad andra läkare skrivit ut...

Om jag får bara låna tråden lite och informera er som vill bli informerade, jag har fått veta att det numera är möjligt för en läkare att gå in i apotekets register (läkemedelsförteckning) och kolla vilka mediciner man har hämtat ut på recept av andra läkare. Det gäller uthämtningar som gjorts de senaste 15 månaderna. Dock måste de _alltid_ be om patientens samtycke för att göra det (så länge man inte ligger medvetslös, då är det nödåtkomst som gäller). Sedan kan man som patient logga in i apotekets websida och få fram en lista med alla uthämtade läkemedel samt vilka har läst denna lista (man väljer "dessa har läst"). Så det blir lite svårare med läkar-shopping, eller fåniga ursäkter typ "snälla doktorn, jag har tappat bort mitt recept..."

Tack för mig
Citera
2011-03-24, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cl0pix0l
Om jag får bara låna tråden lite och informera er som vill bli informerade, jag har fått veta att det numera är möjligt för en läkare att gå in i apotekets register (läkemedelsförteckning) och kolla vilka mediciner man har hämtat ut på recept av andra läkare. Det gäller uthämtningar som gjorts de senaste 15 månaderna. Dock måste de _alltid_ be om patientens samtycke för att göra det (så länge man inte ligger medvetslös, då är det nödåtkomst som gäller)

Tack för info, visste jag inte. Förstås måste de be om tillåtelse. Funderar på om de kan finnas fler undantag. Undrar också om de som missbrukar läkemedel främst får dessa utskrivna eller köper dom svart. Säkert både och.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in