2017-04-04, 02:41
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfbubbla
Bump.

Det finns ingen madrass på IKEA nu som heter Sultan Tafjord. Har inte lyckats googla fram vad den eventuellt heter i dag (om den fortfarande finns). Kan det vara Sultan Skaun?
Var iväg med syrran för nån månad sedan och skulle byta ut några av hennes gamla Tafjord. Den finns inte kvar tydligen. Den nya motsvarigheten hette Tussöy. Tror den var nån centimeter tjockare, annars var det samma.
Citera
2018-01-12, 09:36
Medlem
Har snöat in på en tempur cloud bäddmadrass. Dock är de ju inte billiga, hur är de jämfört med de andra "kopiorna" som kommit från Zomna ochTM?
Tanken var att ev köpa en från de billigare plus en resårbotten från t ex ikea. Nån som testat?
Citera
2018-01-22, 11:35
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Var iväg med syrran för nån månad sedan och skulle byta ut några av hennes gamla Tafjord. Den finns inte kvar tydligen. Den nya motsvarigheten hette Tussöy. Tror den var nån centimeter tjockare, annars var det samma.

Det är väl bara en bäddmadrass? eller funkar den att använda som vanlig madrass med?
Citera
2018-01-22, 14:01
Medlem
Lightnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det är väl bara en bäddmadrass? eller funkar den att använda som vanlig madrass med?

Ja det är en vanligt bäddmadrass. Den kanske är lite tunn att ha som enda madrass. Behövs nog något tjockare också.
Citera
2018-11-10, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfbubbla
Bump.

Det finns ingen madrass på IKEA nu som heter Sultan Tafjord. Har inte lyckats googla fram vad den eventuellt heter i dag (om den fortfarande finns). Kan det vara Sultan Skaun?
Tussöy
Citera
2019-07-23, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
Jag har köpt en "memory foam" madrass som heter "Outlast". http://www.tm-sangar.se/Outlast-tekn...teknologi.html

Kostar kring 2500:- för en 105*200 (betalade dock 1600:- via groupon) Samma princip som hos Tempur, dock håller sig Outlast svalare än tempur.
Outlast är bra mycket bättre än den Carpe Diem bäddmadrass jag hade innan. Man känner bokstavligen hur kroppen slappnar av så fort man lägger sig. Det är dock skillnad på denna och Tempur. Tempur har den speciella känslan av att sakta sjunka in i takt med att den formar sig efter kroppen. Samma känsla får man inte med Outlast. Och Outlast avtryck blir inte kvar lika länge som Tempurs, Outlasts "reagerar" mycket snabbare kan man säga.
Jag antar att det är den känslan man betalar de extra 5000 kronorna en Tempur kostar?

Skulle vilja ha en Tempur egentligen, men Outlast är som sagt mycket skönare än en vanlig bäddmadrass och än så länge i alla fall ser jag inte det som värt att lägga ut så mycket pengar på en Tempur. Den har i ljuset av Outlast överpris. Lite Bang o Lufsen-varning på Tempur, man betalar mer för märket än för kvalitén skulle jag vilja påstå.
Drygt 7 år sen... Hur har det funkat med Outlast-madrassen?

Ni som råkar ha Tempur Cloud... blir den störande varm som andra har rapporterat om Tempur original?
Citera
2019-07-27, 09:36
Medlem
turkbygges avatar
Har Jysks wellpur som är en av kopiorna, har både deras vanliga madrass på 24cm och en bäddmadrass på 10cm. Är väldigt nöjd med kombinationen och det blev ett väldigt lyft från dom nästan 20 år gamla skumgummimadrasserna jag hade innan.
Citera
2019-07-27, 09:42
Medlem
Jon.Holmss avatar
Har en Tussöy bäddmadrass från Ikea som jag är helnöjd med.

https://www.ikea.com/se/sv/p/tussoey...-vit-70298139/
Citera
2019-07-27, 11:03
Medlem
Jag vet inget om Jysk men har nyligen provat Tempur cloud och Ikeas varianter och skillnaden var kolossal. Ikeas Tussöy var förvisso mjuk men hade ingen memory foam-känsla imo, kändes istället som min vanliga stumma skummadrass medan man sjönk ner ordentligt i clouden.

Jag är väldigt intresserad av TM-sängars zonindelade ergotemp-madrass. En mjukare axelzon och fastare höftzon verkar ganska vettigt för en bigtime sidosovare.
Citera
2019-08-28, 18:26
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladtoppen
Drygt 7 år sen... Hur har det funkat med Outlast-madrassen?

Ni som råkar ha Tempur Cloud... blir den störande varm som andra har rapporterat om Tempur original?

Jag hade inte den så länge. Jag köpte en Tempursäng nåt år efteråt, trots min skepsis (men hade gott om pengar då ) Men Outlast fungerade hyfsat under den tiden. Den jag köpte är vanlig Tempur så att säga, ingen cloud mig veterligen. Men här är min rapport om den.
Köpte Tempursängen för dryga 30 000. En sån där med elmotor som man kan höja och sänka ben och rygg med.
Ja, den blir varm, för varm när det är sommar och varmt i rummet. Bäddmadrassen blir för mjuk. Men inte så att man får ont i ryggen eller så men man märker att den beter sig mer som en vanlig madrass.
Jag löste dock värmeproblemet med att köpa en ullbäddmadrass av Merinoull. Vilken skillnad! Ull verkar vara ett magiskt materiel. Man har perfekt temperatur hela tiden, blir inte för varmt eller kallt oavsett temperaturen i rummet. Jag vaknar inte svettig längre. Rekommenderas starkt. Särskilt då den bara behöver vädras.

I övrigt har jag märkt efter några år att bäddmadrassen av Tempur tappar sin form. Jag känner inte lika tydligt att man sjunker in i en form så att säga, som jag gjorde i början. Det är bara när det är kallt i rummet (runt 15-16 grader som jag vill ha det) som den ursprungliga effekten känns, men i takt med att kroppen värmer upp madrassen blir det som en grop där bäckenet ligger. Jag har dock inte fått ont i ryggen som tidigare med min billiga IKEA-säng jag hade innan. Har även en Tempurkudde som med åren blir lite för mjuk när kroppen värmt upp den.
I det stora hela är min erfarenhet att Tempur är kraftigt överprisat om man tittar till den kvalité den ger på några års sikt. När denna säng har mist sina egenskaper (om det nu blir värre vill säga) kommer jag att satsa på en kvalitetssäng med fjädrar istället. De i samma prisklass som Tempursängarna (typ 30 000) borde vara hållbara längre inbillar jag mig.
Senast redigerad av Titus pollo 2019-08-28 kl. 18:38.
Citera
2019-09-19, 18:31
Medlem
Alla sängar innehåller väl fjädrar? Dom är väl bara inbyggda så man inte märker dom?
Tryckavlastande sägs ju vara bra om man har rygg problem!
Jag funderar på att köpa Tempur begagnat, men blev lite fundersam nu när det skrevs att dom tappar tryck efter ett par år.
Annars funderade jag på att köpa nå billigt memory foam från ikea lr jysk lr liknande, för max 2000kr 90*200 och bara testa ett par veckor, dumt att köpa nå till hela dubbelsängen som är svin dyrt från början, sen inte gilla de.
Har bara testat skum, latex bäddmadrass innan.
Senast redigerad av Zenon88 2019-09-19 kl. 18:34. Anledning: Mer info
Citera
2020-05-10, 17:04
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladtoppen
Har tempur Cloud men tycker inte att den blir störande varm. Sover som en kung i den och bäddmadrassen Cloud är 9 cm tjock och ligger i en Promise-säng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in