Citat:
Ursprungligen postat av
Chokladtoppen
Drygt 7 år sen... Hur har det funkat med Outlast-madrassen?
Ni som råkar ha Tempur Cloud... blir den störande varm som andra har rapporterat om Tempur original?
Jag hade inte den så länge. Jag köpte en Tempursäng nåt år efteråt, trots min skepsis (men hade gott om pengar då

) Men Outlast fungerade hyfsat under den tiden. Den jag köpte är vanlig Tempur så att säga, ingen cloud mig veterligen. Men här är min rapport om den.
Köpte Tempursängen för dryga 30 000. En sån där med elmotor som man kan höja och sänka ben och rygg med.
Ja, den blir varm, för varm när det är sommar och varmt i rummet. Bäddmadrassen blir för mjuk. Men inte så att man får ont i ryggen eller så men man märker att den beter sig mer som en vanlig madrass.
Jag löste dock värmeproblemet med att köpa en ullbäddmadrass av Merinoull. Vilken skillnad! Ull verkar vara ett magiskt materiel. Man har perfekt temperatur hela tiden, blir inte för varmt eller kallt oavsett temperaturen i rummet. Jag vaknar inte svettig längre. Rekommenderas starkt. Särskilt då den bara behöver vädras.
I övrigt har jag märkt efter några år att bäddmadrassen av Tempur tappar sin form. Jag känner inte lika tydligt att man sjunker in i en form så att säga, som jag gjorde i början. Det är bara när det är kallt i rummet (runt 15-16 grader som jag vill ha det) som den ursprungliga effekten känns, men i takt med att kroppen värmer upp madrassen blir det som en grop där bäckenet ligger. Jag har dock inte fått ont i ryggen som tidigare med min billiga IKEA-säng jag hade innan. Har även en Tempurkudde som med åren blir lite för mjuk när kroppen värmt upp den.
I det stora hela är min erfarenhet att Tempur är kraftigt överprisat om man tittar till den kvalité den ger på några års sikt. När denna säng har mist sina egenskaper (om det nu blir värre vill säga) kommer jag att satsa på en kvalitetssäng med fjädrar istället. De i samma prisklass som Tempursängarna (typ 30 000) borde vara hållbara längre inbillar jag mig.