2011-03-09, 12:05
Medlem
Kommer snart att sälja vår bostad med cirka 100 000kr i vinst för att köpa en dyrare bostad. Sedan jag var liten har föräldrarna sparat i fonder till mig så nu har jag cirka 100 000kr i fonder och med en hel del vinst. Om jag säljer fonderna får jag ju lägga 30% av vinsten på skatt. Kan jag på något sätt slippa detta eftersom jag gjort förlust på bostaden?
Citera
2011-03-09, 13:09
Medlem
Du verkar ha gjort vinst både på bostaden och fonderna så du kan inte kvitta någonting.
Citera
2011-03-09, 16:37
Medlem
Ja, det finns en bakväg att gå. Rega F-skatt med bostadsuthyrning som verksamhet så behöver du inte beskatta varken överskottet på försäljningen eller dina fondvinster om de investeras i företaget-dvs nya huset. Enda nackdelen är att du måste hyra ut bostaden till dig själv eller sambo(skulle också kunna hyra ut till annan) med kontrakt, men då kan ni söka bostadsbidrag.
Som privatperson ska du skatta dina inkomster och vinster, dvs ytterst få kostnader är avdragsgilla. fonderna kommer du inte undan(som privatperson), men du kan kvitta överskottet av bostadsförsäljningen mot räntan och avgifterna du betalt för lånet, om du inte redan dragit av för räntan.
Citera
2011-03-09, 17:03
Medlem
Sorry!
Jag menar förstås 100 000 i FÖRLUST! Kan jag utnyttja detta till att slippa skatten på mina fondvinster?
Citera
2011-03-09, 17:24
Medlem
ja du kan kvitta dem mot varandra
Citera
2011-03-09, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andreasputte
Sorry!
Jag menar förstås 100 000 i FÖRLUST! Kan jag utnyttja detta till att slippa skatten på mina fondvinster?

Du kan kvitta till viss del dock inte hundraprocentigt, förlusten tas upp till 50 % alltså 50 000 och vinsten tas upp till helt belopp, alltså 100 000, så den kvarvarande vinsten blir 50 000 och 30 % på det beloppet, alltså 15 k i skatt.
Citera
2011-03-10, 00:06
Medlem
står på skv att förluster i avdrag-kapital som t ex aktier och fonder är avdragsgilla till 70%. Men va fan, dra av hela, dvs lägg på så att förlusten blir 100% för dig, skv begär ju att vinsten ska gälla till 100%. Jag drar alltid av allt som jag kan, t o m gamla ränteutgifter som inte jag inte fick återbäring på föregående år.
sen är jag ekonomiansvarig på 2 företag så det ligger väl med att man vet hur man ska göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in